به گزارش ایرنا، سیدعلی موسوی گمارانی سه شنبه شب در نشست هم اندیشی بازاریان و لنجداران در مسجد جامع این شهر افزود: به منظور حل مشکل بوجود آمده نشست های متعددی با مسئولان مرتبط برگزار و به آنان اعلام شد که نظر مردم اجرایی نشدن مصوبه جدید کالای همراه ملوان بدلیل کارشناسی نبودن آن است و باید اصلاح شود.
وی اظهارکرد: اگر چه اصلاح مصوبه جدید زمان بر و باید در مرکز استان و تهران آن را مطالبه گری کرد اما باید روند تخلیه شناورها طبق روال قبل صورت گیرد.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه با تقدیر از تلاش های فرماندار و اعضای شورای تامین این شهرستان در پیگیری مجدانه مشکلات آنان گفت: از دولت تدبیر و امید انتظار داریم بنا به وعده های داده شده در شعار انتخاباتی مشکل مردم را حل کنند.
گمارانی اظهارکرد: در این منطقه هیچ فرصت شغلی وجود ندارد و تنها ممر درآمد مردم به دریا و ته لنجی وابسته است و نباید این فرصت با مشکل روبرو شود.
وی گفت: مردم این دیار همواره حامی و پشتیبان نظام و انقلاب و رهبر هستند اما این مساله نباید باعث خلل در معیشت آنان شود.
یکی از فعالان بازار گناوه نیز مشکل اصلی را در این صنف نبود هیات امنا اعلام کرد و گفت: تمامی مسئولان استانی و شهرستانی بدنبال حل مشکل بوجود آمده هستند.
افضل دهداری افزود: بازاریان و لنجداران به مسئولانی که قول حل مشکل داده اند، اعتماد و تمکین کنند و تصمیم گیری را بر عهده آنها بگذارند.
سیدعلی حسینی حقیقی یکی دیگر از بازاریان گناوه ای و مسئول ستاد انتخاباتی دکتر روحانی گفت: یکی از مشکلات جامعه سیاسیت زدگی است که نباید آن را در مسایل و مشکلات بوجود آمده در این منطقه ارتباط داد.
وی بابیان اینکه مطالبه گری مردم این منطقه صنفی و بحق است و نباید آن را سیاسی کرد، افزود: مسئولان قول حل مشکل بوجود آمده را دادند و باید به آنان اعتماد و تخلیه شناورها را از سر بگیریم و اگر هم نظرشان با قول داده شده مناسب نبود تمکین نکنید.
وی با بیان اینکه دولت بدنبال ایجاد مانع در مسیر کسب درآمد مردم این منطقه نیست، گفت: مصوبه دولت در ارتباط با کالای همراه ملوانی بدلیل اینکه در مجلس مصوب نشده قابل اصلاح و لغو است که در این ارتباط پیگیری های لازم دردست انجام است.
یکی از لنجداران گناوه ای گفت: معافیت های مصوبه جدید کالای همراه ملوان با هزینه های یک سفر دریایی به هیچ وجه سنخیت ندارد و فشار مضاعفی بر لنجداران وارد می کند.
گشایش کار افزود: میزان کالایی که قرار است درقالب ته لنجی داده شود بسیار ناچیز است.
هیات وزیران درجلسه 18/ 5/ 1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (3) ماده (1) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر 6 نفر، برای201 تا 350 تن حداکثر هفت نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
بندرگناوه در شمال استان بوشهر از بنادر فعال تجاری این استان بوده و شغل عمده مردم آن به دریا وابسته است.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.