حیدر ساجدی روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود:بعد از ابلاغ آیین نامه ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی) استاندار بوشهر به مسوولان مربوطه تاکید کرد این آیین نامه به نحوی اجرا شود که منافع مردم با مشکل روبرو نشود در عین حال به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نیز خدشه ای وارد نشود.
وی یادآورشد: تاکید استاندار بوشهر انعطاف و تعامل مسوولان مربوطه در اجرای آیین نامه ساماندهی کالای همراه ملوان است به گونه ای که بخشی از نیازمندی های بازار در پایان سال تامین شود.
سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر اظهارداشت: در همین راستا از ملوانان و لنجداران نیز انتظار داریم کمک کنند تا آیین نامه ابلاغی اجرا شود و در حین اجرا مشکلات آن شناسایی و برای رفع آن به مرکز انعکاس یابد.
ساجدی گفت: ممکن است آیین نامه ابلاغی دولت در مورد ساماندهی کالای همراه ملوان به طور کامل خواسته های جامعه هدف را تامین نکند اما با مساعدت هایی که به دستور استاندار در اجرای این آیین نامه انجام شده است شرایط خوبی برای ملوانان و لنج داران در نظر گرفته شده است.
وی گفت: استاندار بوشهر مطالبات ملوانان و لنج داران را به مسوولان مرکز منتقل و پیگیری های زیادی برای فعالیت قانونمند مرزنشینان انجام داده است.
هیات وزیران درجلسه 18/ 5/ 1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (3) ماده (1) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر 6 نفر، برای201 تا 350 تن حداکثر هفت نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
هفته جاری در برخی از شهرهای بندری استان بوشهر لنج داران ، ملوانان و بازاریان با تجمع های صنفی خواستار تسهیل فعالیت خود شده اند.
6047/6045** خبرنگار : مونا عیدان** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.