آنان در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر در باره بررسی نقش ارتباط میان دانشگاه و صنعت در توسعه دانش بنیان و کارآفرینی، وجود اعتماد و ارتباط متقابل میان دانشگاه و صنعت و کنار هم قرار گرفتن مراکز علمی و تولیدی را برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار و حل بسیاری از مشکلات پیش روی جامعه در بخش اشتغال و اقتصاد ضروری خواندند.
این پژوهشگران و محققان، ارتباط کم میان دانشگاه و صنعت، عملیاتی نشدن یا کاربردی نکردن پژوهش ها و تحقیق های دانشگاهی در حوزه صنایع، نبود اعتماد کافی در بخش صنعت به مراکز پژوهشی دانشگاهی، اعتبار و بودجه پایین بخش تحقیقات و پژوهش، حمایت نشدن مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهی از سوی صنایع دولتی و خصوصی و نبود امکانات و تجهیزات پژوهشی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی کافی را ازجمله مشکلات و موانع بر سر راه همکاری دانشگاه و صنعت عنوان کردند.

* ارتباط و اعتماد نزدیک حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه
یکی از محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر که جزو پژوهشگران یک درصد برتر جهان گفت: با وجود تلاش دانشگاه برای ایجاد ارتباط با صنعت ولی همچنان حلقه مفقوده ای بین این 2 بخش وجود دارد.
پرویز ملک زاده افزود: صنعت باید با اعتماد به دانشگاه طرح های خود را به این مراکز علمی بسپارد.
وی اضافه کرد: اگرچه بخشی از پژوهش سعی و خطاست اما نباید به تصور اینکه ممکن است هزینه ها به هدر رود از سپردن طرح های تحقیقاتی به دانشگاهها پرهیز شود.
ملک زاده در باره اهمیت کارآفرینی گفت: هرچند نباید ازدانشگاهها انتظار کارآفرینی داشت ولی پژوهش های کاربردی و شرکت های دانش بنیان در اشتغال فارغ التحصیلان موثر هستند.
وی در باره معیارها و شاخص های رسیدن به جایگاه دانشگاه کارآفرین گفت: برای رسیدن به این جایگاه باید امکاناتی برای جذب دانشجویان مستعد و ایجاد زیرساخت ها و انگیزه های لازم در بخش های مختلف را فراهم کرد.
ملک زاده همچنین برضرورت ایجاد ارتباط قوی و فرصت های مطالعاتی در خارج از کشور برای محققان تاکید کرد و گفت: در کشورهای دیگر فناوری در کنار صنعت زایش می کند ولی در کشور ما این کار صورت نمی گیرد.
وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه آینده نگری است گفت: بخش صنعت نه تنها از دانشگاه آینده نگری نمی خواهد بلکه حل مشکلات صنعتی نیز کمتر به این مراکز علمی ارجاع داده می شود.
ملک زاده در باره سطح بندی دانشگاهها گفت: اگر هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سطح بندی دانشگاهها ارتقای دانشگاههاست به این شکل مشکل حل نمی شود و این کارمنجر به عقب رفت دانشگاه های سطح 3 و 4 می شود.
وی بیان کرد: دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از جمله ابزارها و موتور محرکه پژوهش به شمار می روند که در سالهای اخیر دچار افت شده اند.
این پژوهشگر افزود: افت این دانشجویان از لحاظ تعداد و بنیه علمی امر پژوهش را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی تاکید کرد: برای انجام پژوهش های مفید حضور دانشجویان کارآمد دوره تحصیلات تکمیلی ضروری است.
یکی دیگر از پژوهشگران یک درصد برتر دنیا در دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: هر یک از پژوهش های کاربردی، بنیادی و توسعه ای جایگاه خاص خود را دارد و نیازمند توجه است.
خدابخش نیک نام افزود: وقتی به استانداردهای جهانی نگاه می شود کشورها و دانشگاه هایی که توازنی بین جنبه های مختلف پژوهش ایجاد کرده اند، موفق تر هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه خلیج فارس بوشهر در بخش پژوهش های بنیادی خوب عمل کرده است گفت: این دانشگاه در تولید مقاله های باکیفیت نیز رشد خوبی داشته است.
نیک نام اضافه کرد: با وجود این پیشرفت ها ولی به دلیل اینکه ارتباط بین دانشگاه و حوزه های صنعتی و استانی رشد نیافته در این بخش مشکلاتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: یک هیات علمی دانشگاهی در حوزه کاربردی و بنیادی این فرصت و مجال که از صفر تا 100 یک طرح را مهیا کند ندارد و صنعت نیز این همت را نمی کند که به پژوهشگران دانشگاه ها اعتماد کند.
وی با تاکید براینکه پژوهش آزمون و خطاست گفت: صنعت باید به پژوهشگران خود اعتماد و در جاهایی نیز هزینه کند و به طور یقین پیشرفته هایی حاصل می شود.
این محقق اظهار کرد: ارتباط با صنعت تنها نباید محدود به چند دیدار و بازدید باشد زیرا کارهای تحقیقاتی در دانشگاهها در مقیاس کوچک ولی در صنعت در حجم وسیعتری انجام می شود و مشکلات جدیدی کشف می شود که ممکن است در محیط کوچک قابل کشف نباشد.

* حضور محققان دانشگاهی در فضای صنعت ضرورت تولید دانش بنیان
نیک نام ادامه داد: در کنار دانش علمی باید دانش فنی و تکنولوژی نیز باشد و این تنها در گرو تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه محقق می شود.
وی گفت: هم اکنون بسیاری از زیرساخت ها و دستگاههای لازم برای انجام برخی آزمایش ها در استانها وجود ندارد و مسئولان استانی باید برای جوانانی که می خواهند در آینده به عنوان محقق ایفای نقش کنند برخی زیرساخت ها را تامین کنند.
وی بیان کرد: هرچند دانشگاه خلیج فارس اقدام به تاسیس آزمایشگاه مرکزی کرده ولی استادان و دانشجویان باید درمحیط صنعتی قرار گیرند.
نیک نام افزود: وظیفه دانشگاه ایجاد تفکر کارآفرینی است نه اینکه مسئول کارآفرینی در جامعه باشد.
وی با اشاره به رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت دانشگاههای نسل سوم گفت: اگر قرار است در حوزه کارآفرینی کارشود باید چند دانشگاه برای این کار انتخاب شوند.
این پژوهشگر با تاکید بر تخصصی کردن دانشگاه ها گفت: نباید همه دانشگاهها ملزم به فعالیت در بخش آموزش، پژوهش و کارآفرینی باشند.
نیک نام افزود: برای بین المللی شدن باید فکرها را تغییر داد تا ثابت شود که هیچ حد و مرزی در علم وجود ندارد.
وی تاکید کرد: همچنین شاخصه های بین المللی شدن را باید مشخص و تعیین کرد که دانشگاه چقدر می تواند به این فاکتورها نزدیک شود.
نیک نام افزود: هم اکنون در کشور ما تعریفی که برای پژوهش می شود با کشورهای پیشرفته تفاوت دارد.

* ضرورت پژوهش های نیاز محور و حذف تحقیقات جزیره ای
یکی دیگر از پژوهشگران یک درصد برتر جهان در دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: پژوهش های ما باید نیاز محور باشند و بتوانند یکی از مشکلات جامعه را حل کنند.
علیرضا حسنی نژاد افزود: بخش صنعت باید مشکل را به عنوان پژوهش به دانشگاه معرفی و زیر ساخت های لازم را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از صنعت ما وارداتی است ادامه داد: هرچند سرعت عمل برای صنعت مهم است اما فعالیت های علمی زمان بر است و باید در این بخش دولت وارد کار شود و بخشی از هزینه ها را قبول کند.
این محقق یادآور شد: فعالیت های تحقیقاتی ریسک پذیر است و در این شرایط صنعت نیز باید زمینه ریسک را داشته و برای آن هزینه کند.
حسنی نژاد افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار در کنار انجام پژوهش های کاربردی باید به تحقیق های پایه ای مستحکم و مستمر نیز پرداخته شود.
وی با تاکید براینکه باید انتظارات منطقی و معمولی از مقوله علم داشته باشیم گفت: در عین حال باید افق و چشم انداز راهکارهای رسیدن به آن داشته باشیم.
حسنی نژاد گفت: در زمان حاضر از نظر زیرساخت های آزمایشگاهی نسبت به شاخص های بین المللی فاصله وجود دارد، بخشی ازصنایع ما وارداتی و مسائل و مشکلات خاصی دارند و بر لبه علم حرکت نمی کنند.
وی با اشاره به اهمیت کار پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان گفت: وظیفه دانشگاه تربیت دانشجویان توانمند است که در موقعیت های مشکل ساز بدانند چونه فکر کنند راهکار ارائه دهند وصنایع نیز باید این زمینه و توانمندی را داشته باشد که این دانشجویان توانمند را به کار گیرد.
وی تاکید کرد: امروز با جزیره های با فاصله زیاد در تحقیقات روبه رو هستیم و ارتباطات بین رشته ای نداریم.
حسنی نژاد گفت: اگر قرار باشد تحقیقات منجر به خرورجی شود باید چندین محقق در کنار هم کار کنند تا بتوان به نتیجه رسید.

* ایجاد انگیزه و تقویت روحیه کارآفرینان با حمایت
یکی از استادن دانشگاه علمی کاربردی بوشهر گفت: با توجه به مسائل اقتصادی جامعه و نرخ بالای بیکاری نسل حاضرانگیزه یادگیری، کارآفرینی و اشتغال زایی را از دست داده است.
الهه غریب زاده افزود: با توجه به این مهم، تقویت روحیه و انگیزه برای پیشرفت و دستیابی به یافته های علمی و هدفمند سازی مسیر زندگی جوانان از طریق زمینه سازی خلاقیت های فردی می تواند جزو اولویت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه بویژه در دانشگاه ها به عنوان متولی کلیدی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: وقتی جمعیت جوان جامعه زندگی هدفمند نداشته باشد، انرژی آنها به شکل منفی بکار گرفته می ‌شود.

* ضرورت جایگزینی صنعت به جای کارخانه داری در کشور
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: امروز ما در کشور به جای صنعت بیشتر کارخانه داریم و در این کارخانه ها براساس منطق خاص تولید محصول انجام می شود و در زمان وقوع مشکل از کسی که به او لایسنس داده کمک می گیرند.
شهریارعصفوری افزود: در این نوع صنعت افرادی که انتقال تکنولوژی می کنند وصل به دانشگاه نیستند و رابطه کم رنگی با دانشگاه دارند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: این درحالی است که صنعت باید دارای واحد تحقیق و توسعه و یک دانشگاه چکیده باشد.
وی گفت: بیشترکارهایی که در کشور انجام می شود برای حل مشکل کردن است درصورتی که واحدهای تحقیق و توسعه برای فکر کردن در باره آینده بنا نهاده می شوند.
این استاد دانشگاه اظهارکرد: یکی از مشکلات ما این است که مراکز تحقیق و توسعه به جای فکر کردن برای آینده تنها به فکر مسائل جاری خود هستند و همین امر باعث می شود، نقش دانشگاه که راجع به مسائل آینده فکر می کند، در صنعت کم رنگ شود.
وی تاکید کرد: نبود واحدهای تحقیق و توسعه پویا در واحدهای تولیدی باعث می شود ارتباط صنعت با دانشگاه دررسیدن به تولیدهای جدید، کاربست اختراع ها واکتشاف ها کمتر فراهم شود.
عصفوری یادآور شد: در شرایط کنونی واحدهای پژوهش و توسعه در صنعت به جای واحد تحقیقاتی بیشتر به صورت ستادی عمل می کنند.
این استاد دانشگاه گفت: با این وجود جای امیدواری دارد که در استان بوشهر شرکت پتروشیمی جم افزون بر واحد ستادی واحد تحقیق و پژوهش آن نیز در حال شکل گیری است.

* محصور شدن محققان در چهاردیواری دانشگاه
وی اظهار کرد: برخی از استادان و پژوهشگران دانشگاهی با وجود اینکه خوب فکر می کنند اما در چارچوب و چهاردیواری دانشگاه خود را محصور کرده اند.
عصفوری اضافه کرد: اگر استادان وارد صنعت و کارخانه ها نشوند نگاه جامعی نسبت به اولویت های صنعتی منطقه نخواهند داشت.
وی با تاکید براینکه اولویت های صنعت تنها با نامه نگاری اداری حل نمی شود گفت: حضور نیافتن استادان دانشگاهی در واحدهای صنعتی و کم رنگ بودن درخواست صنعت از دیگر مشکلات انجام کارهای پژوهشی متناسب با نیاز صنعت است.
عصفوری افزود: قوانین و آیین نامه های موجود استادان دانشگاه را به سمت کارهایی با کمترین زحمت و کسب بیشترین امتیاز پژوهشی سوق می دهد.
وی تاکید کرد: آئین نامه های ارتقا به گونه ای طراحی شده که استاد با یک رایانه و آزمایشگاه ساده امتیاز لازم پژوهشی را کسب می کند و در این شرایط استادان ملزم نیستند خود را برای تحقیق و پژوهش در باره یک طرح صنعتی به زحمت اندازند.
وی بیان کرد: برای داشتن دانشگاهی پویا و صنعتی کارآمد باید در آئین نامه های موجود بازنگری انجام و استادهای دانشگاه را برای حل مشکل کشور با صنعت آشتی داد.
عصفوری گفت: امروز در کشور ما استاد دانشگاه پس از جذب دانشجوی دکترا و ارشد به دنبال موضوعی که این افراد باید در مورد آن تحقیق و پژوهش کنند می رود، این درحالی است که در کشورهای پیشرفته استاد متناسب با موضوع صنعتی خود نیاز می داند، دانشجو می گیرد.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر استادان دانشگاه این اختیار را ندارد که متناسب با یک طرح صنعتی دانشجو بگیرند و باید تابع سازمان سنجش باشند.
عصفوری تاکید کرد: سیاست های امروز به گونه ای طراحی نشده که با انجام پژوهش بتوان مشکل مملکت را حل کرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: یکی از مشکلات ما این است که کار پژوهش را برخلاف دنیا از روش منسوخ شده بودجه دولتی انجام می دهیم که در این شرایط استاد و صنعت درک درستی از نیاز و خواسته خود نخواهند داشت.

* شورای پژوهش تحقیقات و فناوری باید حلقه واسط صنعت و دانشگاه
وی افزود: با وجود داشتن دو دانشگاه جامع و حضور اساتید متخصص و فرهیخته بعنوان مهمترین سرمایه در استان ولی صنعت دولتی ما قدر این انباشتها را نمی داند.
عصفوری گفت: در آن سوی دنیا از ظرفیت علمی موجود در استان بهره مند می شوند این درحالی است که صنعت موجود در این استان 300 کیلومتر آن طرف تر به دلیل دولتی بودن الزامی دراستفاده از این ظرفیت ندارد.
وی افزود: صنعت و دانشگاه نیازمند حلقه واسطی هستند که بتواند بین این 2 نهاد ارتباط برقرار کند به گونه ای که عنوان طرح را به زبان دانشگاه و تحقیق استادان را به زبان صنعت تبدیل کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: با وجود اینکه بیش از یکسال از مصوبه تشکیل شورای پژوهش، تحقیقات و فناوری می گذرد و در همه استانها راه اندازی شده است ولی هنوز در استان بوشهر این شورا تشکل نشده است.
وی افزود: به دلیل تشکیل نشدن این شورا حتی طرح های مختلف پژوهشی کوچک نیز که اعتبار چندانی لازم ندارند به خارج از استان سرازیر می شوند.
عصفوری با بیان اینکه شورای پژوهش کار یکپارچه سازی در بخش های مختلف را انجام می دهد، گفت: تشکیل نشدن این شورا برای استان زیان آور است.

* راه اندازی آزمایشگاه مرکزی بوشهر و اختصاص 38 میلیارد ریال برای اجرای 40 طرح تحقیقاتی
وی گفت: برای اینکه پژوهشگران ما چهره شوند، باید زیرساخت های پژوهشی نیز به بلوغ برسند که در این ارتباط تاکنون 130 میلیارد ریال برای فاز نخست آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس هزینه شده و تکمیل و بهره برداری فاز دوم آن نیز 70 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
عصفوری اظهار کرد: تجهیز آزمایشگاه و تقویت زیرساخت های پژوهشی در دانشگاهها می تواند در جذب کارهای پژوهشی شرکتهای صنعتی اثر گذار باشد.
وی گفت: هیات علمی، زیرساخت ها و تجهیزات از جمله عوامل کلیدی دانشگاههاست که باید مورد توجه قرار گیرند.
عصفوری اضافه کرد: پیش از این بخش صنعت استان به بهانه نبود زیرساخت ها در دانشگاه ها طرح های تحقیقاتی را به دانشگاه هایی در خارج از استان بوشهر که فاکتورهای لازم برای تحقیق و پژوهش را دارند می فرستاد که با راه اندازی آزمایشگاه مرکزی بوشهر زمینه انجام طرح های تحقیقاتی در این استان بیشتر فراهم شده است.
وی در باره طرح های پژوهشی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: درسال گذشته، 38 میلیارد ریال اعتبار برای 40 طرح اختصاص یافت که این میزان اعتبار نسبت به سال 94 سه برابر شده است.
عصفوری با بیان اینکه هیچ کمک استانی برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس به ما نشده است، گفت: وجود یک آزمایشگاه جامع و مرکزی با هدف یکپارچه سازی در این بخش ضروری است.
عصفوری یادآور شد: در زمان حاضر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس به عضویت آزمایشگاه علمی ایران و آزمایشگاه معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری درآمده است و از خدمات این آزمایشگاه ها بهره لازم را می برد.

* ایجاد ارتباط بین المللی ضرورت تبادل تحقیقاتی و پژوهشی با مراکز علمی دنیا
وی با تاکید بر ارتباط ایجاد بین المللی تحقیقاتی گفت: برای ایجاد ارتباط بین المللی در بخش پژوهش و تحقیق باید زمینه تحقیق، مطالعه و همکاری با دانشگاههای خارج از کشور فراهم شود.
عصفوری افزود: در این ارتباط دانشگاه خلیج فارس تاکنون 45 مقاله مشترک با آمریکا، 37 مقاله با آلمان، 32مقاله با کانادا و 30مقاله با ترکیه انجام داده است.
وی با تاکید براینکه برای حرکت در مرز دانش نیاز است کارها بصورت تیمی انجام شود، گفت: در زمان حاضر دانشگاه خلیج فارس ارتباط مناسبی با دانشگاه اتریش، آلمان و کانادا دارد و با شناسایی اساتیدی درکشورکانادا، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره های مجازی تشکیل داده است.
عصفوری گفت: کسب رتبه دوم کیفیت مقاله ها، رتبه 18 در کمیت تولید علمی و عضو یک درصد دانشگاههای برتر و موثر جهان از جمله افتخارات این دانشگاه به شمار می رود که در توسعه روابط بین الملل بسیار موثر است.

* لازمه توسعه پایدار و دانش بنیان، حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی
عصفوری افزود: امروز دانشگاهها از نسل اول که تنها وظیفه تربیت دانشجو و نسل دوم که توجه به پژوهش بود عبور کرده و به سمت کارآفرینی که گفتمان غالب دانشگاه های نسل سوم است حرکت می کند.
وی تاکید کرد: امروز باید فارغ التحصیلانی کارآفرین و یا نزدیک به کارآفرینی تربیت شوند و لازمه این کار تغییر فکر و اندیشه است.
عصفوری اضافه کرد: امروز دانشگاههای بزرگ به دنبال تولید مقاله نیستند بلکه تربیت نیروی کارآفرین از جمله هدفهای مهم دانشگاههای نسل سوم است.
وی گفت: براساس سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاهها باید در چارچوب زمانبندی مشخص به سمت دانشگاههای کارآفرین حرکت کنند.
عصفوری افزود: در ارتباط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، تهران و خلیج فارس بوشهر را به عنوان پایلوت در این بخش انتخاب کرده است.
وی اضافه کرد: معاونت علمی، فناوری رئیس جمهوری نیز در این زمینه 2میلیارد ریال برای ایجاد مرکز کارآفرینی و نوآوری به دانشگاه خلیج فارس بوشهر کمک کرد.
عصفوری با اشاره به ایجاد مرکز کارآفرینی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: در زمان حاضر 20 هسته نوآوردرکنار اعضای هیات علمی در این مرکز براساس یک ایده مشغول به کار هستند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی فارغ التحصیلان دانشگاه ها تمرین کارآفرینی نکرده اند و مهارت لازم را ندارد در این ارتباط تاسیس
'مدرسه کسب و کار' در استان بوشهر نهایی و مورد استقبال مسئولان استانی قرار گرفته است.
عصفوری گفت: در مدرسه کسب و کار برنامه کامل کسب و کاردر هر رشته وجود دارد و دانشجویان در این مدرسه مهارت های لازم در زمینه کارآفرینی را فرامی گیرند.
وی گفت: دانشجویان در این مدرسه 120 ساعت دوره های مختلف مهارتی غیر از رشته خود را طی می کنند و بعد از آن وارد واحد کارآموزی هدفمند که آینده مسیر کاری را برای او مشخص می کند می شود.
عصفوری گفت: امروز فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل نداشتن آمادگی روحی و روانی ازبرخی محیطهای کاری دفع می شوند و ترجیح می دهند شغل پایین تری را انتخاب کنند.
وی گفت: برای فعالیت مدرسه کسب و کارهمکاری سازمان برنامه و بودجه، صنایع، استانداری، اداره کار و رفاه اجتماعی ضروری است.
عصفوری یادآور شد: همچنین برای رسیدن به هدف های از پیش تعیین شده برای دانشگاه های کارآفرین مجوز تاسیس دانشگاه کسب و کار از هیات امنای دانشگاه خلیج فارس بوشهر گرفته شده و استان برای تاسیس آن باید همکاری لازم را داشته باشد.

* ضرورت توجه به نقش تحقیقات سلامت در توسعه پایدار دانش بنیان
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به توسعه 2صنعت هسته ای و نفت و گاز در استان بوشهر، هرچند این صنایع از جمله نعمت ها و فرصت های توسعه ای ملی به شمار می روند ولی باید عوارض ناشی از آنها در استان بررسی شود.
غلامرضا خمیسی پور بیان کرد: همه طرح های صنعتی به دلیل تاثیر مستقیم آنها روی سلامت باید دارای پیوست سلامت باشند.
وی با اشاره به تعامل مثبت میان بخش سلامت با صنعت در استان بوشهر گفت: تاسیس مرکز تحقیقاتی دربحث آلودگی ها درعسلویه با هدف پاسخگویی به برخی دغدغه های مردم منطقه از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر است.
وی تاکید کرد: صنایع موجود در استان باید ماموریت های مرتبط با پایش سلامت کارکنان و تاثیر فعالیت این صنایع در محیط زیست و اکولوژی دریا را مورد توجه و بررسی و به دانشگاه علوم پزشکی واگذار کنند.
خمیسی پور گفت: درشرایطی که دانشگاه علوم پزشکی با بودجه دولتی در استان فعالیت می کند ولی از توانمندی آن استفاده نمی شود و طرح های تحقیقاتی در این بخش به خارج از استان روانه و در گام بعدی این دانشگاه تنها باید مجوزهای لازم برای پایان طرح را صادر کند.
وی یادآور شد: اگرچه فعالیت صنایع هسته ای و نفت وگاز دارای عواضی در منطقه است اما می تواند در بخش درمان نیز مورد استفاده قرار گیرد که در این ارتباط مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای در استان بوشهر راه اندازی شده است.
خمیسی پور در باره بودجه بخش پژوهش گفت: در شرایطی که بودجه پژوهشی ما معادل یک دهم بودجه کشور ترکیه است ولی تنها 10 درصد این بودجه هزینه می شود و تصور می شود هزینه در این بخش هدردادن منابع است.
این استاد دانشگاه افزود: این درحالی است که اگر دانشگاه بخواهد به سمت فناوری، کارآفرینی و تولید حرکت کنیم باید زمینه آن وجود داشته باشد.
وی با تاکید براینکه هیچ فناوری بدون تحقیق و پژوهش به انجام نمی رسد اضافه کرد: اگر تحقیقی هم در خارج از کشور باشد آن را مجانی در اختیار ما قرار نمی دهند.
خمیسی پور یادآور شد: اگر می خواهیم از قابلیت دریا استفاده کنیم باید پژوهش هایی در این زمینه انجام شود که در این ارتباط پژوهشکده زیست فناوری خلیج فارس در استان تاسیس شده است.
خمیسی پور گفت: در دانشگاه علوم پزشکی واحد مدیریت توسعه وفناوری سلامت و حمایت از شرکت های دانش بنیان با هدف تقویت و تشویق اعضای هیات علمی و دانشجویان برای تاسیس شرکت های دانش بنیان و ایجاد واحدهای فناور تاسیس شده است.
وی یادآور شد: امروز تکراری بودن بسیاری از تحقیقات از جمله مشکلات موجود درکشور است.
خمیسی پور با اشاره به منابع محدود پژوهشی در کشور گفت: امروز ما از نظر نیروی متخصص مشکلی نداریم ولی بودجه پژوهشی ما محدود است.
وی در مورد اعزام پژوهشگران به خارج از کشور بیان کرد: علاوه بر اعزام دانشجویان و اعضای هیات علمی باید تصمیم گیران و تصمیم سازها نیز اعزام شوند تا امکانات دانشگاه های مطرح دنیا را ببینند و معنی و مفهوم پژوهش را دریابند.
وی تاکید کرد: آنچه امروز در جامعه ما ضعیف است اعتماد به پژوهشگران است که دراین ارتباط باید آنان را توانمند و درچارچوبی قرار داد که بتوانند پاسخگوی دغدغه ها باشند.
وی تاکید کرد: صنایع باید دانشگاهها را به عنوان واحدهای فناورخود تلقی کنند و برای حل بسیاری از مشکلات از این ظرفیت استفاده شود.
وی یادآور شد: امسال 208 طرح در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مصوب شده که در 9 ماه گذشته 13 میلیارد و 410میلیون ریال اعتبار برای آنها اختصاص یافته است.
خمیسی پور، اجرای طرح های بزرگ ملی از جمله سلامت سالمندی و مرکز ثبت بیماری سینوزیت مزمن را از جمله این طر حها عنوان کرد که تکمیل آنها نیازمند تامین اعتبار است.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز رشد فناوری گفت: در زمان حاضر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مجوز تاسیس مرکز رشد زیست فناوری را کسب و فعالیت مقدماتی خود را با پنج شرکت و هسته فناور آغاز کرده است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.