احمد سبحانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: باغداران به منظور جلوگیری از اشاعه آفت ها و بیماری های گیاهی و عوامل خسارت زا و جبران ناپذیر، نهال های مورد نیاز خود را از نهالستان های معتبر، دارای گواهی بهداشت نباتی و شناسه خریداری کنند.
وی اضافه کرد: هرسال گزارش هایی مبنی برنقل و انتقال نهال بدون شناسه و گواهی سلامت، توسط افراد غیر مجاز و دوره گرد به مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرمی رسد، که استفاده از آنها خطر جبران ناپذیری را برای باغ های استان در پی دارد.
سبحانی افزود: با توجه به فرا رسیدن زمان نقل و انتقال نهال و اهمیت قرنطینه داخلی در امر کنترل، جلوگیری از نقل و انتقال نهال آلوده و اشاعه آفت ها و بیماری های گیاهی، استفاده از نهال های دارای گواهی بهداشت نباتی و شناسه دار ضروری است.
وی اظهارکرد: بر اساس ماده 7 قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل بذر و نهال رعایت نکردن مقررات قرنطینه گیاهی کشور، تولید و تکثیر بذر و نهال برای عرضه به بازار بدون کسب گواهی تخلف به حساب می آید و با متخلفان مطابق قوانین و مقررات برخورد می شود.
سبحانی گفت: باغداران به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارت زا و بروز خطرهای جبران ناپذیر، نهال های مورد نیاز خود را از نهالستان های معتبر و دارای گواهی بهداشت نباتی تهیه کنند.
وی یادآورشد: در زمان حاضر 2 نهالستان با مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان جم فعال و نهال مرکبات استان را تامین می کنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.