به گزارش ایرنا، مصطفی سالاری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این شمار 422 طرح عمرانی با پنج هزار و 170میلیارد ریال در بخش های مختلف است.
وی اظهارکرد: همچنین در هفته دولت امسال عملیات اجرایی 116طرح عمرانی با 2هزار و 30میلیارد ریال اعتبار در این استان آغاز می شود.
استاندار بوشهر گفت: طرح های افتتاحی و اجرایی هفته دولت امسال در مقایسه با مدست مشابه سال گذشته افزایش 30درصدی دارد.
سالاری، با اشاره به شعار 'تدبیر و امید برای تولید و اشتغال' هفته دولت اظهار کرد: این هفته فرصتی برای بیان دستاوردهای دولت به مردم است.
وی تولید و اشتغال را از اولویت های سال جاری استان عنوان کرد و گفت: در این ارتباط ظرفیت های موجود استان در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، دریا، بازرگانی، کشاورزی، مهار آب در شهرها و روستاها ساماندهی می شود.
استاندار بوشهر افزود: تلاش می شود با برنامه ریزی مناسب و اصولی با توجه به ظرفیت های موجود در استان و بهره گیری از مشورت مردم برای اشتغال زایی و تولید گام های اساسی در استان برداشته شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش ارائه خدمات از جمله آب، برق، گاز، درمان و آموزش کارها و گام های اساسی برداشت شده است.
سالاری درباره تامین آب آشامیدنی استان بوشهر گفت: براساس نیاز آبی استان احداث شش آب شیرین کن در دستور کار است که تاکنون 2 مورد در بوشهر و کنگان به بهره برداری رسیده و مابقی در دست احداث است.
وی یادآور شد: در بخش برق نیز با احداث پست های فوق توزیع خاموشی در استان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و در بخش گاز نیز بجز خارگ به تمام شهرهای استان گاز رسانی انجام شده است.
استاندار بوشهر در مورد بهداشت و درمان گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا امروز شمار تخت های بیمارستانی استان از 800 به یکهزار و 600 تخت افزایش یافته و براساس تفاهم نامه استانداری با وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام خانه ها و مراکز بهداشت در سطح استان تعمیر، تجهیز و نوسازی و در برخی مناطق که وجود نداشته احداث شده است.
وی بیان کرد: براساس این تفاهم نامه کار احداث، تکمیل و رسیدن به استانداردهای موجود 176 واحد بهداشتی در استان آغاز و هم اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت استفاده از نظر مردم گفت: در این ارتباط نشست های هم اندیشی در روستاها، شهرستان ها و بخش ها برای استفاده از نظر مردم و رسیدن به توازن منطقه ای تشکیل و نظر مردم در قالب کتابچه ای با عنوان توسعه از منظر مردم جمع بندی شده است.
وی اظهار کرد: از مجموع مطالبی که عنوان شد 80 درصد درخواست های مردم انجام شده یا در مراحل نهایی و دردست پیگیری است.
سالاری بیان کرد: نشست ای هم اندیشی اولویت ای مردم دراستان را برای مسئولان مشخص می کند و تلاش می شود در نیمه دوم شهریورماه گزارشی از وضعیت اجرای مصوبه های این نشست ا به مردم ارائه شود.
وی در باره تامین معیشت مرزنشینان گفت: در گذشته وضعیت کالای همراه ملوان ( ته لنجی) به دلیل استفاده از معافیت نانوشته عرفی که درقانون پیش بینی نشده بود با بخشنامه ای متوقف و با چانه زنی هایی دوباره برقرار می شد.
سالاری افزود: این ناپایداری به بازارساحلی، ملوانان، لنجداران وبازرگانان سنتی استان لطمه وارد می کرد به همین دلیل ساماندهی این وضعیت از جمله ضرورت های استان به شمار می رفت.
وی گفت: در این شرایط تنها تاجرانی که هیچ وقت دریا و سختی های آن را ندیده بودند از معافیت های موجود سودهای کلان می کردند و سختی کار برای ملوانان استان باقی می ماند.
استاندار بوشهر بیان کرد: در شرایط جدید تلاش شد این معافیت را به حدی افزایش دهیم که زندگی ملوانان، لنجداران و بازرگانان سنتی را تامین کند.
وی بیان کرد: برهمین اساس معافیت کالا برای هرملوان 100 میلیون ریال در هر سفر و معادل 400 تا 600 میلیون ریال کالا در سال اعلام شد.
سالاری گفت: به این معافیت برخلاف گذشته پته ( مجوز و برگ سبز) گمرکی تعلق می گیرد و گردش کالا با این مجوز در سراسر استان بوشهر آزاد است.
وی تاکید کرد: ساماندهی کالای همراه ملوان باعث ایجاد رونق بازار در استان و برخلاف گذشته که تنها 42قلم کالا مشمول معافیت بود همه کالاهای مجاز مشمول این معافیت می شوند.
وی با اشاره به اینکه اجرای این قانون باعث ایجاد شغل پایدار برای ملوانان می شود یادآور شد: براین اساس لنجداران باید با ملوانان قرارداد ببندند و این افراد مشمول بیمه تامین اجتماعی، حقوق ماهانه، درمان رایگان، ازکارافتادگی و بازنشستگی می شوند.
وی یادآور شد: اجرای قانون ساماندهی کالای همراه ملوان در استان منجر به ایجاد تحول اساسی در بازرگانی سنتی می شوند.
سالاری اظهار کرد: شرایط جدید امکان افزایش تعداد ملوانان از 6 هزار به 15 هزار نفر را فراهم و با توجه به خدمات ارائه شده دیگر این حرفه سختی گذشته را نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: همچنین کالایی که مشمول معافیت نیست صاحب کالا باید عوارض گمرکی وسود بازرگانی آن را پرداخت کند که براساس آئین نامه موجود باید نصف آن در بودجه سنواتی پیش بینی شود و به استان برگردد که این اعتباربرای نوسازی شناورهای سنتی، توسعه اسکله ها و مشاغلی که برای ملوانان ایجاد می شود هزینه خواهد شد.
وی اجرای بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس، طرح تحول کشاورزی دشتستان، توسعه طرحهای پرورش میگو و تعیین تکلیف روستاهای هلیله و بندرگاه و منطقه را از جمله اقدام های ساختاری استان بوشهر عنوان کرد.
وی در مورد منطقه آزاد تجاری بوشهر گفت: لایحه آن برای بار دوم تصویب و در نوبت رسیدگی و تصویب قرار گرفته و پیش بینی می شود تا 2 ماه آینده در صحن علنی مجلس دوباره مطرح شود که با تصویب آن ظرفیت جدیدی در استان ایجاد می شود.
وی در باره آغاز به کار منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه در این منطقه فعالیت کشاورزی چشم گیری انجام نمی شود و بیشتر شغل مردم وابسته به دریاست تاسیس این منطقه می تواند نقشی مهم در رونق و ایجاد اشتغال ایفا کند.
وی با اشاره به تصویب منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر در10 سال گذشته گفت: این منطقه به لحاظ مجاورت با دریا، بزرگراه، فرودگاه و خطوط گازرسانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
سالاری اضافه کرد: راه اندازی این منطقه در بر طرف کردن معضل بیکاری در گناوه و دیلم نقشی مهم ایفا می کند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.