مسعود صیادی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی بی آر) از جمله فعالیت های دفتر توانمند سازی معلولان است که در قالب آن به افراد دارای معلولیت بویژه در مناطقی که دسترسی به خدمات توانبخشی کمتر است، ارائه خدمات می شود.
وی اضافه کرد: این خدمات شامل سلامت، آموزش، تامین معاش اجتماعی و توانمندسازی افراد معلول است.
صیادی اظهار کرد: طرح سی پی آر به وسیله انجمن های غیردولتی و از طریق تسهیل گران به خانواده و افراد معلول ارائه می شود.
وی یادآور شد: طرح توانبخشی مبتنی برجامعه در تمام روستاهای استان بوشهر اجرا و بیش از هشت هزار و 968 نفر زیر پوشش آن قرار دارند.
صیادی اظهار کرد: در این ارتباط 60نفر تسهیل گر در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته به معلولان خدمات رسانی می کنند.
وی بیان کرد: از جمله ماموریت حوزه توانبخشی توانمند سازی افراد معلول و پاسخگویی بموقع به نیازهای آنان، تغییر درنظام ارائه خدمات با هدف ارائه بموقع، فعال و با کیفیت است.
صیادی اضافه کرد: تلاش می شود سطح سلامت و رفاه اجتماعی جامعه معلولان برای حضور موثر افراد در جامعه فراهم شود.
وی گفت: در 2 دهه گذشته تلاش برای توسعه برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی متمرکز بود درحالی که افراد معلول ساکن مناطق محروم و کم درآمد حاشیه شهرها دسترسی محدودی به خدمات توانبخشی داشتند.
صیادی یادآور شد: در این ارتباط با تلاش دفتر توانمند سازی معلولان، طرح توانبخشی مبتنی برجامعه در مناطق حاشیه شهرها در دستور کار قرار گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موفقیت دانش آموزان معلول استان بوشهر در کنکور 96 افزود: در کنکور امسال 19 دانش آموز استثنایی این استان موفق به کسب رتبه های برتر کنکور شدند.
صیادی اظهار کرد: فاطمه افتخاری رتبه 85 گروه علوم انسانی با معلولیت نابینایی از بوشهر و فاطمه سهولی از بندر دیر با معلولیت جسمی حرکتی موفق به کسب رتبه 132 انسانی شد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهرگفت: اولین بار نیست که معلولان استان توانستند در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی کشور افتخار آفرینی کرده و موفقیت های قابل توجهی را رقم بزنند.
وی افزود: این افراد الگوهای همت، اراده و خواستن هستند و موفقیتشان پیام معلولیت محدودیت نیست را عینیت می بخشد.
وی یادآور شد: دانش آموزان و دانشجویان معلول زیر پوشش بهزیسیتی در سطح استان از خدمات کمک هزینه تحصیلی، ایاب و ذهاب و شهریه دانشجویی بهره مند می شوند.
صیادی گفت: در زمان حاضر 2 هزار و 282دانش آموز معلول زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که از این شمار یکهزار و 810 نفر معادل 80 درصد کمک هزینه تحصیلی و از 234دانشجوی زیر پوشش نیز 214نفر معادل 92 درصد از شهریه دانشجویی بهره مند می شوند.
وی یادآور شد: درباره شهریه دانشجویی با تفاهم و همکاری دانشگاه آزاد نزدیک به 90 درصد دانشجویان معلول استان از شهریه دانشجویی بهره مند می شوند و به دانشجویان دانشگاه دولتی نیز امسال کمک هزینه تشویقی پرداخت می شود.
وی بیان کرد: همچنین به این دانشجویان و دانش آموزان زیر پوشش تسهیلات کمک هزینه‌ تحصیلی، کمک هزینه خرید لوزام التحریر، وسایل کمک توانبخشی و لوازم ضروری داده می شود.
صیادی گفت: نبود سرویس‌ ایاب و ذهاب مناسب نوع معلولیت، مناسب‌سازی نشدن اماکن آموزشی و تحصیلی دانش‌ آموزان و دانشجویان معلول آنان را با مشکلات زیادی در تحصیل روبرو کرده است به همین دلیل مناسب سازی اماکن آموزشی و فراهم کردن تجهیزات آموزشی مناسب معلولان از ضرورت های توانمند سازی معلولان برای حضور موفق در جامعه و دستیابی به حقوق برابر است.
وی یادآور شد: در ارتباط با حضور معلولان در جامعه و افزایش مشارکت اجتماعی این افراد مناسب سازی اماکن و فضاهای آموزشی باید مورد توجه باشد تا دانشجویان و دانش آموزان معلول بتوانند همچون افراد عادی از امکانات تحصیلی و آموزشی بهره مند و در زمینه توانمندی اقتصادی واجتماعی خود موثر باشند.
صیادی بیان کرد: هرچند در استان بوشهر بررسی جامعی در زمینه مناسب سازی محیط انجام نشده ولی موارد مورد نیاز برای مناسب سازی اماکن آموزشی شامل هم سطح کردن ورودی برای معلولان (ساخت رمپ)، تعبیه آسانسور در ساختمان های چند طبقه، ساخت فضای بهداشتی ویژه معلولان ضروری است.
وی گفت: در زمان حاضر وضعیت مناسب سازی در دانشگاهها و مدارس با همت مدیریت نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بهبود یافته است.
صیادی حضور 703 معلول ورزشکار در رشته های مختلف ورزشی و کسب مقام های برتر کشوری را از جمله دیگر افتخارهای معلولان استان بوشهر عنوان کرد.
جمعیت معلولان شناسایی شده زیر پوشش خدمات بهزیستی استان بوشهر19 هزار و 126نفر هستند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.