به گزارش ایرنا، احمد سبحانی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به خسارت شدید آفات چوبخوار خرما و ضرورت مقابله با آنها و جلوگیری از گسترش آلودگی در 2 شهرستان تنگستان و دشتستان با همکاری و حضور کارشناس بخش مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک سازمان حفظ نباتات کشور از فرمون سوسک کرگدنی و کایرومون سوسک شاخک بلند خرما استفاده شد.
وی اضافه کرد: در این طرح با توجه به نحوه فعالیت آفات چوبخوار، تلفیقی از روشهای مختلف در کاهش خسارت موثر است و انجام مبارزه غیرشیمیایی از جمله نصب تله های فرمونی باعث جلب حشارات نر و ماده و کاهش تخم ریزی حشره می شود.
سبحانی ادامه داد: فرمون ها ترکیبات شیمیایی هستند که جنس نر یا ماده حشرات در هنگام جفت گیری از خود ترشح کرده و باعث جلب جنس مخالف می شود که این ترکیبات در حشرات مختلف شناسایی شده و در آزمایشگاه به طور مصنوعی تولید می شود.
وی اظهار داشت: در سال جاری طرح مدیریت تلفیقی آفات چوبخوار خرما به صورت گسترده در دست اجراست و در این ارتباط اقداماتی از قبیل نصب کاورهای ویژه پوشش تنه نخل و استفاده از سموم تدخینی، تزریق سموم جدید در تنه، انجام عملیات بهزراعی ( هرس و تکریب ) و مبارزات غیر شیمیایی ( تله نوری و فرمونی )، برگزاری کارگاه آموزشی برای معرفی روشهای نوین مبارزه با آفات چوبخوار خرما برای کاهش خسارت در نخیلات استان بوشهر به اجرا آمده است.
در استان بوشهر بیش از 6 میلیون اصله نخل وجود دارد که سالانه 150 هزار تن خرما در این استان تولید می شود.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.