به گزارش ایرنا، حمید رضا طیبی روز دوشنبه در آئین معارفه رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان بوشهر افزود: انتقال نیافتن فناوری در طرح های تکرار پذیر از جمله مشکلات طرح های در دست اجرای پارس جنوبی و حمل و نقل ریلی کشور است.
وی اضافه کرد: در این نوع طرح ها نباید بطور مکرر دانش، فناوری و تجهیزات اصلی را از دیگران بگیریم بلکه باید خود این دانش و فناوری را تولید کنیم.
طیبی تاکید کرد: با بکارگیری فناوری هایی که از شرق و غرب وارد کشور می شود نمی توان اشتغال کامل ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: ما باید خودمان صاحب دانش باشیم و در این مسیر طراحی پایه انجام دهیم، تجهیزات بسازیم و محصولات مورد نیاز را تولید کنیم.
طیبی گفت: یکی از ماموریت های جهاد دانشگاهی انتقال فناوری به طور عمومی است.
وی یادآور شد: در همین مسیر جهاد دانشگاهی می تواند درزمینه های مختلف از جمله حمل و نقل ریلی و شیرین کردن آب اقدام کند.
طیبی افزود: در زمان حاضر 50 تا60 آب شیرین کن در کشور خریداری شده است ولی انتقال تکنولوژی در این زمینه صورت نگرفته است در صورتیکه اگر چهار تا پنج آب شیرین کن را از بهترین سازنده ها خریداری کنیم می توان امتیاز انتقال فناوری را کسب و خودمان صاحب دانش شویم.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه 2 بند برای انتقال فناوری در حمل و نقل ریلی و آب شیرین کن ها در نظر گرفته شده است.
طیبی افزود: با توجه به اینکه استان بوشهر از استانهای پیشرو در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است تلاشهای زیادی برای ایجاد فناوریهای مختلف و تجاری سازی آنها صورت گرفته است.
وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی این افتخار را دارد که در زمینه طراحی و ساخت دکل های حفاری نفت، تجهیزات تکمیلی محل های حفاری، انواع و اقسام سیستم های پیشرفته و کنترلی در عسلویه کارهای بزرگی انجام دهد به نحوی که در تمام فازهای عسلویه تجهیزات این مرکز در حال بهره برداری هستند.
وی یادآور شد: دراستان بوشهرعلاوه براینکه امکان ساخت بسیاری از تجهیزات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد و می تواند اشتغال خوبی ایجاد کند امکان تعمیر و نگهداری پروژه های بزرگ موجود در عسلویه نیز در ایجاد اشتغال بی تاثیر نیست.
طیبی گفت: با ایجاد مرکز آموزشی قوی و انعقاد قراردهای آموزشی برای ارائه آموزشهای تخصصی در استان در کوتاه مدت و به صورت علمی و کاربردی می توان این استان را به کانون آموزشی و مهارت افزایی تخصصی در کشور تبدیل کرد.
وی با بیا اینکه در حوزه کشاورزی جهاد دانشگاهی نخستین پژوهشکده گیاهان دارویی را ایجاد کرده است بیان کرد: در زمینه بومی سازی اصلاح نژاد و تکثیرگونه های مختلف و در زمینه تولید داروهای گیاهی صاحب دانش هستیم.
وی گفت: همچنین باهدف ارتقای خدمات بهداشتی در کشور جهاد دانشگاهی در حال تولید چند دارو است.
طیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه محیط زیست در زمینه رفع آلودگی های هیدروکربنی و نفتی صاحب دانش است افزود: حفاری های نفتی آلودگی زیادی ایجاد می کند که براحتی از بین نمی رود به همین دلیل با تربیت باکتری های محلی می توان آنها را تبدیل به کمپوست و منطقه ای سبز ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: در حوزه دریا نیز در زمینه رفع آلودگی نفتی جهاد دانشگاهی کارهای خوبی انجام داده است.
در این آئین علی احمدی زاده به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر معرفی شد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.