به گزارش ایرنا محمد کاظمی عصر پنجشنبه در نشست بررسی چشم انداز توسعه روستایی شهرستان ملایر افزود: بیش از 10 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انگور است که نبود وجود صنایع تبدیلی و فرآوری، این محصول را از نظر اقتصادی با مشکل مواجه کرده است.
وی اظهار کرد: در حوزه مبل و منبت حدود هشت تا 10 هزار تن از ملایری ها در این هنر مشغول فعالیت هستند که همه آنها با مشکل نقدینگی مواجه اند و عمده این کارگاه ها در روستاها مستقر هستند.
وی خواستار اختصاص بخشی از تسهیلات حوزه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برای کمک به منبت کاران ملایری با تشکیل تعاونی های مختلف شد و بیان کرد: زمینه اشتغالزایی در روستاهای ملایر بسیار مهیا است.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ادامه داد: دولت در خصوص حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها لایحه ای به مجلس ارائه کرد که 1.5 میلیارد دلار برای آن اختصاص دادیم و امیدواریم در صنایع تبدیلی و صنایع روستایی بتوانیم در قالب تعاونی ها از این تسهیلات بهره مند شویم.
کاظمی یکی از معضلات اساسی در کشور را حاشیه نشینی عنوان کرد و گفت: دولت باید برای حفظ وضع موجود روستاها برنامه داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت های ویژه و منحصر به فرد ملایر در حوزه کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، بالندگی و رونق اقتصادی روستاها را نیازمند حمایت ویژه دولت و اقدامات کارشناسانه دانست و بیان کرد: یکی از انگیزه های دکتر روحانی در تاسیس معاونت جدید به عنوان توسعه روستایی این بوده که به روستاها توجه خاصی شود.
کاظمی همچنین راه روستایی، آب آشامیدنی و بهسازی و اجرای طرح هادی را سه مقوله مورد توجه در روستاها برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز توجه به راه های روستایی و نیازها و توسعه و عمران روستاها بسیار تاکید دارند.
وی با انتقاد از روند سیستم بانکی در ارائه تسهیلات اظهار کرد: در حوزه معاونت توسعه روستایی رئیس جمهوری در ارائه تسهیلات خوب عمل شده، اما در حوزه بانک ها خوب عمل نشده و در این زمینه نیاز به هماهنگی موثر با بانک ها داریم.
وی با بیان اینکه در تشکیل تعاونی های تولید روستایی قصور کردیم، افزود: در حال حاضر حداقل 10 تعاونی ملایر آماده دریافت تسهیلات هستند.
کاظمی ادامه داد: ایجاد شهرک مروار در ملایر، حوزه مبل و منبت، صنایع بسته بندی کشمش و مسایل گردشگری در روستاهای این شهرستان نیاز به برداشتن گام های اساسی داریم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری روز پنجشنبه در نشست بررسی چشم انداز توسعه روستایی شهرستان ملایر شرکت کرد و از نزدیک در جریان بررسی مسایل و مشکلات روستاهای ملایر قرار گرفت.
شهرستان ملایر دارای 208 روستای دارای سکنه است و با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی** انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.