احمد ایزدی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابلیت انتقال از دام‌های اهلی به حیوانات وحشی را داشته و بیشتر امکان دارد در مکان‌هایی مشاهده شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند.
وی یادآورشد: از مهمترین راه های انتقال این بیماری در دام ها تماس نزدیک دام ها و از طریق ترشحات چشم، بینی و مدفوع شل حیوان مبتلا به بیماری است .
ایزدی تصریح کرد: برنامه دولت در طرح اخیر واکسیناسیون رایگان در دام های اهلی حساس بویژه در شعاع کانون ها، مناطق پرخطر و دام های مستقر در اطراف زیستگاه های طبیعی است که ضمن ایمن سازی دام های اهلی واجد شرایط بصورت غیر مستقیم جمعیت حیوانات وحشی حساس به این بیماری را نیز در حاشیه امنیت بیشتری قرار خواهد گرفت.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی بوشهر اضافه کرد: در شهرستان دشتی این طرح با استفاده از ظرفیت اکیپ های واکسیناسیون بخش دولتی و خصوصی انجام خواهد شد .
وی یاداورشد: پارسال نیز این طرح در 88 واحد دامی دشتی انجام شد و تعداد 54 هزار راس گوسفند و بز بصورت رایگان بر علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد.
رئیس شبکه امپزشکی دشتی از همه دامداران خواست با ماموران این شبکه در اجرای این عملیات واکسیناسیون همکاری کنند.
ایزدی تاکید کرد: همه دامداران باید در حمل و نقل دام ها حتما شرایط قرنطینه ای و بهداشتی را رعایت کرده و در جابجایی دام ها با اخذ گواهی حمل قرنطینه ای بهداشتی از دامپزشکی مبدا و در صورت بروز تلفات ناگهانی در جمعیت دامی کارشناسان دامپزشکی را در اسرع وقت مطلع کنند.
7206/ 6045**خبرنگار: علی اشکو ** انتشار دهنده:اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.