دکتر علی زکی زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در قالب این طرح که از اول اسفند سال گذشته آغاز شد از 50 تن از تبعه کشور افغانستان و پنج تن از پاکستان که کمتر از 6 ماه است وارد کشور شده اند، پرسشگری بعمل آمد.
وی اظهارکرد: پس از پرسشگری از این افراد نمونه لازم مالاریا گرفته شد وبه آزمایشگاه معاونت دانشگاه علوم پزشکی و سپس به مرکز مدیریت بیماری های استان ارسال می شود تا عوامل خطر در این گروه پر خطر بیماری شناسایی و درصورت وجود بیمار وارده به شهرستان درمان شود.
رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: مالاریا یک بیماری تب دار عفونی است که به وسیله نوعی انگل تک سلولی به نام پلاسمودیوم ایجاد و ازراه گزش به وسیله پشه آنوفل به انسان منتقل می شود.
وی با بیان اینکه مهم ترین نشانه های اصلی ابتلا به بیماری مالاریا، حمله های دوره ای لرز، تب، عرق و عوارض جانبی آن نیز سردرد و تهوع است که دوره تب بر اساس نوع پلاسمودیم ممکن است 48 یا 72 ساعت باشد.
زکی زاده ادامه داد: افرادی که به مناطق مالاریا خیز و گرمسیری کشور مسافرت داشته و یا از کشور های آلوده مجاور مانند افغانستان و پاکستان به ایران آمده باشند در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: ساده ترین و بهترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون محیطی است که در این روش برای همه افراد تب دار و مشکوک به مالاریا و یا افراد در تماس با بیمار، رایگان در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی انجام و در صورت مبتلا بودن فرد، درمان قطعی در این مراکز بصورت رایگان انجام می شود.
وی با اشاره به پیشگیری و کنترل به موقع این بیماری افزود: بررسی زیستگاه های لارو و پشه بالغ و در صورت لزوم سم پاشی اماکن، بیمار یابی و درمان، استفاده از پشه بندهای ریز بافت و آغشته به حشره کش ( پشه بند بهداشتی)، نصب توری جلوی درب و پنجره، بهسازی محیط از طریق خشکاندن مانداب ها و مهار آب های راکد از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری است.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6047/6164** خبرنگار: نعمت الله بهروزی* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.