به گزارش ایرنا، ممنوعیت ساخت و ساز و احداث سکونتگاه، خرید و فروش اراضی و املاک، توسعه زیرساختی و تاسیسات زیربنایی در این 2 روستا از مشکلات عمده اهالی بود.
اهالی این روستاها که شغل بیشتر آنها به دریا وابسته است، در این مدت به دلیل بلاتکلیفی قادر به هیچ گونه توسعه ای حتی ساخت خانه برای خود و وفرزندانشان و کار و شغل خود نبودند.
آنان در این مدت بارها مشکلات و درخواست های خود را برای حل آنها با مسئولان کشور در دولت های مختلف درمیان گذاشتند و حتی در مواردی با نوشتن نامه ها، امضای تومارها و تجمعات اعتراض آمیز در سفرهای شخصیت ها به بوشهر خواستار تعیین تکلیف وضعیت این روستاها شده بودند.
طوریکه در این چهاردهه دولت های مختلف به صورت مکرر تصمیبم ها و مصوباتی برای تخلیه این روستاها و انتقال و جابه جایی اهالی آنها به نقطه دیگری از شهرستان بوشهر که شرایط زندگی و شغلی آنها را تامین کند، اتخاذ کردند، اما همه این تصمیم ها و مصوبات روی کاغذ ماند و هیچ کدام در عمل اجرایی نشد.
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 و سفر دی ماه سال 93 رئیس جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر، این موضوع در دستور کار جدی دولت تدبیر و امید قرار گرفت و در این ارتباط رئیس جمهوری وزیر کشور مسئولیت حل این مشکل را به وزیر کشور، سپرد.
پس از حدود 2 سال در شهریورماه امسال طرح تثبیت و ماندگاری ساکنان این 2 روستا در زادگاه محل زندگی آبا و اجدادی خود به تصویب رسید و این طلسم پس از 40 سال با کلید تدبیر دولت روحانی شکسته و گره از کار فرومانده اهالی روستاهای هلیله و بندرگاه گشوده شد.
وزیر کشور روز پنجشنبه هفته گذشته در سفر 2 روزه خود به استان بوشهر با حضور در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح مخزن و تاسیسات آبرسانی روستاهای هلیله و بندرگاه اجرای 11 طرح عمرانی در این روستاها آغاز کرد تا طلیعه توسعه و بارقه امید در دل مردم آنها زنده شود و پایانی بر عقب ماندگی های 41 ساله مردم این 2 روستا
از قافله توسعه روستایی باشد.
با آغازعملیات اجرایی 11 پروژه عمرانی با اعبتار 240 میلیارد ریال افق توسعه ای جدیدی فراروی 2 روستای همجوار نیروگاه اتمی بوشهر گشوده شده است.
یکی از جوانان ساکن روستای بندرگاه بوشهر گفت: اکنون که طلسم محرومیت از این روستا برچیده شده و در مسیر برخورداری از امکانات مختلفی قرار دارند، انتظار داریم با توجه به درپیش بودن عید نوروز و آمدن خیلی عظیمی از مسافران نوروزی برای به نظاره نشستن تنها نیروگاه هسته ای جهان اسلام زمینه میزبانی مناسب از میهمانان در نخستین نوروز پس از شکستن طلسم بلاتکلیفی از این روستا را داشته باشیم.
محمد وزانی افزود: بهسازی و زیباسازی ساحل بکر و ماسه ای این 2 روستا در جوار نیروگاه اتمی بوشهر ظرفیتی خوب برای جذب گردشگر است.
نایب رئیس شورای روستای بندرگاه گفت: مردم 2روستای هلیله و بندرگاه همواره پاسداران و مرزبانانی غیور در دفاع از نیروگاه اتمی بوشهر هستند.
سید بزرگ صفوی اضافه کرد: زندگی و معیشت مردم این دیار با دریا و دریانوردی پیوندی ناگسستنی دارد و برای رونق کار آنها لایروبی اسکله از خواسته های مهم مردم روستای بندرگاه است.
وی گفت: با توجه به فعالیت بیش از 150 فروند لنج و قایق در روستا لایروبی اسکله از ساخت مسکن نیز اهمیت بیشتری دارد به همین دلیل از دولت انتظار داریم این خواسته مهم مردم را برطرف کند.
صفوی یادآور شد: در چند سال گذشته خدمات بندری و حوزه دریانوردی از طریق تعاونی صیادی و کمک مردمی شکل گرفت و اکنون وضعیت ابقای ساکنان و امکان خدمات دهی به مردم این روستا با تدبیر دولت یازدهم فراهم شده است، انتظار داریم شاهد تحقق آن باشیم.
دهیار روستای هلیله گفت: با تلاش مسئولان استان و بویژه استاندار بوشهر مشکلات ساکنان روستای هلیله و بندرگاه در موضوع ماندگاری در این روستاها بخوبی حل شده است و امیدواریم این روند همچنان تداوم داشته باشد.
خلیل انصاری بیان کرد: مهمترین خواسته مردم هلیله لایروبی اسکله است که تحقق این مهم به نوعی یک عیدی در آستانه سال نو به مردم، رونق صید و صیادی در روستا و بهبود وضعیت اقتصادی زندگی مردم است.
وی ادامه داد: اجرای پروژه های مختلف برای ایجاد مراکز درمانی، ورزشی، آموزشی از دیگر زیرساخت های مورد نیاز روستای هلیله به شمار می رود.
انصاری یادآور شد: از مسئولان نیروگاه اتمی بوشهر نیز انتظار داریم برای انجام رسالت اجتماعی خود کمک رسان دهیاری 2 روستای هلیله و بندرگاه باشند.
یکی از ساکنان روستای هلیله گفت: با توجه به خاکی بودن شمار زیادی از کوچه های روستا آسفالت آنها یکی از خواسته مهم مردم است.
علی انصاری افزود: همچنین حل مشکل کم آبی که در برخی از روزهای تابستان دامنگیر ساکنان روستا می شود از خواسته های روستاهای بندرگاه و هلیله است.
مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان بوشهر گفت: آغاز عملیات اجرایی مخزن و تاسیسات آبرسانی روستاهای هلیله و بندرگاه بوشهر(همجوار نیروگاه اتمی ) با اعتبار 25 میلیارد ریال یک اقدام اساسی برای حل مشکل کمبود آب این 2 روستاست.
مسعود نصوری افزود: مخزن و تاسیسات آبرسانی هلیله و بندرگاه از جمله طرح های است که پس از مشخص شدن وضعیت ساماندهی این روستاها اجرا می شود.
وی ظرفیت مخزن بتنی این طرح را 2 هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: این طرح یکهزار و 309 خانوار ساکن در 2 روستای هلیله و بندرگاه را با جمعیت چهار هزار و 747 نفر زیر پوشش قرار می دهد.
نصوری بیان کرد: برای اجرای این طرح 6 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای سال جاری به تصویب رسیده و پیش بینی شده با تخصیص اعتبارات مورد نیاز شاهد بهره برداری از آن ظرف مدت 18 ماه آینده باشیم.
فرماندار شهرستان بوشهر گفت: احداث دبستان شش کلاسه با اعتبار 25 میلیارد ریال، مرکز جامعه سلامت با 37 میلیارد ریال اعتبار، گازرسانی با اعتبار 100 میلیارد ریال، توسعه، اصلاح و بهسازی شبکه برق با اعتبار 40 میلیارد ریال از جمله پروژه های پیش بینی شده برای روستاهای هلیله و بندرگاه است.
عباس جمشیدی افزود: حل مشکل سکونت روستاهای هلیله و بندرگاه یکی از کارهای اساسی بود که مسئولان گذشته و کنونی استان در راستای حل آن گام های اساسی برداشتند.
وی گفت: اکنون نوبت آن رسیده تا با پیش بینی طرح های مختلف زنگار محرومیت و عقب ماندگی 40 ساله روستاهای هلیله و بندرگاه از چهره آنها زدوه شود.
نماینده مردم شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به اجحاف و ظلم چندین ساله به روستاهای همجوار نیروگاه اتمی بوشهر نخستین نطق خود در مجلس را به این موضوع اختصاص دادم.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری ادامه داد: در تحقق مشکل سکونت ساکنان 2 روستای هلیله و بندرگاه نقش مجموعه دولت تدبیر و امید و بویژه استاندار بوشهر و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ستودنی بود.
وی گفت: اکنون با توجه به کمبود برخی از امکانات اولیه در این روستا زمان آن فرا رسیده تا با اجرای طرح های مختلف به پیشرفت عمران و آبادانی آنها کمک کنیم.
خدری تاکید کرد: از مسئولان نیزوگاه اتمی نیز انتظار است در اجرای فازهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر به اشتغال ساکنان 2 روستای هلیله و بندرگاه اهتمام جدی داشته باشند.
استاندار بوشهر گفت: برای جبران عقب ماندگی های روستاهای هلیه و بندرگاه مطالبات و خواسته های اصلی مردم از آنها گرفته می شود و پس از آن با تامین اعتبار و کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی آنها را اجرایی خواهیم کرد.
مصطفی سالاری یادآور شد: آغاز عملیات اجرایی 11 پروژه عمرانی پیش بینی شده برای هلیله و بندرگاه می تواند بخش عمده ای از نیازهای اساسی مردم ساکن آن را برطرف کند.
وزیر کشور گفت: اجرای 11 پروژه عمرانی با اعتبار 240 میلیارد ریال آغازی ارزشمند برای ارائه خدمت به مردم محروم 2 روستاهای هلیله و بندرگاه است.
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: زمینه اجرای لایروبی اسکله صیادی این روستا به عنوان یکی از خواسته های اصلی مردم با تامین اعتبار مورد نیاز فراهم خواهد شد.
2 روستای هلیله و بندرگاه با چهار هزارو 747 نفر جمعیت در فاصله 10 کیلومتری جنوب بوشهر در جوار نیروگاه اتمی واقع هستند
نیروگاه هسته‌ای بوشهر نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران از نوع رآکتور آب فشرده مدل VVER با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات است.
شرکت روسی اتم‌ستروی‌اکسپورت پیمانکار اصلی این نیروگاه است، مراحل ساخت این نیروگاه در فضای سیاسی منحصربفردی انجام شده‌است.
ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۵۴ توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شد، پس از انقلاب ساخت آن متوقف شده و در سال ۱۳۷۴ قراردادی میان ایران و روسیه برای تکمیل آن به امضا رسید.
تکمیل نیروگاه تا شهریور ۱۳۹۰ طول کشید، در این سال نیروگاه بوشهر تولید برق را آغاز کرد و هم اکنون با توان تولید 1000 مگاوات فعالیت می‌کند.
بتازگی ساخت 2 واحد نیروگاه هسته ای دیگر در جوار نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شده است.
7212/ 6043 خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.