در فرهنگ ما ایرانیان، مثلی است که می گویند دشمنی و دوئیت آتشی سوزنده است که با آب عذر خواهی، خاموش می گردد و به مهر و محبت و صلح و صفا تبدیل می شود و به همین منظور است که در مکتب ما، گذشت، بخشش و عبور از قصور دیگران بعنوان یک ارزش مهم اجتماعی مورد تاکید و توصیه بزرگان دین قرار دارد.
حضرت علی (ع) می فرمایند: لذتی که در عفو هست در انتقام نیست.
در نگاهی کوتاه به فعل و انفعالات جهان کنونی در خواهیم یافت که بسیاری از حوادث و فجایع انسانی و اجتماعی در عالم که جان های شیرین و شریف زیادی در آن فدا شدند و خون های مباحی که بر زمین ظلم ریخته شد، می توانست با یک جمله (عذر می خواهم) اتفاق نیفتد و از هزاران بلا و مصیبت نیز جلوگیر ی شود.
لفظ عذر خواهی، واژه مبارکی است که چنانچه براساس نص صریح آیات قرآنی، روایات اسلامی و قول بزرگان بدان عمل شود، برکات و حسنات زیادی در ابعاد فردی و اجتماعی ما نند، تلطیف فضای جامعه، آرامش در خانواده، امنیت در اجتماع و آسایش در اماکن و مناطق و سرانجام، صلح و صفا و نوعدوستی در دهکده عالم حاکم می شود، آنگاه زندگی برای همه شیرین می گردد و معنا پیدا می کند.
این کلمه هفت خرفی، بر خلاف ظاهر کوچکش، دارای باطنی وسیع و بزرگ است که قادر است دنیا را متحول نماید.
عذر خواهی، گذشته از نقش معجزه آسای آن در فرآیند زندگی شخصی افراد، برای بزرگان و مدیران ارشد جامعه، حاوی یک ارزش بی بدیل بازدارنگی است که چنانچه مد نظر قرار گیرد، زینت کار و رونق ماموریت متولیان اجرایی و قضایی و تقنینی است و بدون کمترین هزینه ای، مسیر محبوبیت و موفقیت آنان را هموار می کند.
عذر خواهی یک فرهنگ سازنده است که در دنیای امروزی مورد توجه و امعان نظر مدیران ارشد جوامع توسعه یافته قرار می گیرد، بطوریکه بارها دیده و یا شنیده ایم که فلان وزیر، وکیل و حتی رئیس جمهور در فلان کشور بخاطر قصور در انجام وظیفه و انحراف در مسیر خدمت و خیانت در امانت از مردم کشورش عذر خواهی کرده و با طیب خاطر و رضایت کامل، با تقدیم تسلیم استعفای خویش از مسئولیت کنار رفته و با این اقدام معقولانه، افکار عمومی را تکریم می کند که در کشور اسلامی ما ایران نیز باید این سنت حسنه به مراتب پر رنگتر از دیگر بلاد عالم باشد.
اقرار به گناه و اعتراف به خطای مدیریتی در نظام اجرایی، آموزه ای است الهی که به روشنی در فرهنگ و سنت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی به خوبی مبرهن و هویداست آن حضرت هر گاه خود احساس می کرد که بعضی از منویاتش به سرانجام مثبت نرسیده اند، در رسانه های عمومی می فرمودند که من در اینجا اشتباه کرده ام و این آموزه را می توان در جریان ریاست جمهوری بنی صدر و قائم مقامی آیت اله منتظری به خوبی مشاهده کرد.
مقام معظم رهبری نیز در مورد موضوع تنظیم خانواده، با شجاعت فرمودند که ما در سیاست تنظیم نظام خانواده دچار خطا شده ایم.
سنت حسنه عذر خواهی از مردم و احترام به افکار عمومی جامعه در دولت تدبیر و امید به نقطه مطلوبی رسیده و می رود تا به یک باور زنده و پویا در فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی جامعه تبدیل شود.
عذر خواهی ریاست محترم جمهوری در قضیه حقوق های نجومی، عذر خواهی و استعفای مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در جریان حادثه قطار تبریز - مشهد، عذر خواهی وزیر کشور بخاطر حادثه پلاسکوی تهران، عذرخواهی استاندار خوزستان از مردم بخاطر مشکل قطع چند روزه برق و آخرین مورد از این سنت عاقلانه و مردم محور اسلامی، عذر خواهی وزیر بهداشت و درما ن از فرماندار شهرستان بدره در استان ایلام بخاطر حاشیه های ایجاد شده در جریان سفر اخیرش است که همه نشان و نمونه های بارزی است که فرهنگ ریشه دار عذر خواهی از مردم در دولت اقای دکتر روحانی بر خلاف همه دولت های گذشته، زنده شد و روند رو به رشدی پیدا کرد.
دکتر قاضی زاده هاشمی به اقرار همه مطلعین منصف و به گواهی احاد مردم یکی از موفق ترین وزرای دولت یازدهم است که با اجرای موفق طرح نوین و بی بدیل نظام جامع سلامت، انقلاب بزرگ و منحصر بفردی در تاریخ نظام سلامت کشور ایجاد کرد و بار سنگین و کمرشکن هزینه های درمانی بیماران را از 100 در صد به پنج درصد کاهش داد و از دوش مردم محروم به پایین کشید.
این پزشک حاذق و مخلص که علیرغم دغدغه های کاری و درمانی و ماموریت های داخلی و خارجی همه روزه خود به درمان امراض و اعمال جراحی چشم قشرهای محروم جامعه در دورترین نقاط کشور می پردازد، سزاوار این چنین حاشیه سازی ها و بی مهری های مزورانه نیست.
انجام 12 مورد اعمال جراحی چشم در سفر اخیر ایشان به استان ایلام در روستاهای دور افتاده و عرب نشین شهرستان دهلران، خود نمونه و مصداق بارز صداقت و سادگی و روح مردم نوازی این وزیر فرهیخته است.
امیدواریم که همه در مدار و مسیر حق، عدل و انصاف، طوری عمل کنیم که بخاطر دنیای دیگران، آخرت خود را طعمه حریق خرص و حسادت نکنیم.
خبرنگار مرکز ایلام
9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.