نصرالله ابراهیمی روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: “گرده بخشو” (سبک بخشو) هم‌اکنون به شماره ۱۴۳۲ در فهرست آثار ملی غیر ملموس و معنوی به ثبت رسیده‌است.

وی افزود: نام مستعار "بخشو " پس از پخش مستند اربعین با کارگردانی ناصر تقوایی و ذکر نام جهانبخش کردی زاده با این عنوان در این مستند، به عنوان نام هنری وی بر سر زبان‌ها جاری شد.

صدای کم نظیر با حجم بالا، استعداد ذاتی و مهارت منحصر به فرد در تحریر، بخشو را از دیگر مداحان سنتی بوشهر متمایز ساخته بود و به گفته اهل فن حنجره او از معدود حنجره هایی بود که در دنیای موسیقی و خوانندگی وجود داشت.

کردی زاده به غیر از نوحه خوانی در اجرای چاووشی، مناجات، صبحدم، بیت، جنگنامه، مصیبت و خیام خوانی تبحر خاص داشت و اوج و فرودهای بی نقص و تحریرهای منحصر به فرد در واحد خوانی از دیگر ویژگی‌های بخشو بود به همین دلیل مردم استان‌های خوزستان و فارس برای شنیدن صدای فراگیر و حزینش در ایام محرم وصفر راهی بوشهر می‌شدند.

بخشو پس از آخرین اجرای خود در سال ۱۳۵۶، در حرم امام رضا (ع) در راه بازگشت به بوشهر دچار عارضه قلبی شد و درگذشت و در جوار مرقد امام زاده محمدباقر در این بندر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.