خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، عصمت اسماعیلی: ماه مبارک رمضان از ماه‌های بسیار ارزشمند در دین مبین اسلام است که در آیات قرآن، روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) به خیرات و برکات آن بسیار پرداخته شده و مؤمنان و مسلمانان همواره به استفاده بهینه و بهره‌مندی هر چه بیشتر از اوقات پر خیر و برکت آن سفارش شده‌اند.

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن است چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می‌شود، به این ماه مبارک رمضان گفته‌اند.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می‌سوزاند.»

در کنار عبادات این ماه بزرگ، همدلی‌ها و مهربانی‌ها در ماه ضیافت الهی نیز افزایش می‌یابد و مهربانی‌ها در این ماه بیشتر و دل‌ها به هم نزدیک تر می‌شود، گویی که با حضور در مهمانی الهی قلب‌ها صیقل می‌یابد و دل‌ها برای مهربانی به همنوعان رئوف تر می‌شود.

امسال ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و درگیر شدن کشورمان با این ویروس شرایط ویژه ای دارد و تمهیدات خاصی می‌طلبد و ویژه برنامه‌های این ماه مبارک متفاوت از سال‌های گذشته و به‌صورت برخط و بیشتر از طریق فضای مجازی برگزار می‌شوند.

چند ماهی است که دنیا درگیر ویروس منحوس کرونا شده که در کنار الزامات و اهمیت رعایت نکات بهداشتی سبب آن شده تا بسیاری از برنامه‌ها، تجمعات، رفت‌وآمدها، دیدوبازدیدها، مراسم و غیره به‌منظور جلوگیری از اشاعه ویروس لغو شود.

در شرایطی که برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، تجمعات در اماکن مقدس مذهبی فعلاً تعطیل است، فضای مجازی در سطح ملی و استانی و شهرستانی اثرگذاری خاصی در ایجاد فضای معنوی در زندگی مردم ایفا می‌کند.

ماه مبارک رمضان امسال در گناوه نیز متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و مؤمنان در این ماه ضیافت الهی با برنامه‌های خاص و مناسب این شرایط در حال بهره گیری از ساعات و لحظات معنوی آن هستند.

عاشقان و دلباختگان ماه ملکوتی هرچند که به ظاهر از هم جدا هستند ولی قلب‌هایشان به هم نزدیک است و از هر موقعیتی برای مشارکت در برنامه‌های این ماه مبارک و بهره مندی از فیوضات این ماه استفاده می‌کنند.

در ماه مبارک رمضان امسال هیأت‌های مذهبی و گروه‌های مجازی و پایگاه‌ها و حسینیه‌ها برای عاشقان و شیفتگان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی، به‌صورت مجازی در نظر گرفته‌اند که در حال اجراست.

برگزاری مسابقات مجازی متناسب با ماه مبارک رمضان، پخش سخنرانی‌ها و ادعیه‌ها، مناجات از طریق اینستاگرام به صورت زنده و شبکه‌های مجازی، ختم‌های گروهی قرآن و ادعیه با شرکت علاقمندان در فضای مجازی، تهیه بسته‌های فرهنگی – مذهبی و پخش در گروه‌ها و فضای مجازی بخشی از برنامه‌های این ایام پر خیر و برکت است.

کمک به مستمندان و دستگیری نیازمندان در این روزهای سخت و شرکت در طرح‌های همدلی و کمک‌های مومنانه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی توسط هیأت‌های مذهبی، خیرین و گروه‌های خودجوش مردمی بین محرومان و نیازمندان از دیگر برنامه‌های در این روزها است.

امسال اگر چه حال و هوای رمضان با سال‌های گذشته متفاوت است اما مؤمنان و خداجویان این شرایط را نه به چشم محدودیت بلکه به دید یک فرصت برای استفاده بهینه از امکانات موجود در راستای بهره مندی از خیر و برکات این ماه مبارک و اشاعه همدلی‌ها و مهربانی‌ها می‌نگرند و از آن بهره می‌گیرند.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی، امام جمعه گناوه در پیامی در فضای مجازی در آغاز ماه مبارک رمضان پیرامون اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در این ماه مبارک اظهار داشت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تجمعات و تشکیل جلسات دعا و مقابله قرآن و منبر وعظ و سخنرانی به صورت گروهی در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی افزود: تشکیل منبرهای مجازی اعم از سخنرانی مکتوب و یا صوتی و تصویری در دستور کار هیأت امنا و مذهبی با مدیریت روحانیون مساجد شهرستان قرار داشته باشد.

امام جمعه گناوه گفت: اجرای مناجات فردی توسط مداح و یا امام جماعت مسجد و حسینیه‌ها و پخش از طریق بلندگو به نحوی که مزاحمت عمومی ایجاد نکند انجام شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح ضیافت الهی در مساجد و حسینیه‌ها و بقاع متبرکه با اجرای مسابقات غیرحضوری قران، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و مسابقات کتابخوانی با موضوع نماز، روزه، مهدویت از برنامه‌های این ایام باشد.

امام جمعه گناوه ادامه داد: توزیع بسته‌های معیشتی و ارزاق عمومی به همراه بسته‌های فرهنگی با همکاری ائمه محترم جماعات، هیئت امنا و هیئت مذهبی و خیرین و معتمدین محلی انجام شود.

حجت الاسلام رکنی حسینی یادآور شد: بیان فضائل دعاهای مأثوره در ماه مبارک رمضان، قرائت ادعیه و زیارات کوتاه و تلاوت و ختم قرآن کریم در منازل توسط اعضای خانواده از برنامه‌های ماه مبارک رمضان در این ایام مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اعلام برنامه‌ها و آیتم‌های تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان با استفاده از نظر کارشناسان تغذیه و بهداشت و رسیدگی جدی به خانواده‌های آسیب دیده از جریان کرونا در نظر گرفته شود.

امام جمعه گناوه اضافه کرد: ضدعفونی مساجد و حسینیه‌ها به طور مرتب و منظم و اجرای برنامه‌های معنوی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت به بعد با رعایت نکات بهداشتی استفاده از ماسک و دستکش و فاصله گذاری مناسب در صورت عادی شدن وضعیت جامعه انجام شود.

هیئت‌های مذهبی این روزها بیش از گذشته سعی در ارائه برنامه‌های متنوع و مناسب با ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط کنونی دارند و بیشتر برنامه‌ها در فضای مجازی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان گناوه و مسئول هیئت ال یاسین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور هیئت‌های مذهبی همگام با سایر اقشار جامعه کمک‌های خود را در قالب همدلی از تولید ماسک و دستکش تا تهیه و توزیع اقلام معیشتی و بهداشتی بین نیازمندان و مکان‌های عمومی شهر انجام دادند.

عبدالحمید شیخی افزود: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری جهت همدلی و مشارکت در طرح مواسات، هیئت‌های مذهبی شهرستان گناوه کماکان در حال تهیه اقلام معیشتی و بهداشتی و توزیع بین مستمندان و اقشار آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا هستند.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان گفت: برنامه‌های فرهنگی متعددی به مناسبت ماه مبارک رمضان توسط هیأت‌های مذهبی شهرستان گناوه در فضای مجازی با توجه به شرایط موجود در حال اجرا است.

وی ادامه داد: معرفی کتاب، اجرای مسابقات فرهنگی –مذهبی همراه با جوایز، برگزاری زیارت ال یاسین، دعای سمات، دعای توسل و سخنرانی و پخش از طریق فضای مجازی از جمله این برنامه است.

شیخی یادآور شد: اجرای برنامه «نغمه‌های عاشقانه»، ویژه ماه مبارک رمضان شامل تلاوت کلام الله مجید و اذان، نیم ساعت قبل از اذان مغرب در هر روز از ماه مبارک رمضان و هر روز در یکی از اماکن مقدس در گناوه از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال توسط جامعه قرآنی، شورای هیئت مذهبی و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه است که از طریق فضای مجازی پخش می‌شود.

وی بیان کرد: از دهه دوم ماه مبارک رمضان مناجات ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح نیز به برنامه‌ها اضافه خواهد شد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان گناوه گفت: برنامه جز خوانی قرآن کریم و دعای جوشن کبیر، جمعه‌های انتظار نیز توسط هیئت‌های مذهبی با استفاده از فضای مجازی در حال اجرا است.

گروه‌های مجازی نیز با توجه به شرایط و در راستای استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی در حال تلاش و ارائه برنامه‌های خاص ماه رمضان هستند و در کنار برنامه‌های همیشگی، برنامه‌های ویژه ای برای این روزها تدارک دیده‌اند.

از جمله این گروه‌های مجازی، گروه مجازی «صدای شهر گناوه» است که در کنار پیگیری مطالبات شهروندان این روزها مطالب متنوعی برای استفاده اعضا از برکات معنوی ماه مبارک رمضان ارائه می‌دهد.

فعال اجتماعی و مسئول گروه صدای شهر گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون ویژه برنامه‌های این گروه در روزهای ماه مبارک رمضان اظهار داشت: با توجه به تأکیدات خاص مقام معظم رهبری در خصوص حضور کسانی که می‌توانند نقشی مثبت، سالم، راهگشا و اثرگذار در فضای مجازی داشته باشند گروه صدای شهر گناوه به‌عنوان مجموعه‌ای از فعالین اجتماعی در زمینه‌های مختلف در رابطه با مطالبات شهری مردم گناوه و همچنین نشر برنامه‌های فرهنگی مذهبی و اطلاع رسانی‌های سالم، شفاف، مفید و مؤثر تلاش می‌کند.

محمود صفایی با تاکید بر اهمیت و تأثیرگذاری فضای مجازی افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت خاص ناشی از آن در کشور و لزوم رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه، مردم بسیاری از برنامه‌های را از طریق ماندن در خانه و استفاده از فضای مجازی و ابزارهایی که در اختیار دارند دنبال می‌کنند.

وی گفت: با عنایت به اهمیت ماه مبارک رمضان و در راستای استفاده بهینه از فرصت‌های ماه ضیافت الهی، در برنامه‌های گروه مجازی صدای شهر گناوه تصمیم گرفته شد که از ابتدای ماه مبارک رمضان با همکاری برخی از روحانیون و علما منبرهای مجازی، ترکیبی از دعای روزانه ماه مبارک رمضان و همچنین نکات اخلاقی اجتماعی سودمند را در مدت زمان حدود ۷ یا ۸ دقیقه که هم بارگذاری آن در فضای مجازی وهم نشر آن راحت و مهم‌تر از آن استفاده مفید و شایسته داشته باشند را تهیه و در اختیار گروه قرار دهند.

صفایی یادآور شد: این برنامه به عنوان «نغمه رمضان» انجام گرفت و این منبرهای مجازی به دلیل تنوع مورد استقبال خوبی واقع شده است.

مدیر گروه صدای شهر گناوه اضافه کرد: علاوه بر این برنامه، احکام روزانه و مهمترین مسائل احکام شرعی که هر روزه دار و هر مکلف باید بداند توسط برخی از روحانیون در گروه قرار می‌گیرد و مورد استفاده واقع می‌شود.

وی گفت: برنامه حزب خوانی به صورتی داوطلبانه بین اعضا علاقمند گروه و ختم کامل قرآن در هر روز نیز از دیگر برنامه‌های در حال اجرا است.

فعال اجتماعی گناوه گفت: قرائت دعای جوشن کبیر توسط گروه‌های ۲۰ نفره از اعضا، هرکدام ۵ فراز، به صورت روزانه و بر اساس علاقه مندی هریک از اعضا بعد از افطار و یک قرائت کامل از دعای جوشن کبیر هر شب در گروه صدای شهر انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به مناسبت‌ها مختلف نیز برنامه‌های ویژه در نظر گرفته می‌شود مانند روز معلم و حرمت قلم سوره مبارکه قلم آیات آن بین چند نفر از اعضای گروه تقسیم شده و ختم سوره مبارکه قلم در گروه در جهت تجلیل از مقام معلم و تقدیم به ارواح طیبه شهدای معلم انجام شد یا برنامه قرائت سوره‌های سفارش شده شب‌های قدر هم در گروه از برنامه‌های مدنظر ماست بگونه‌ای که سوره‌های مخصوصی که سفارش شده است را بین اعضا تقسیم کرده و تعدادی از اعضا با قرائت آیاتی از این سوره‌ها کمک می‌کنند تا این سوره‌های سفارش شده شب‌های مبارک قدر خوانده و قرائت شود.

وی گفت: از مطالب فرهنگی مذهبی مختلف در شهر مانند منبرهای مجازی سایرین اعم از امام جمعه محترم و روحانیان گرانقدر, بسته‌های های فرهنگی مذهبی که مساجد و حسینیه‌ها و هیأت‌های مذهبی برای این ایام با توجه به شرایط تهیه می‌کند استفاده می‌شود.

صفایی اظهار داشت: هر شب یک جز قرآن به صورت فایل صوتی از قاریان بزرگ جهان اسلام و کشور مان نیز در گروه قرار داده می‌شود تا اگر کسی بخواهد با صوت قرآن نیز قرائتی انجام داده و خود را با آن هماهنگ کنند و از آن بهره برد این صوت یک جز روزانه در اختیار او قرار گرفته باشد.

مدیر گروه مجازی صدای شهر گناوه گفت: از برنامه‌های دیگر گروه مجازی صدای شهر گناوه در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان, نمازهای مخصوص هر شب و همچنین نمازهای مخصوص روزهای پنج‌شنبه و نمازهای سفارش شده است که الحمدالله این کار برکات ارزشمندی داشته و رضایت هم گروهی‌ها را فراهم آورده است.

صفایی خاطرنشان کرد: برنامه روزانه و همیشگی این گروه هم که شامل دعای عهد، زیارت عاشورا و توضیح و بیان مناسبت‌های روزانه و استفاده از احادیث صبحگاهی و همچنین برنامه ساعت ۸ شب و صلوات خاصه امام رضا (ع) سالهاست انجام می‌شود که این برنامه‌ها به عنوان الگویی در سطح فضای مجازی در بسیاری از گروه‌ها در حال انجام است و این هم لطف و عنایت خاص امام هشتم (ع) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.