آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز چهارشنبه به مناسبت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس به رسانه‌ها اعلام کرد: خلیج فارس از دیرباز خلیج فارس بوده‌است و خلیج فارس می باشد و خواهد ماند.

وی بیان کرد: خلیج فارس یک منطقه استراتژیک جهانی است که نقشی مهم در آینده جهان ایفا می‌کند و ایران اسلامی با هدایت رهبر معظم انقلاب خلیج فارس را به نقطه اقتدار همه جانبه ایران و منطقه تبدیل خواهد کرد.

صفایی بوشهری اضافه کرد: تاریخ خلیج فارس گواه این است که استعمارگران هیچگاه نتوانسته اند به اهداف شوم خود دست یابند، چون همواره در خلیج فارس علمای بصیر و شجاع چون علامه بلادی

بوشهری و سردارانی توانمند و شهادت طلب چون رئیسعلی دلواری و مهدوی‌ها خواهد داشت.

وی ادامه داد: جهان در آینده نه چندان دور مرگ نهایی مستکبران به سرکردگی آمریکا در خلیج فارس را خواهد دید.

امام جمعه بوشهر اظهار داشت: مبانی اسلامی و عقلانیت سیاسی حکم می‌کند  همه کشورهای منطقه خلیج فارس دارای یک وحدت اسلامی، مدیریت یکپارچه مستقل و دانش بنیان و خود حافظ منافع جمع کشورهای آن باشند و بدانند ایران اسلامی بزرگترین پشتوانه آنان و از آن طرف آمریکا و کشورهای استعمارگر و رژیم صهیونیستی دشمنان قسم خورده و پلید پیشینه آنان است.

پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها کشورهای قدرتمند آن زمان بویژه در بخش دریایی بودند که هرکدام به نوبه خود بر بخش هایی از جزایر و بنادر خلیج فارس مسلط شده و برخی بیش از یک تا دو قرن براین مناطق حکمرانی کردند.
پرتغالی ها اولین استعمار گرانی بودند که به خلیج فارس هجوم آوردند و بخش های عمده ای از جزایر و بنادر آن را تصرف و به پایگاه های نظامی و حکمرانی خود تبدیل کردند.
آنان بویژه در جزایر جنوبی خلیج فارس از جمله هرمز بیشتر حضور داشتند و ظلم و آزار اذیت آنان بر مردم بومی این مناطق به حدی رسید که آنان به ناچار تاب نیاوردند و دست به قیام های متعددی علیه این اشغالگران و استعمارگران زدند.
در نهایت حکومت مرکزی ایران در زمان شاه عباس صفوی امام قلی خان سردار مبارز خود را با سپاهش روانه مبارزه با استعمار گران در جزیره هرمز کرد و این فرمانده شجاع به کمک نیروهای مردمی با تجاوزگران و استعمارگران پرتغالی موفق به شکست آنها و بیرون راندنشان از جزیره هرمز و خلیج فارس شد.
در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۴، بنا به مصوبه هیات دولت روز دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از خلیج فارس به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شد.
دهم اردیبهشت در تاریخ ایران یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال ‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی کشوراست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.