علی سملیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تعداد کمی از روستاهای بالای بیست خانوار استان دارای پوشش ارتباطی مکالمه نبودند که با اجرای طرح‌های خدمات اجباری روستایی (USO) در سال گذشته تعداد ۱۵ روستای دیگر به پوشش سرویس ارتباطی دست یافتند.

وی بابیان اینکه همه روستاهای مورد تعهد استان باید از پوشش ارتباطی برخوردار باشند افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش‌های مختلف زندگی بشری، دسترسی سریع به اطلاعات و انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافیایی و فارغ از محدودیت‌های زمانی را امکان‌پذیر کرده است.

سملیان بیان کرد: از سوی دیگر وجود ارتباطات خصوصاً روستایی در مدیریت بحران، به طیفی از فعالیت‌های طراحی‌شده اشاره دارد که برای تداوم کنترل بر بحران و شرایط اضطراری موجود بر اساس اصول طراحی‌شده برای کمک به مصدومین و افراد بحران‌زده به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: با تلاش مستمر توانستیم ۹۹ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار استان را به یکی از پوشش‌های ارتباطی ازجمله تلفن ثابت (کابلی یا GSM)، پوشش 2G اپراتور اول، دوم و یا تلفن ثابت‌های وب مجهز کنیم.

سملیان افزود: پوشش ارتباطی روستاها از مهم‌ترین اهداف برنامه‌ریزی‌شده در حوزه ارتباطات استان است تا با شکل‌گیری آن شاهد کاهش شکاف دیجیتالی و عدم مهاجرت ساکنین روستاها به شهرها و ایجاد قطب‌های اقتصادی و گردشگری در مناطق روستایی هستیم.

مدیرکل ارتباطات استان با اشاره به اینکه پایداری پوشش ارتباطی روستاهای استان به‌طور مستمر در حال بررسی است گفت: از مزایای برقراری ارتباطات روستایی می‌توان به گسترش ارتباطات و از بین بردن محدودیت مکان و زمان اشاره کرد و ازجمله مواردی است که نقش بسزایی در کاهش مشکلات مردم روستا به خصوص در حجم مراجعات روستاییان به شهرها دارد و همچنین از میزان رجوع مردم روستا به شهرها جهت انجام کارهای اداری کاسته خواهد شد و به‌تبع آن تا حد زیادی نیز میزان رفت‌وآمد در شهرها کاهش می‌یابد.

وی در ادامه گفت: پوشش ارتباطی روستایی می‌تواند باعث ارتقای نسبی سطح بهداشت در مناطق روستایی شود، بنابراین نقش ارتباطات در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستاها می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در شکوفایی جامعه و ارتقای موقعیت روستاییان دارد.

سملیان با بیان اینکه دسترسی روستاییان به ارتباطات پایدار نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد گفت: قرار گرفتن صنعت کشاورزی، دامداری، صنایع‌دستی و دیگر صنایع در روستاها و محدوده‌های خارج از شهر که نیاز مبرمی به ارتباطات دارند و از طرف دیگر رویکرد دولت و توجه خاص او به عدالت اجتماعی باعث شده تا جنبش ویژه‌ای جهت توسعه زیرساخت‌های ICT در روستاها آغاز شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.