سمن‌های شهرستان گناوه همواره در عرصه‌های مختلف گام‌هایی مهم برداشته و در مواقع بحرانی بویژه حوادث طبیعی همواره در کنار مسئولان ایفای نقش کرده‌  و در شرایط کنونی نیز در کنار مجموعه دولتی و مردم همه تلاش خود را برای مهار بیماری منحوس کرونا که تهدیدکننده سلامت جامعه است، به‌کار گرفتند.

پس از انتشار نخستین خبرهای مربوط به ویروس کرونا در سطح کشور، کنشگران مدنی شهرستان گناوه نیز به تکاپو افتادند تا به هر طریقی از آسیب‌های این مهمان ناخوانده در سطح این منطقه  بکاهند و در این زمینه تلاش کردند با یک برنامه‌ریزی منسجم و با محوریت تقسیم کار مابین فعالان مدنی و نیروهای داوطلب مردمی این مبارزه با چارچوبی مشخص و نتیجه گرا پیش رود.
در این ارتباط خانه سازمان‌های مردم نهاد شهرستان گناوه از نخستین گروه‌هایی بود که در سطح کشور فعالیت ضدعفونی و گندزدایی معابر و اماکن عمومی بر پایه مشارکت داوطلبانه مردمی و خیران گناوه  از شانزدهم اسفند ۱۳۹۸  آغاز و تا ۲۷ فروردین ادامه داد.

 مسئول خانه سمن‌های گناوه به تشریح فعالیت‌ انجمن‌های این شهرستان از بدو شیوع کرونا در این شهرستان پرداخت و گفت: در بخش ضدعفونی،  نیروهای مردمی به گروه‌های دو یا سه نفره تقسیم می‌شدند و با دستگاه‌های دستی و خودروهای سمپاش اماکنی چون نانوایی‌ها و درمانی، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین و سی ان جی و  برخی مجتمع‌های آپارتمانی را  بصورت مداوم و هر شب ضدعفونی می‌کردند.
مصطفی خرمی افزود: در این مدت از ۹۱۰  نفر ساعت نیروی انسانی و حدود ۱۳۰ هزارلیتر  مایع ضدعفونی استفاده و ۲ هزار لیتر ماده اولیه مواد ضدعفونی در اختیار بیمارستان امیرالمومنین (ع) ، شبکه بهداشت و درمان‌، اماکن اقامتی و بسیج اصناف قرار دادند.
انجمن طپش سایه دوست نیز یکی از  سازمان‌های مردم نهاد با این بحران که فلسفه وجودی خود را در حوزه سلامت اجتماعی می‌داند، با به کارگیری اعضای انجمن و نیروهای داوطلب و همیاری خیرین کارگاه ماسک را در وزهای آغازین این بحران در محل هلال احمر گناوه فعال و تاکنون  بیش از ۲۵ هزار  ماسک دوخت و به کادر درمانی، مدافعان سلامت و بیماران خاص بصورت رایگان تحویل داد.
وی اظهارداشت: این انجمن در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مورد شیوه‌های پیشگیری از ویروس کرونا، ۲۰۰  دست لباس گان و ۷۰۰ شیلد محافظ صورت  در گروه‌های هدف توزیع کرد.
انجمن بانوان آب و آفتاب که در حوزه زنان مشغول به فعالیت است از دیگر انجمن‌های شهرستان است که در عرصه  تولید محتوای مناسب نظیر کلیپ و پوستر در فضای مجازی جهت افزایش روحیه به جامعه فعال بود

از دیگر اقدام‌های این انجمن می‌توان به جذب کمک‌های مردمی و تهیه بسته‌های بهداشتی برای تعدادی از زنان سرپرست خانوار و کمک هزینه تولید ماسک به یکی از گروه‌های جهادی نام برد.


خرمی ادامه داد: انجمن مشق عشق احسان دیگر سازمان مردم نهادی است که در حوزه کمک به کودکان کم بضاعت و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعالیت می‌کند، در عرصه مبارزه با کرونا نیز گام‌های مفید و قابل توجهی انجام داده‌است.

این انجمن با تولید و چاپ یکهزار و ۵۰۰ برگ پوستر، ۵۰۰ برگ برچسب و ۴۵۰متر مربع بنر اقدام و با  تحویل به سازمان‌های متولی در حوزه سلامت گام‌های مفیدی برداشته است.
همچنین این انجمن ۱۷۰۰  شیلد محافظ صورت برای مدافعان سلامت و کادر درمانی، ۱۰۰ عدد شابلون تخته‌ای با برش لیزری برای تولید دستکش فریزری به گروه‌های داوطلب مردمی تحویل داد.
انجمن مشق عشق احسان به اقدام‌های فوق بسنده نکرد و ضمن برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی کیک پزی، شیرینی پزی، خیاطی و بافتنی در راستای شعار " در خانه بمانیم " دو دستگاه برقی را برای تولید دستکش فریزری راه‌اندازی  و ۲۰  بطری  ۱۰ لیتری مواد ضدعفونی کنندهِ دست و یکهزار ماسک یکبار مصرف در اختیار بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه قرار داد.
وی گفت: خانه مشارکت‌های مردمی سلامت و انجمن سرای روشن رود نیز با تولید و انتشار محتوای مناسب برای کاهش آسیب‌های بحران کرونا اقدام‌های مفیدی انجام دادند.

انجمن نیمدری سبز نیز با ایده‌ای جدید تئاتر مجازی مردم را به پویش در خانه بمانیم تشویق و  تعدادی طرح تولید شیلد محافظ صورت با همکاری بانوی کارآفرین  فروردین از اعضای این تشکل و انجمن بانوان کارآفرین طراحی و تولید کردند.

از دیگر اقدام‌های صورت گرفته انجمن‌های مردم نهاد این شهرستان در مقابله با کرونا می‌توان به آغاز فعالیت انجمن در شرف تاسیس بانوان کارآفرین شهرستان گناوه که درحال تولید ماسک و دستکش فریزری است، اشاره کرد.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر واقع و تاکنون ۲۲ بیمار و ۲ فوتی کرونایی داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.