مجید خورشیدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این شمار نامزد ۳۴ نفر در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم، ۲۳ نفر دشتستان، ۲۳ نفر دشتی و تنگستان و ۲۱ نفر در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به رد صلاحت ۸۲ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر بیان کرد: از شمار ۲۴ نفر مربوط به حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، ۲۳ نفر دشتستان، ۱۴ نفر دشتی و ۲۱نفر در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، عسلویه و جم  رد صلاحیت نهایی شدند.

خورشیدی اضافه کرد: در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۹۶ نفر در چهار حوزه انتخابیه این استان بوشهر داوطلب شدند که از شمار ۱۷۸ نفر مرد و ۱۸ نفر زن بودند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع داوطلبان انتخابات در چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر ۱۳ نفر انصراف دادند ادامه داد: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور ۲ اسفند ماه در ۷۲۰ شعبه رای‌گیری شامل ۵۰۱ شعبه ثابت و ۲۱۹ شعبه سیار در این استان برگزار می‌شود.

خورشیدی اضافه کرد: واجدان شرایط رای دادن در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر ۷۸۳هزار و ۳۳۳ نفر شامل ۴۲۰هزار مرد و ۳۶۳هزار نفر زن هستند.

وی بیان کرد: از این مجموع جمعیت واجد شرایط رای دادن در استان بوشهر ۳۷هزار و ۶۵۹ نفر به عنوان رای اولی شناخته می‌شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: تعرفه‌های رای‌گیری بیش از جمعیت موجود به استان منتقل و در حوزه‌های انتخابیه اصلی توزیع می‌شود.

وی در باره الکترونیکی برگزار کردن انتخابات افزود: امیدوار بودیم این دوره از انتخابات به صورت تمام الکترونیک در استان بوشهر برگزار شود زیرا همه زیرساخت‌های مورد نیاز هم وجود داشت و و وزارت کشور نیز آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در حوزه‌های انتخابیه دارای یک نماینده را اعلام کرده بود اما بنا به معذوریت‌هایی شورای نگهبان تائید نکرد.

خورشیدی ادامه داد: اما در شعبه‌های رای‌گیری استان و کشور احراز هویت به‌صورت تمام الکترونیکی خواهد بود.

وی گفت: شهروندان با ارائه شناسنامه و کد ملی ابتدا احراز هویت الترونیکی آنان انجام و بعد از آنها رای‌گیری می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر افزود: همچنین برای کمتر معطل شدن افراد در حوزه رای‌گیری در این دوره برخلاف دوره‌های قبل ارقام و موارد مختلفی از رای دهندگان که در برگه ثبت می‌شد به چهار مورد خلاصه شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین بتازگی قانونی به نام شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده‌است.

خورشیدی گفت: هرچند زمان کمی برای شناسایی این قانون بود اما رای دهندگان و داوطلبان باید این قانون را رعایت کنند و با توجه به الزامی بودن جرم انگاری موارد ممنوعیت شهروندان به این مورد باید توجه داشته باشند.

وی گفت: براساس اطلاعیه شماره ۱۲وزارت کشور، ستاد کاندیداها از ساعت هشت صبح فردا تا هشت صبح روز پنجشنبه اول اسفند ماه اجازه تبلیغات انختاباتی را در قالب مواردی که قانون مشخص کرده‌است، دارند و از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه اول اسفند سکوت تبلیغاتی اجرا و در ساعت مقرر روز جمعه دوم اسفند انتخابات آغاز می‌شود.

خورشیدی تاکید کرد: خبرنگاران صدای جامعه در شعبه‌های رای‌گیری هستند و تلاش شده بیشترین روان سازی برای حضور وجدان عمومی جامعه و نظارت بر صندوق‌ها فراهم شود.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: لیست نهایی که امروز فرمانداری‌های چهار حوزه انتخاببیه استان اعلام می‌کنند به عنوان لیست نهایی است و بعید است تغییری در این لیست ایجاد شود.

وی در باره تنوع سلیقه‌ها گفت: حضور نمایندگانی از تمامی سلیقه‌های سیاسی در این دوره از انتخابات را انتظار داشتم و امیدوار بودم سلیقه‌های مختلف و بیشتری را داشته باشیم اما همانطور که استاندار بوشهر اعلام کردند و فضای عمومی کشور حاکی است این امیدواری بنده و جو عمومی کشور تا حدودی پاسخ خود را نگرفتند و به نظر می‌آید آنچنان که باید و شاید همه جریان‌ها و سلیقه‌ها، افرادی را که نیاز دارند نمایندگی کنند در میان افراد تائید صلاحیت شده نباشند.

وی در باره تخلف‎‌های انتخاباتی گفت: براساس گزارش ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی قوه قضائیه در این دوره شاهد کمترین تخلف‌های انتخاباتی در استان بوشهر هستیم و موارد اندکی که یا سهو و یا تخلف بوده جمع بندی و موارد به نحوی نبوده که در جریان انتخابات و نتیجه آن تاثیر گذار بوده باشد.

خورشیدی افزود: بعضی از این تخلف‌ها مربوط به تبلیغات زودهنگام است که به داوطلبان گوشزد شد از ادامه و استمرار مواردی که به نحوی به عنوان تخلف از قانون انتخابات است خودداری کنند و تا امروز هیچ مورد تخلف انتخاباتی از سوی دست اندرکاران انتخابات گزارش نشده‌است.

وی ادامه داد: چندین مکاتبه با فرمانداران انجام و خواسته شده براساس منویات رهبرمعظم انقلاب، قانون انتخابات و اهداف دولت مبنی بر رعایت بی طرفی و سلامت انتخابات گام بردارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر  افزود: درهر شعبه اخذ رای یک نماینده فرماندارحضور دارد و همه مجریان و ناظران به رغم داشتن هر سلیقه و رایی موظف به رعایت اصل بی طرفی در روز رای گیری هستند.

خورشیدی تاکید کرد: با نظارتی که از سوی مردم و بویژه خبرنگاران انجام می‌شود هر تخلف تاثیرگذار به هیات بازرسی و نظارت و شورای نگهبان و قوه قضائیه گزارش شود و بهار انتخابات را با کمترین تخلف پشت سر گذاشتیم وانتظار می‌رود در ادامه نیز این روند ادامه داشته باشد.

وی درباره تمهیدات امنیتی برگزاری انتخابات گفت:  وزارت کشور چهار اصل امنیت، شفافیت، سلامت و مشارکت حداکثری را مد نظر دارد برهمین اساس امنیت انتخابات برعهده نیروی انتظامی است و تمهیدات لازم انجام شده افزون براین استان امن وآرام بوشهر با مردمانی خونگرم و قانون‌مدار خود از حافظان اصلی امنیت هستند و دغدغه‌ای از باب مسائل امنیتی در استان نداریم.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در باره درخواست تغییر حوزه ثبت نام و حضور داوطلبان گفت: تاکنون  ۶ نفر درخواست داشتند که در فرمانداری‌ها و هیات اجرایی با آنها موافقت شد ولی از این شمار پنج نفر در نهایت مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی در باره  فعالیت خانه احزاب گفت: زحمت‌های فراوانی برای راه‌اندازی خانه احزاب دراستان بوشهر کشیده شد و هزینه‌های مختلفی پرداخت شد اما آنچنان که امیدوار بودیم عملکرد خانه احزاب در این استان راضی کننده نبود.

خورشیدی ادامه داد: خانه احزاب نهاد صنفی در استان است و هیچ تفوق سلسله مراتبی برآنها نداریم و وظیفه ما فراهم کردن مکان مناسب برای آنها و اینکه خواهش کنیم فعالیت خود را انجام دهند برهمین اساس از آنها خواهش کردیم که فعالتر عمل کنند بویژه کنون که در آستانه انتخابات هستیم.

وی گفت: خانه احزاب ایران ساز و کاری برای نظارت بر شعب استانی خود دارد که امید می‌رود زمینه فعال تر شدن این خانه را ایجاد کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تاکید کرد: از همه شهروندان علاقمند دلسوز و مسئول استان و کسانی که حق رای دارند می‌خواهیم با حضور مسئولانه در پای صندوق‌های رای یک بار دیگر شهروند مسئول بودن خود را به منصه ظهور برسانند.

وی تاکید کرد: حضور در پای صندوق‌های رای حق مردم و هم ادای وظیفه سیاسی و اجتماعی و هم تکلیف است و امید می‌رود جامعه از حق و تکلیف خود به نحو احسن استفاده و مسئولیت خود را ایفا کند.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: همه شهروندانی که می‌خواهند به وظیفه خود عمل کنند تا پایان وقت اعلام شده در شعبه‌های رای‌گیری حضور داشته باشند زیرا براساس تمهید انجام شده به محض پایان انتخابات نخواهیم توانست از هیچ یک از حاضران در شعب رای گیری کنیم.

 وی افزود: اگر رای گیری تا ساعت ۱۲ روز بعد ادامه یافت بلافاصله روند اجرای انتخابات به پایان می‌رسد برهمین اساس انتظار می‌رود از ساعت‌های اولیه رای گیری شهروندان مسئولانه درپای صندوق‌های رای‌گیری حاضر باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.