سمیه فرح بخش روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با ایرنا افزود: کاشت نهال با گواهی سلامت و اصالت و رقم سازگار با منطقه و نیز اعمال مدیریت اصولی باغی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت سرمایه‌گذاری در حوزه باغبانی است و تاثیر مهمی در افزایش کمی و کیفی محصولات دارد.

وی بیان کرد: باتوجه به نزدیک شدن به فصل کاشت نهال مرکبات و خرما، تامین نهال از نهالستان‌های مجوزدار به همراه نصب شناسه نهال گواهی شده با هدف عاری بودن از عوامل بیماری‌زا و در نتیجه تضمین سرمایه‌گذاری به باغداران ضروری است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: نهال گواهی شده باید از نظر نوع رقم پایه و پیوندک مشخص و عاری از هرگونه آفت و بیماری و علف‌های هرز باشد و همچنین داشتن گواهی ضمانت اصالت صادره از نهالستان و گواهی سلامت نهال صادره از طرف مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان‌های مبدا تولید نهال، ضروری و الزامی است.

وی  بااشاره به اینکه برغم نظارت‌ها اما باز هم نهال‌های غیر مجاز به وسیله افرادی فروخته می‌شود افزود: باتوجه به اینکه این نهال‌ها شناسه و مشخصات لازم مبنی بر سلامت آنها را ندارند ممکن است عامل بیماری و آفت از استان‌های دیگر به استان ما باشند که  باغداران از خرید آنها خودداری کنند.

فرح‌بخش با بیان اینکه استان بوشهر نهالستان مجاز ندارد گفت: به دلیل کمبود آب خیلی از باغ‌های استان در شرایط توسعه‌ای قرار ندارند و خودمان نیز اجازه توسعه آنها را نداریم.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: باغ یک سرمایه‌گذاری است که بعد از مدتی به ثمر می‌نشیند که با توجه به شرایط کم آبی و در راستای اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در استان اجازه توسعه باغ در استان داده نمی‌شود اما اصلاح و نوسازی باغ‌های قدیمی انجام می‌شود.

وی یادآورشد: مساحت باغ‌های استان بوشهر 38 هزار و 800 هکتار است که  33 هزار و 500 هکتار آن نخیلات و مابقی مرکبات و درخت کنار (CONAR) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.