حمید زارعی روز دوشنبه در این کارگاه  افزود: از اهداف مهم این کارگاه آموزشی آشنایی بیشتر نویسندگان و شاعران با  مراحل مختلف تولید کتاب در چاپخانه و انتشارات است.

وی افزود: آگاهی بیشتر و بهتر نویسندگان  با مراحل تولید یک کتاب تاثیر بسزایی در ترویج نویسندگی و چاپ آثار شاعران و نویسندگان شهرستان خواهد داشت.

مدیر انتشارات نگاه آشنا گفت:  پس از آماده شدن، صفحه آرایی شده و برای گرفتن شابک راهی خانه کتاب می­شود.

علی فرمانی افزود: پس از اختصاص شابک، کتاب به کتابخانه ملی برای گرفتن فیپا فرستاده می شود و  پس از دریافت فیپا که اطلاعات کامل کتاب در آن جمع شده، کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز چاپ فرستاده می شود تا مجوز چاپ برای کتاب صادر شود.

وی ادامه داد: بعد از اتمام تمام مراحل،  کتاب آماده چاپ است و توسط ناشر برای لیتوگرافی، چاپ و صحافی فرستاده می­ شود و بعد از چاپ کتاب تعداد ۶ جلد برای تیراژ ۱۰۰۰ از کتاب ها برای مرحله اعلام وصول تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده و مراحل چاپ تکمیل می شود.

فرمانی اضافه کرد: قطع های مختلفی برای چاپ کتاب وجود دارد ولی پرکاربرد ترین آن ها سایز رقعی که بیشتر برای کتاب های ادبی و عمومی استفاده می شود و سایز وزیری که بیشتر برای کتاب های دانشگاهی و تخصصی استفاده می شود و سایز رحلی نیز بیشتر برای کتاب های کمک درسی استفاده می شود.

وی با اشاره به روش­های مختلف چاپ کتاب تصریح کرد: چاپ دیجیتال که  روش مناسب چاپ با تیراژ پایین است و در آن نیازی به فیلم و زینک نیست و چنانچه چاپ زیر ۲۰۰ جلد باشد این روش مناسب و کیفیت آن نیز برای کتاب قابل قبول است ولی این روش برای چاپ با تیراژ بالاتر مقرون به صرفه نیست.

فرمانی افزود: ریسوگراف روش دیگر چاپ است و دستگاه ریسوگراف، دستگاهی شبیه دستگاه کپی در مقیاس بزرگتر است که ارزانتر تمام می­ شود ولی دارای کیفیت بسیار پایینی است.

وی گفت: بهترین روش چاپ کتاب، چاپ اُفست است که دارای کیفیت مطلوبی به نسبت  بهتری از چاپ دیجیتال است و برای تیراژهای بالای ۵۰۰ عدد بسیار مقرون به صرفه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.