رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در آیین آغازین این همایش گفت: استان بوشهر با تولید ۱۵۰ هزار تن خرما درسال دومین تولید کننده این میوه گرمسیری در کشور است که ۲۰درصد آن صادر می‌شود.

خورشید گزدرازی افزود: بیشترین مصرف آن داخلی است و کشورهای اوراسیا، آسیای جنوب شرقی و حوز خلیج فارس عمده مقصدهای صادراتی خرمای استان بوشهر است.

وی تاکید کرد: نگاه به صادرات نیاز به تحول در داشت، کاشت و برداشت دارد و این تغییرات با همکاری دستگاه‌های ذیربط در دستور کار قرار گرفته‌است.

گزدرازی ادامه داد: آموزش و بازرایابی حرفه‌ای و تغییر در بسته‌‍‍بندی حرفه‌ای این محصول با هدف رونق یافتن فروش باید در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: مهمترین کار در خرما  و فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی است تا در بازارهای جدید صاحب جایگاه و پایگاه قوی شویم.

گزدرازی ادامه داد: در این ارتباط باید قوانین حوزه صادرات اصلاح شود زیرا بسیاری از قوانین موجود مخل تولید است ,  پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شده‌است.

وی یادآور شد: تعدد بخشنامه در واردات و صادرات به جایی می‌رسد که برداشت سلیقه‌ای از قوانین می‎شود از این رو دولت باید بخشنامه‎‌های مدنظر را با هدف تولید و صادرات اصلاح کند.

گزدرازی  افزود: اصلاح شیوه آبیاری سنتی با توجه به بحران کم آبی، ممنوعیت استفاده از شیره صنعتی تولید شده از نبات بدون پروانه بهداشتی، اجرایی کردن گاز متیل بروماید توسط وزارت جهاد کشاورزی، تکثیر نهال از طریق کشت بافت به منظور دسترسی آسان کشاوران، اختصاص اعتبار لازم و بهره کم به تولید کنندگان به منظور نوسازی ماشین آلات فرسوده از جمله درخواست مدنظر در حوزه نخیلات استان بوشهر است.

بیشترین ارقام خرما در استان بوشهر کبکاب، زاهدی، شکر و خاصویی است و بیشترین محصول در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و جم به دست می‌آید.

زمان برداشت خرما در این استان از ابتدای شهریور تا پایان مهرماه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.