ابوالقاسم محمدزاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن از این میزان خرما از ابتدا شهریور تاکنون صادر شده که خرمای تولیدی امسال بوده است.

وی بیان کرد: میزان صادرات خرما در این بازه زمانی نیز نسبت به زمان مشابه پارسال ۲۷ درصد رشد داشته است.

محمدزاده ادامه داد: روسیه، هند، امارات متحده عربی، ترکیه، اوکراین، قزاقستان و شمال عراق مقصدهای خرمای صادراتی این استان هستند.

وی یادآورشد: برخی ارقام خرما مانند پیارم، مَجول و زاهدی بازار صادرات بهتری دارند که  رقم زاهدی در استان وجود دارد اما رقم‌های پیارم و مجول در استان بوشهر به میزان قابل توجهی تولید نمی‌شوند.

محمدزاده ادامه داد: به منظور توسعه صادرات این ۲ رقم به صورت نمونه در استان کاشته شد که رقم مجول در مناطقی مانند شهرستان جم، شهرستان دشتی و بخش بوشکان دشتستان جواب داد و اکنون ۵۰ تن خرمای مجول در استان تولید می‌شود که ۳۰ تن مربوط به شهرستان جم است.

وی افزود: برای توسعه این رقم در سطح استان نیاز است پاجوش آن با قیمت مناسب در اختیار نخل داران قرار گیرد.

محمدزاده با اشاره به برگزاری جشنواره، نمایشگاه ومیز ملی خرما در استان بوشهر گفت: این رویداد از ۲۱ تا ۲۴ آبان با حضور استان‌های خرما خیز در بوشهر برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: دومین جشنواره و نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته بعد از ظهر فردا (سه‌شنبه) در نمایشگاه بین المللی بوشهر آغاز به کار می‌کند که نقش موثری در بهبود تولید و عرضه خرمای بوشهر خواهد داشت.

استان بوشهر با 6 میلیون اصله نخل و تولید حدود ۱۷۰ هزار تن خرما، رتبه سوم تولید این محصول را در کشور دارد.

بیشترین ارقام خرما در این استان، کبکاب، زاهدی، شکر و خاصویی است و بیشترین محصول در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و جم به دست می‌آید.

زمان برداشت خرما در این استان از ابتدا شهریور تا پایان مهرماه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.