مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت: جمعیت عشایری در این استان ۳۱هزار نفر درقالب پنج هزار و ۲۰۰ خانوار است که از این شمار خانوار سه هزار و ۴۰۰ خانوار کوچ‌رو هستند و با سردشدن هوا در مناطق ییلاقی استان‌های سردسیر  برای گذارندن فصل های پاییز و زمستان و ماه اول فصل بهار به استان بوشهر کوچ می‌کنند.

عبدالمحمد امینی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در استان بوشهر ۲۵ کانون اسکان عشایر برای ایجاد حاشیه امن در هشت شهرستان این استان وجود دارد که یک کانون آن در منطقه بوشکان به صورت هدایت شده و مابقی خودجوش است.

وی بیان کرد: برای روان‌سازی مسیر عشایر کوچ‌رو همه راه‌های عشایری استان باز و باتوجه به اینکه آبرسانی سیار به این عشایر از دغدغه‌های مهم این مدیریت است در زمان حاضر  ۱۰ دستگاه تانکر آبرسانی برای تامین آب مورد نیاز عشایر تامین شده‌است.

مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت:سوخت مورد نیاز عشایر از اتحادیه و شرکت‌های تعاونی استان به همراه گاز مایع در محل سکونتگاه‌های عشایر توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: امسال ۱۴میلیارد ریال تسهیلات خشکسالی با سود ۴ درصد و ۳۰میلیارد ریال تسهیلات صندوق توسعه ملی با سود ۹ تا ۱۰ درصد به استان بوشهر اختصاص یافته و به متقاضیان پرداخت شده‌است.

امینی‌زاده افزود: افزون براین، ۶۵ میلیارد ریال اعتبار نیز از محل اعتبارات استانی، ملی و ارزش افزوده مصوب شده‌است که برای اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله احداث راه‌ها، انتقال آب، راه‌گشایی، ساخت ابنیه فنی، حفر و تجهیز چاه‌های آب آشامیدنی، برقرسانی، آب‌انبار و تامین نیازهای بهداشتی عشایر این استان هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر راه‌های ارتباطی مربوط به عشایر ابنیه‌های کافی و لازم از جمله پل، آب‌نما، دیوار حائل و موارد دیگر را ندارند به همین دلیل در فصل زمستان با هر بارندگی این محورهای ارتباطی بسته می‌شود.

امینی زاده اضافه کرد: معیشت عشایر در استان بوشهر وابسته به دام و دامداری، کشاورزی و صنایع دستی است و در زمان حاضر۴۵۰ هزار راس واحد دامی و ۱۱ هزار هکتار زمین زراعی کشاورزی دیم و آبی در اختیار عشایر است که سالانه ۶هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۴هزار تن شیرو محصولات دامی،  ۸۰ هزار تن انواع و اقسام محصولات زراعی، باغی، سبزی و صیفی و ۳۰ هزار مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.