به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کرمعلی قندالی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری گردهمایی مدیران امور عشایر سراسر کشور که به مدت ۲ روز در شهرستان دماوند در حال برگزاری است به خبرنگاران اعلام کرد: با تفاهم نامه ای که با بیمه محصولات کشاورزی منعقد شد قرار است تا پایان امسال حدود ۱۰ میلیون راس دام عشایری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی از تولید ۲۵ درصدی گوشت قرمز توسط عشایر خبر داد و گفت: حدود ۲۴ میلیون رأس دام سبک و سنگین و ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور متعلق به عشایر است.

قندالی درباره آخرین جمعیت عشایری سراسر کشور نیز گفت: بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت عشایر کشور بالغ بر ۲۱۳ هزار خانوار و برابر با یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.
رییس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: عشایر حدود ۱.۸ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در عرصه‌ای بالغ بر ۵۹ درصد حوزه قلمرو ییلاق، قشلاق، مسیر کوچ و میان‌بند فعالیت دارند.
قندالی ادامه داد: حدود ۲۴ میلیون رأس دام سبک و سنگین متعلق به عشایر است و به عبارت دیگر، ۲۸ درصد دام سبک و ۳۵ درصد از صنایع دستی متعلق به عشایر بوده و ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند.
۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور در حوزه عشایر قرار دارد
رییس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه حدود ۳۵ میلیون هکتار از مراتع در حوزه عشایر قرار دارد، گفت:  ۶۶ هزار کیلومتر راه‌های دسترسی عشایر کشور را تشکیل می‌دهد و اطلسی نیز ظرف چند ماه آینده منتشر می‌شود تا علاوه بر حفاظت نهادها، مسیر کوچ به عنوان سند رسمی در سامانه‌های کشور ثبت شود.
۳۵ درصد از جمعیت عشایر، تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند
وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، حدود ۸۰ هزار خانوار از عشایر تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند، البته برخی از عشایر نیز تحت پوشش سایر بیمه‌ها هستند، اما در حال حاضر حدود ۳۵ درصد جمعیت عشایر، تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند.
وی خاطرنشان کرد: همه تشکل‌های ما، کارگزار بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند و آنچه که مدنظر است، پوشش بیش از ۹۰ درصد از جمعیت عشایر تا پایان برنامه ششم خواهد بود.
قندالی در خصوص تسهیلات اشتغال پایدار روستاییان و عشایر اظهار داشت: ۷ طرح تحت عناوین زنجیره تولید گوشت قرمز، تولید گیاهان دارویی، گردشگری، صنایع دستی، تولید شیر، کشت اراضی در مناطق مستعد و تبدیل دیم‌زارها به کشت علوفه، جزو طرح‌های محوری ما در بحث اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار است.
وجود ۱۵ پروژه نیمه فعال در حوزه عشایر کشور
رییس سازمان امور عشایر کشور در ادامه از وجود ۱۵ پروژه نیمه فعال در حوزه عشایری خبر داد و گفت: در فاز اول طرح‌های مذکور، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان سهم عشایر بود که با توجه به پروژه‌های تعریف شده در استان‌ها، تشکیل پرونده در بانک شده و کارگروه‌های آن در بانک تصویب شد و بیش از ۶۰ درصد از آن پرداخت و مابقی نیز در فاز دوم پرداخت خواهد شد.
قندالی در خصوص پروژه‌های نیمه فعال کشور در حوزه عشایر بیان کرد: نیمه‌فعال بودن پروژه‌ها غالبا به دلیل عدم اعتبار است که با تخصیص درصدی اعتبار تکمیل خواهد شد، اما به طور کلی حدود ۱۵ پروژه نیمه فعال در کشور وجود دارد که با تخصیص‌های موجود و اعتبار صندوق توسعه ملی، به بهره‌برداری می‌رسند.
قندالی همچنین از برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه توانمندیهای عشایر سراسر کشور در تهران خبر داد و گفت: چهارمین نمایشگاه ارائه توانمندی‌های روستاییان و عشایر با محوریت رونق تولید از ۲۴ مردادماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود و در آن سعی می‌کنیم که با رویکرد اشتغال و تولید، توانمندی‌های عشایر را به نمایش بگذاریم.
تهرام/۷۲۴۳//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.