به گزارش ایرنا، معرفت آذری روز چهارشنبه در دیدار با سران عشایر استان اردبیل با بیان اینکه در سال جاری تسطیح و بهسازی راه عشایری در استان افزایش چشمگیری داشته است، افزود: علاوه بر آن امسال 90 کیلو متر راه عشایری جدید در مناطق ییلاقی استان احداث شده است.
وی بیان کرد: راههای ییلاقی عشایر در استان اردبیل در مجموع هزار و 800 کیلومتر است و برای مرمت و بهسازی آنها نیازمند ماشین های راهسازی مانند گریدر و بولدوزر هستیم.
وی اضافه کرد: امسال همچنین برای بهسازی، زیبا سازی و تجهیز ادارات امور عشایر در شهرستان های استان سه میلیارد و 100 میلیون ریال اختصاص یافته است.
او با اشاره به اینکه سه هزار و 300 خانوار عشایری در استان اردبیل فاقد آب شرب سالم بوده می باشد، ادامه داد: یکی از مشکلات عمده عشایر استان تامین آب شرب سالم می باشد و برای همین امسال 25 میلیارد ریال برای خرید 10 دستگاه تانکر آبرسان اختصاص یافت.
آذری خواستار همکاری بیش از پیش فرمانداران شهرستا نهای استان با اداره کل امور عشایر شد و ادامه داد: پیش بینی می شود تا پایان امسال باید حدود 40 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزرش افزوده به عشایر استان اختصاص یابد.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل خدمت و حمایت از قشر زحمتکش و تولید کننده عشایر را وظیفه همه دستگاه ها عنوان کرد و گفت: خدمات بهتر و مطلوب به جامعه عشایر استان از مهم ترین اولویت‌ های اداره کل امور عشایر است و تلاش می شود با کمک سایر دستگاه های اجرایی سطح ارائه خدمات به این قشر زحمتکش ارتقا یابد.
در این دیدار سران عشایر به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و عدم وجود راههای مواصلاتی مناسب، تامین آب شرب و مورد نیاز عشایر، واگذاری کشت و صنعت مغان، خشکسالی، عدم همکاری بانک ها در تمدید وام های کشاورزی، مشکلات ثبتی، عدم پرداخت یارانه مهاجرت به عشایر، عدم تخصیص تسهیلات ارزان قیمت، نبود مدیریت واحد بر آب و خاک، ساماندهی عشایر و عدم توسعه زیر ساخت ها را از جمله مشکلات جامعه عشایر استان عنوان کردند.
جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی حدود سه هزار میلیارد ریال است.
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.