مدیر گروه فرهنگی هنری هومهر استان بوشهر در این رابطه روز یکشنبه گفت: نمایش «عشق اعلی» یکی از این برنامه‌ها بود که با استقبال لهستانی‌ها در صومعه دومینیکن شهر لوبلین به نمایش درآمد.

مهدی جلالی افزود: این نمایش داستان فردی به نام خولی از یاران یزید است که سر مبارک حضرت امام حسین (ع) را به سمت کاخ یزید می‌برد و شب هنگام به صومعه‌ای می‌رسد.

وی اظهار کرد: در صومعه میان خولی و راهب مسیحی گفت‌وگوهایی رخ می‌دهد که در این نمایش به آن پرداخته شده که احمدرضا قربانی نقش راهب و مهدی ضیغمی نژاد نقش خولی را در این نمایش ایفا می‌کردند.

جلالی ادامه داد: طراح و کارگردان نمایش مهدی جلالی، طراح فرم نمایش عباس بارونی و آهنگساز آن نیز کریم آبادی بودند.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه مردم لهستان کاتولیک هستند این نمایش را با بهره‌گیری از برخی مشترکات میان دین اسلام و مسیحیت طراحی  و به اجرا درآوردیم.

جلالی اضافه کرد: آیین موسیقیایی نمایشی «تعزیت حسینی» با نام «آفتاب مهر» دیگر برنامه این گروه در لوبلین لهستان بود.

طراح برنامه "آفتاب مهر" نیز گفت: در این برنامه به آیین عزاداری سنتی بوشهر پرداخته شد و برای اجرا از گروه کُر استفاده کردیم.

کریم آبادی افزود: بوشهری‌ها از کودکی خواندن نوحه را آغاز می‌کنند و از آنجا که سینه زنی که قابلیت نمایشی زیادی دارد، در برنامه آفتاب مهر به جای استفاده از ساز از ویژگی نمایش برای امتداد حس صحنه و انتقال مفهوم بهره‌گیری شد.

وی ادامه داد: دراین کار از نوحه‌های معروف بوشهر از جمله «لیلا بگفتا»، «گفتا لیلا به فغان» و «شیعه زن بر سر وسینه» و همچنین نوحه واحد «می‌رود شهزاد اکبر» استفاده شد.

تنظیم برنامه آفتاب مهر بر عهده کریم آبادی بود و احمدرضا قربانی نیز نوحه خوانی می‌کرد.

همچنین هنرمندان گروه هومهر روز گذشته همزمان با اربعین حسینی، آیین سنج ودمام بوشهری را در بافت قدیم شهر لوبلین اجرا کردند.

این گروه قرار است تا دوم آبان (۲۴ اکتبر ۲۰۱۹) در چند شهر لهستان در قالب یک ویژه برنامه با عنوان تجلی حقیقت به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و آیینی بوشهر مربوط به محرم و صفر بپردازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.