آنان روز چهارشنبه با تجمع در محل اجرای این طرح از واگذاری اراضی در محدوده این روستا با نام ملی جهت اجرای طرح تولید و تکثیر  لارو میگو  اعتراض و خواستار تجدید نظر مسوولان در این زمینه شدند.

به گفته آنان : زمین واگذار شده برای اجرای طرح تولید و تکثیر لارو میگو  از طبیعت بکر و منحصر بفرد این روستای ساحلی است که سالانه پذیرای گردشگران متعدد داخلی و خارجی است و نباید برای اجرای چنین طرح هایی در آن  نقطه مجوز داده شود.

آنان همچنین با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون شکایت و پیگیری های زیادی برای متوقف شدن این طرح انجام و نتیجه ای عاید اهالی نشده، گفتند:  اجرای چنین طرحی در زمین واگذار شده افزون بر خطرات محیط زیستی توسعه صنعت گردشگری که مورد تاکید دولت و باعث شکوفایی اقتصادی منطقه می شود در تضاد است.

آنان اظهارداشتند: در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده از طرح های تولیدی حمایت قاطع می‌کنیم اما اجرای چنین طرحی در این نقطه بکر ، کارشناسی نشده و خلاف قانون است و باید در مکانی دیگر نظیر شهرک شیلاتی رودشور انتقال یابد.

صحبت های اهالی  این روستا

هدف اهالی این روستا از تجمع با هدف حفاظت و صیانت از مراتع و درختان نظیر درخت کنار که قدمت بالای ۱۲۰ سال دارد و تنها تثبیت کننده ماسه های روان و کمربند سبز ساحلی شمالی خلیج فارس است.

این منطقه در فصل زمستان و بهار محل تفریح مردم این شهرستان و گردشگران دیگر نقاط کشور است و در تمام ایام  جزو مراتع و محل نگهداری احشام ، آبشخور و آبریز نخیلات و پناهگاه امنی جهت پرندگان بومی و دریایی مهاجر و محل عبور دام اهالی که تنها شغل آنان بوده ، بشمار می‌آید.

تجربه های تلخ واگذاری زمین در روستاهای گردشگری و ساحلی نظیر این روستا باعث نگرانی اهالی شده که مسئولان نباید اجازه اجرای این طرح را بدهند.

 طبق قانون واگذاری اراضی ملی برای طرح های کشاورزی و تولیدی شرایطی تعیین شده  که نباید از آن عدول کرد.

 براساس ماده ۳ کلیه اراضی در حدود اختیارات جهادکشاورزی با رعایت کلیه ضوابط به واجدین شرایط بجز مواردی که بصورت مطلق ممنوع شده قابل واگذاری  است.

 جنگل ها، مراتع عمومی ، نهالستان‌های عمومی، پارک های جنگلی و دست کاشت، حریم قانونی تاسیسات دولتی، راه‌های مسیر اهل ایل کوچ نشین و عبور حیوانات از عمده موارد ممنوعه است که اجرای این طرح مغایرت با این موارد دارد.

 در حالی که یکی از موارد ممنوع در واگذاری چنین طرح هایی گواهی بلامعارض است اما مردم شکایت خود را در سال ۹۲ که زمان شروع طرح بوده به مسئولان دستگاههای مرتبط ارایه و مخالفت خود را ابراز داشتند.

 اهالی این روستا که دامدار هستند پروانه چرا دارند و هر سال برای تمدید آن اقدام و پول به حساب دستگاه مربوطه واریز می‌کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گناوه گفت: حفاظت و صیانت از اراضی ملی از وظایف این اداره است و واگذاری این زمین ها  به طرح های تولیدی مراحل قانونی دارد که پس از بررسی های لازم به واجدین شرایط داده می‌شود.

محمود حسنی افزود: مراحل واگذاری زمین های دولتی جهت اجرای طرح به متقاضیان پس از مجوز  و استعلام های لازم  توسط امور اراضی جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

وی اظهارداشت: اجرای طرح پرورش لارو میگو باید موقعیت مکانی آن نزدیک به دریا باشد و در صورتیکه متقاضی از محدوده قانونی عدول کند با آن برخورد می‌شود.

امان الله حیدری مدیرجهاد کشاورزی گناوه گفت: باتوجه به شکایت و اعتراض اهالی این روستا ، پیگیری های لازم در دست اقدام است که پس از بررسی و حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

روستای ساحلی چاهک از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه از نقاط بکر و روستاهای گردشگرپذیر استان بوشهر است.

۶۱۶۴/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.