مدیرکل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور روز پنجشنبه در بازدید از طرح اشتغال مددجویان روستاهای شهرستان دشتستان در قالب برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه گفت: طرح خدمات مالی خرد از جمله طرح‌های جدیدی است که در قالب برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در سالجاری در مناطق روستایی کشور اجرا می‌شود.

محمد رضا شهبازی افزود: در این طرح کانون‌های ۲۵ نفره از افراد دارای معلولیت ساکن در مناطق روستایی تشکیل می شود و مبلغ ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر کانون اختصاص می‌یابد.

وی هدف از اجرای طرح خدمات مالی خرد را  بهبود وضعیت معیشتی، اشتغال زایی روستایی، توانمند سازی روانی و اجتماعی، جامعه پذیری و ارتقای اعتماد به نفس معلولان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی افزود: طرح خدمات مالی خرد در ۱۰ استان اجرا و حدود ۱۰۰ کانون مالی خرد در کشور تشکیل شده است و در سایر استانها از جمله بوشهر تا پایان سال جاری و در هر شهرستان یک کانون تشکیل می‌شود.

وی یادآورشد: از جمعیت کل معلولان زیر پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هشت هزار و ۹۸۲ نفر در استان بوشهر از خدمات این طرح بهره‌مند می‌شوند.

رییس گروه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی بی آر) گفت: ورزش فراگیر معلولان روستایی از جمله طرح‌های جدید در این طرح است که به هر فرد دارای معلولیت در سطح روستا معادل ۱ میلیون تومان لباس و وسایل و تجهیزات ورزشی اعطا می‌شود.

محسن ایروانی افزود: طرح ورزش فراگیر معلولان روستایی شامل سه مرحله است که در مرحله اول ظرفیت سازی و شبکه سازی انجام می‌شود براین اساس تسهیل‌گران سی بی آر آموزش‌های لازم را فرا می گیرند و در مرحله بعد به مدت سه

ماه افراد دارای معلولیت را آموزش و تمرین می‌دهند و درپایان جشنواره‌ای به صورت رقابتی بین معلولان در رشته‌‍ های مشخص برگزار می‌شود.

وی گفت: این طرح ابتدا در استان های هرمزگان ،خراسان رضوی و سیستان بلوچستان و در آینده نزدیک در سایر استانها  اجرا می‌شود

معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر گفت: از جمعیت ۳۲۵ هزار و ۷۹۵ نفری روستایی این استان هشت هزار و ۹۸۲ نفر داری معلولیت هستند که از سوی بهزیستی استان شناسایی شده‌اند.

سهیلا اشجع افزود: ۳۵۲ روستا در استان دارای دهیاری هستند که با سه رویکرد  همکاری با خانه‌های بهداشت (پی اچ سی)، چند بخشی و تسهیل‌گری  از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن‌ها و موسسه‌های خیریه و غیر دولتی شناسایی و در

زمینه ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه فعالیت می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر افزود: ۸۲ نفر تسهیل‌گر زیر نظر ۹ انجمن و موسسه‌ خیریه در روستاهای استان در حال فعالیت هستند.

وی افزود :خدماتی که در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود  در راستای پنج مولفه سلامت، اجتماعی، آموزش امرار معاش، توانمندسازی است که وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه درمان، کمک هزینه

مناسب سازی منزل وخودرو، کمک هزینه اشتغال،کمک هزینه ایاب و ذهاب ،درمان،کمک شهریه دانشجویی، آموزش در خانواده و خارج از خانواد ارائه می‌شود.

۶۰۴۷/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.