با توجه به کاهش شدید ذخائر دریایی، توسعه و سرمایه گذاری در بهره برداری از این ذخائر ممکن نیست و جهان به سمت آبزی پروری و توسعه آن برای جایگزینی و تامین محصولات دریایی مورد استفاده و برآوردن نیاز و مصرف کشورها از این طریق پیش می‌رود.

در استان بوشهر  برنامه ها و طرح های آبزی پروزی از چندین سال پیش آغاز و همچنان ادامه دارد که یکی از مهمترین فعالیت های خاص و ویژه در زمینه آبزی‌پروری، پرورش میگو در استخرها و حوضچه‌های ساحلی است.

شهرستان گناوه از شهرهای ساحلی استان بوشهر در زمینه طرح‌های توسعه آبزی پروری گام‌های خوبی برداشته و هم اینک با دارابودن سه سایت پرورش میگو به عنوان بزرگترین تولیده کننده میگو در این استان  محسوب می شود که علاوه بر این طرح های جدیدی نیز پیش بینی شده است.

در این شهرستان درکنار پرورش میگو صنایع مرتبط دیگری نظیر تولید بچه میگو، غذای میگو، فرآوری محصولات آبزیان فراهم و در بخش سایر آبزیان منجمله پرورش ماهی و  زالو مجوزهایی صادر شده که امید است بزودی به بهره‌برداری برسد و وارد چرخه تولید شوند.

احداث سایت شهرک شیلاتی رودشور یکی از طرح های توسعه آبزی پروری در این شهرستان به عنوان بزرگترین طرح مهم اقتصادی به مساحت  حدود ۲۸۰۰ هکتار در دست اجراست که می‌تواند در پیشرفت و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بومیان منطقه بخوبی ایفای نقش کند و اثرگذار باشد.

شهرستان گناوه قطب آبزی پروری

فرماندار گناوه گفت: شهرستان گناوه قطب آبزی پروری کشور بویژه در زمینه پرورش میگو است که سرمایه گذاران از این بخش استقبال خوبی داشته‌اند.

سیدعلی پاک نژاد افزود: ۲ طرح مهم اقتصادی شامل شهرک‌های شیلاتی و کشاورزی در شهرستان گناوه در نظر گرفته شده که شهرک شیلاتی با پیگیری های صورت گرفته در دست اجرا  و شهرک گلخانه ای با همکاری جهاد کشاورزی بزودی انجام می شود.
وی اظهار داشت:  پیشرفت فیزیکی شهرک شیلاتی رودشور در مرحله مناسبی است و امیدواریم که هرچه سریع تر تکمیل و به بهره برداری برسد.
فرماندار گناوه گفت: باتوجه به اینکه  اشتغال‌زایی فرایندی زمان بر و نیاز به ایجاد زمینه های مناسب دارد، طرح شهرک شیلاتی یکی از ظرفیت‌های عالی و قابلیتی خوب در این زمینه است که با همکاری بخش دولتی و خصوصی در شهرستان در دست اجراست.

اشتغال‌زایی ۴۰۰۰ نفری شهرک شیلاتی رودشور
مدیر کل شیلات استان بوشهر  گفت: شهرستان گناوه دارای قابلیت و  ظرفیت های لازم برای توسعه آبزی‌پروری است و باتوجه به  انتخاب این منطقه  به عنوان یکی از مناطق  هدف سرمایه‌گذاری توسط وزارت کشور، شیلات نیز  درصدد فراهم کردن شرایط و زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش است.

غلامعباس زنده بودی افزود: در این ارتباط  احداث شهرک شیلاتی پرورش میگو رودشور که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت دارد به عنوان یکی از سایت های بزرگ پرورش میگو پیگیری شده و سرمایه‌گذاران آن مشخص و کارهای زیرساختی دردست اجراست.

وی اظهار داشت: باتوجه به برآوردهای انجام شده بیش از ۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای زیرساخت و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای مزارع در شهرک شیلاتی رودشور نیاز است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این شهرک در شرایط اقتصادی کنونی، متعهد شدن خود سرمایه‌گذاران در هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها بدون کمک گرفتن تسهیلات از دولت است، گفت:  به رغم اینکه  در گذشته، دولت بین ۱۰۰ تا ۵۰ درصد هزینه های زیرساختی را برای سرمایه‌گذاران در مجتمع های پرورشی آبزی پروری بویژه میگو تامین و پرداخت  می‌کرد اما در سایت شیلاتی رودشور خود  سرمایه‌گذاران متقبل شدند که هزینه های زیرساختی که ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده را پرداخت کنند.

زنده بودی اظهار داشت: جاده دسترسی، کانال آبرسان و زهکش،  دایک حفاظتی، دستک آبگیر و جاده های بین مزارع  از جمله زیرساخت های مورد نیاز  در این شهرک است که هزینه‌های آن توسط سرمایه گذاران تامین می‌شود.

وی  افزود: یک زیرساخت خاص دیگر در این شهرک برق است که تامین آن از طریق اعتبارات دولتی از برنامه‌هایی است که دنبال می کنیم تا بتوانیم بموقع در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

 مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها باعث می‌شود که به یکی از بزرگترین طرح‌های اقتصادی استان بوشهر در حال حاضر قلمداد شود.

وی گفت: بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این طرح از قبل اهلیت سنجی و انتخاب و مجوز گرفته‌اند که  پیش بینی می‌شود بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال بصورت مستقیم و  بیش از ۲۵۰۰ بصورت غیر مستقیم  در این مجموعه ایجاد شود.

زنده بودی گفت: سرمایه‌گذاران انتخاب شده در فراهم کردن زیر ساخت‌های این شهرک خود شروع بکار کردند و هم‌اینک جاده دسترسی ۱۰۰ درصد اجرا، کانال های آبرسان شروع  شده و انتظار می‌رود در یک سال آینده بتوانند زیرساخت‌های این شهرک را کامل اجرا کنند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد:  علاوه بر این طرح مهم اقتصادی درگناوه، دومین طرحی که برنامه‌ریزی‌ها از قبل انجام  و امکان سنجی صورت گرفته احداث دهکده شیلاتی در جزیره شمالی و جنوبی بخش ریگ این شهرستان است.

وی  افزود: این دهکده مجموعه‌ای می‌شود که بعد از ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند تولیدکننده  میگو و ماهی باشد.

زنده بودی به ویژگی‌های این دهکده اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های مهم این طرح مجموعه استخرهایی که احداث می‌شود خاکی نیست و پوشش داراست،  واحدها کوچکتر و تولید در واحد سطح بسیار بالاتر از وضعیت موجود بوده که می‌تواند اشتغال زایی بسیار مناسبی برای شهرستان گناوه رقم بزند.

مدیرکل شیلات استان یوشهر اظهار داشت: این طرح پس از تامین اعتبارات زیرساختی، به مرحله اجرا می‌رسد.

وی در ارتباط با اقدام های بعمل آمده در احداث دهکده شیلاتی جزیره بندرریگ گفت:  انتخاب محل اجرای طرح، امکان سنجی و طراحی اولیه بوده که ازطرف شیلات انجام شده است.

زنده بودی افزود: اقدام‌های بعدی در این دهکده تامین منابع مالی است که  ازطریق فرمانداری گناوه دنبال می‌شود و  در صورت برآوردشدن آن عملیات اجرایی زیرساخت‌ها سریع شروع خواهد شد و گرنه بنوعی می‌توان اعتبار آن را ازطریق سرمایه‌گذاران متقاضی در ایجاد زیرساخت‌ها تامین کرد.

شهرک شیلاتی رودشور بزرگترین طرح پرورش میگوی کشور

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر گفت: این مدیریت چندین طرح را در استان بوشهر در دست پیگیری دارد که شهرک شیلاتی رودشور به عنوان اولین و بزرگترین پرورش میگو در سطح کشور در شهرستان گناوه که زیرساخت ها شروع شده است.

محسن شریفی شایگان افزود:  این طرح مهم به عنوان یک پایلوت و ویترین بسیار خوبی برای کشور و استان بوشهر در رونق اقتصادی و اشغال‌زایی این منطقه ساحلی تحول خوبی ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: احداث شهرک‌های گلخانه‌ای نیز در برنامه کاری این مدیریت  قرار گرفته که ۴۴۳ هکتار زمین برای اجرایی شدن آن پیش بینی شده است.

مدیر شعبه  شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر گفت:  کمک به صادارات یکی از اهداف احداث این شهرک‌ها است که طبق برنامه ریزی های به عمل آمده  علاوه بر سازه های گلخانه ای، صنایع جانبی، واحد بسته بندی و سالن‌های کنترل کیفیت محصول بعد از تولید پیش بینی شده تا شناسنامه دار و به عنوان یک برند، خیلی راحت اقدام به صادرات و فروش داخلی کرد.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

۶۱۶۴/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.