هیات‌های تجاری از اقلیم کردستان عراق در چند سال اخیر بارها به کردستان ایران سفر کرده و تفاهم‌نامه‌هایی هم بین طرفین در حوزه های مختلف منعقد شده است.

در آخرین سفر این هیات که تیرماه امسال انجام شد بار دیگر تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته در خصوص مفاد این تفاهم‌نامه و تاثیر و خروجی این مراودات بویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج گفت و گو کردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نشست‌های متعددی با مسئولان اقتصادی استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق داشتیم که در آن دغدغه‌ها، مسائل و مشکلات صادرکنندگان را مطرح کردیم.

سعید احمدپناه افزود: عوارض و پول‌هایی هم از طرف ایران و هم عراق در مرزهای مشترک به طور غیرقانونی از صادرکنندگان و واردکنندگان اخذ می‌شد که یکی از دستاوردهای این سفر حذف چنین تعرفه‌هایی از سوی تعدادی از اتحادیه‌ها است.

وی اضافه کرد: پنج بند از این تفاهم‌نامه مرتبط با اتاق بازرگانی سنندج است که در خصوص مسائل حقوقی و موانع گمرکات مرز باشماق، صدور خدمات فنی و مهندسی است که پیگیری این موارد در دستورکار کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج یکی از مشکلات استان را عدم شناسایی دقیق ظرفیت‌های موجود در استان خواند و گفت: برای اینکه به طور مطلوب و براساس آماری واقعی بتوانیم ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم نیاز به شناسایی آنها داریم.

احمدپناه اظهار داشت: کارگروه تخصصی زیرمجموعه این کمیسیون با حضور تعدادی از اقتصاددانان و اساتید دانشگاه کردستان تشکیل دادیم تا ظرفیت‌های کشاورزی استان  توسط این افراد به طور دقیق شناسایی و برای ارائه به خارج از کشور به ویژه اقلیم کردستان عراق تهیه و آماده شود.

وی اضافه کرد: از دیگر مباحثی که در این کارگروه پیگیری می‌شود مشخص کردن محصولاتی است که صادرات آنها با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه کردستان در صدور خدمات فنی و مهندسی به اقلیم کردستان عراق توان زیادی دارد، افزود: بیش از پنج هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان هستند فقط باید مشخص شود از این تعداد چند نفر توانایی کار در خارج از کشور را دارند.

احمدپناه یادآور شد: تفاهم‌نامه‌های گذشته بجایی نرسیدند ولی تفاهم‌نامه اخیر که بین استانداران کردستان ایران و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق منعقد شده را پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه مدنظر دست پیدا کنیم.

ممنوعیت صادرات اقدام صحیحی نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات اقدام درستی نیست، گفت: ممنوعیت صادرات تمام برنامه‌ریزی‌های ۲ کشور در این حوزه را بهم می‌ریزد.

احمدپناه اظهار داشت: نظام تعرفه باید جایگزین ممنوعیت صادرات شود که با این مهم موافقت شده است و اینگونه کیفیت و رقابت بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات برخی از محصولات کشاورزی  مانند گندم چون محصولی استراتژیک در ایران است، انجام نمی‌شود، افزود: هر سال ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان به کشت گندم دیم اختصاص پیدا می‌کند.

احمدپناه با اشاره به اینکه هر سال بخشی از اراضی کشاورزی استان به صورت آیش در می‌آید، گفت: این اقدام موجب شده درآمد دیم‌کاران ۲ سال یکبار باشد لذا برای افزایش درآمد این کشاورزان سازمان جهاد کشاورزی کشت محصولاتی همچون ماشک گل خوشه‌ای، حبوبات و علوفه را به منظور جایگزینی کشت آیش در دستور کار قرار داده است.

وی کمیت، کیفیت و تنوع محصول را از معیارهای توسعه کشاورزی دانست و افزود: معرفی ارقام جدید دیم متناسب با وضعیت آب و هوایی استان از دیگر پیشرفت‌های بخش کشاورزی استان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج اظهار داشت: هفت، هشت سال پیش یکی از مشکلات استان به نامناسب بودن وضعیت بسته‌بندی محصولات کشاورزی مربوط می‌شد که هم اکنون واحدهای بسته‌بندی شکل گرفته که در حال پیش رفتن به سوی بسته‌بندی‌های بازار پسند و صادراتی هستند.

احمدپناه با اشاره به اینکه زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در استان بخوبی فراهم است، گفت: امروزه بسیاری از کشاورزان و باغداران  با آگاهی از وضعیت بازار اقدام به کشت محصول می‌کنند به عنوان نمونه به دلیل علاقه و تمایل مردم اقلیم کردستان عراق به لوبیا سبز تعدادی از کشاورزان سنندجی به کشت این محصول با هدف صادرات آن پرداختند.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کشاورزان این استان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارند و جمعیت بهره بردار کشاورزی ۱۱۵ هزار نفر است، این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۵۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

عدم فرآوری محصولات باغی و زراعی از جمله چالش های حوزه بخش کشاورزی است که به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کردستان سالانه تنها ۳۳ درصد از این تولیدات فرآوری می شوند.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.