به گزارش ایرنا، هرچند به گفته مسئولان استان بوشهرهجوم ملخ ها تاکنون خسارت چشمگیری به نخیلات این استان وارد نکرده است اما با توجه به اینکه فعالیت این آفت در دو مقطع زمانی فروردین (پوره ها) و مهر و آبان (ملخ های بالغ) بیشتر است نخیلات و مرکبات استان در خطر جدی قرار دارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط جوی و آغاز فصل تابستان در زمان حاضر گیاهان سبز این استان نخیلات و باغ های مرکبات است که با خطر جدی ملخ ها روبروست.
خسرو عمرانی اضافه کرد: همزمان با مرحله دوم سمپاشی پوره های ملخ صحرایی وهجوم آنها ضریب وقوع خسارت در این مرحله بالاست.
وی تاکید کرد: در زمان حاضر خسارت ها در برخی مناطق آلوده استان بوشهر به صورت بسیار محدود و ناچیز است اما براساس پیش بینی فائو(سازمان خواروبارجهانی) مبنی بر احتمال ورود گله های ملخ های بالغ در ماه های آینده احتمال وقوع خسارت وجود دارد.
عمرانی گفت: با توجه به اینکه تنها هفت روز دیگر فرصت برای مبارزه با پوره ها وجود دارد باید از تمام توان استان برای مقابله با این آفت استفاده کرد و اجازه فرار به آنها را ندهیم.
وی ادامه داد: هرگونه کوتاهی در مبارزه با آفت ملخ صحرایی علاوه وقوع خسارت قابل توجه به باغ های استان احتمال مهاجرت آنها به استان های همجوار و تهدید امنیت غذایی را به دنبال دارد.
عمرانی با اشاره به اینکه آفت ملخ صحرایی به کشور و استان بوشهر طی سه دوره در گذشته انجام شده است اضافه کرد: نخستین حمله این آفت در سال 1321 و تداوم آن به مدت پنج سال، دومین حمله در سال 1328 تا 1337 و انتشار آن تا یزد، بیرجند، ایلام و کرمنشاه و سومین حمله در سال 1340 و 1341 اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: این نوع آفت قدرت تغذیه بالایی دارد به نحوی که اگر یک گله 50 میلیونی آن در یک کیلومترمربع طغیان کند هرکدام با مصرف 2 گرم روزانه 100 تن غذا مصرف می کند که معادل خوارک چهار هزار راس گاو است.
عمرانی اضافه کرد: این نوع آفت قدرت حرکت بالایی دارد طوریکه در سن پورگی 4 تا 8 کیلومتر و در سن بلوغ تا 400 کیلومتر در روز حرکت می کنند.
وی ادامه داد: آفت ملخ صحرایی آرواره های قوی دارد و به محصولات زراعی، باغی و مرتعی خسارت وارد می کند.
عمرانی گفت: ملخ صحرایی 3 تا 5 سال در کشور استقرار می یابد و این قدرت را دارد ازهر گیاه سبز در مسیر خود تغذیه کند این ویژگی امنیت غذایی کشور را با خطر روبرو کرده است.
وی گفت: قدرت تکثیرملخ های صحرایی بسیاربالاست طوریکه هر کدام 200 تخم می گذارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر گفت: هرچند شهرستان های جم، عسلویه و کنگان استان بوشهر هم اکنون پاک هستند ولی در امان نیستند و با از بین رفتن پوشش گیاهی سایر مناطق استان احتمال آلودگی آنها وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: نخستین مرحله مبارزه با ملخ ها دراین استان از اوائل بهمن ماه تا 17 فروردین در سطح 2هزار و 100 هکتارانجام شد.
محمد تقی منوچهری افزود: از 31 فروردین ما نیز تاکنون مرحله دوم مبارزه با پوره ها در استان در سطح 21 هزار هکتار در حال انجام است.
وی بیان کرد: در مجموع تاکنون در استان بوشهر مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح 25 هزار هکتار انجام شده است و با توجه به گستردگی آفت در مناطق مختلف این استان پیش بینی می شود این سطح تا 40 هزار هکتار افزایش یابد.
وی بیان کرد: در زمان حاضر 36 اکیپ ردیاب، 30 اکیپ مبارزه و100 دستگاه انواع سمپاش زمینی و هوایی و هشت دستگاه سمپاش یوال وی روی ماشین های وانت پیکاپ مبارزه شیمیایی در زمین های زراعی و مرتعی شهرستان های دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر، گناوه، دیلم و بوشهر انجام می دهند.
منوچهری اضافه کرد: تاکنون 11هزار لیتر سم مناسب کنترل ملخ در استان تهیه و مصرف شده است.
وی یادآور شد: براساس پیش بینی فائو در زمان حاضر کشورهای عربستان سعودی، عمان و یمن در وضعیت قرمز قرار دارند و این به معنی این است که ریزش بعدی در استان های جنوبی کشوربویژه هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.
منوچهری اضافه کرد: باتوجه به وسعت مناطق آلوده و پیش بینی افزایش سطح آلودگی به میزان 40 هزار هکتار در استان برای سمپاشی این میزان عرصه به 30 هزار لیتر سم نیاز است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر استان بوشهر در مرحله بروز خسارت به باغ ها، مزارع، مراتع و بویژه نخیلات قرار دارد به همین دلیل تمرکز ما حفاظت از نخیلات موجود است.
منوچهری اضافه کرد: براساس اعلام فائو تداوم فعالیت آفت ملخ صحرایی در کشور 3 تا 5 سال است و شروع فعالیت گسترده آن از آبان ماه به بعد است.
وی تاکید کرد: با وجود اطلاع رسانی های انجام شده درباره آفت ملخ صحرایی ولی هنوز پذیرش عمومی که وجود این آفت به معنی یک بحران است در جامعه به وجود نیامده است.
منوچهری گفت: سمپاشی در مناطق صعب العبوردر برخی مناطق از جمله شهرستان های دیلم، دشتستان و گناوه و کمبود شدید اعتبارات برای مدیریت بحران ملخ از جمله دیگر مشکلات این استان است.
وی اضافه کرد: میانگین هزینه هر هکتار مبارزه 750 هزار ریال برای تامین سم، اجاره تراکتور، سمپاش، هزینه کارگری، سوخت هواپیما، تعمیرماشین آلات و سمپاش ها، تجهیزات ایمنی و پشتیبانی است که تاکنون 15 میلیارد ریال در استان هزینه شده است.
منوچهری یادآور شد: برای ادامه مبارزه استان بوشهر به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در این زمینه موافقتنامه اختصاصی مدیریت ملخ ضروری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: استان بوشهر تا هفت روز آینده فرصت مبارزه با پوره های ملخ را دارد و بعد از آن با دسته های ملخ های بالغ روبرو می شود.
وی یادآور شد: پوره های ملخ با تغذیه رشد، جفت گیری و بلافاصله تخم ریزی می کنند که این امر خطر روبرو شدن با دسته های بزرگتری از آفت این استان را تهدید می کند.
استاندار بوشهر گفت: استان هایی که با هجوم ملخ صحرایی مواجه نیستند به منظور استفاده از امکانات و تجهیزات آنها درمبارزه با این آفت به عنوان معین استان های درگیر وارد میدان شوند.
عبدالکریم گراوند افزود: برای مبارزه با این آفت در مراتع و زمین های کشاورزی استان، نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات لازم هستیم.
وی بیان کرد: تاکنون 25 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر برای مبارزه با هجوم ملخ ها سمپاشی شده است.
گراوند افزود: جلوگیری از بروز خسارت به مزارع و بویژه باغ ها و نخیلات استان از اولویت های مهم مبارزه با هجوم ملخ هاست.
استاندار بوشهر تاکید کرد: سمپاشی و مبارزه با هجوم ملخ ها در نقاط مختلف استان با جدیت ادامه می یابد.
وی اضافه کرد: برای مبارزه با هجوم ملخ ها نیازمند تامین مالی، امکانات و تجهیزات سایراستان ها هستیم و در این زمینه انتظار است وزارت جهاد کشاورزی اقدام لازم را انجام دهد.
وی اضافه کرد: فرمانداران، بخشداران و مدیران اجرایی استان بوشهر نهایت همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان برای مبارزه با هجوم ملخ ها داشته باشند.
استاندار بوشهرادامه داد: چنین اتفاقی یک حادثه غیرمترقبه است و هجوم ملخ ها خطر جدی برای زمین های کشاورزی است برهمین اساس همه دستگاه های اجرایی استان باید با سازمان جهاد کشاورزی همکاری کنند.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.