به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز سه شنبه در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در بوشهر افزود: اگر امور را خلیج فارس مدیریت نکنیم بدون شک این امور توسط دیگران مدیریت خواهد شد.
وی بیان کرد: در مجامع آکادمیک جهان این نکته اکنون ثابت است که مدیریت آینده جهان بدست کسانی است که دریاهای ژئو استراتژیک را مدیریت می کنند.
صفایی بوشهری ادامه داد: چند نقطه علامت زده شده در هندسه جهان شامل خلیج فارس، مدار هفت درجه دریای هند و دریاهای سرخ و مدیترانه نقطه های مهم دریایی جهان هستند و کشوری می تواند در جهان به عنوان ابرقدرت باشد که مهندس نظم جهانی این مناطق را مدیریت کنند.
امام جمعه بوشهر افزود: در این بین جهان استکبار خلیج فارس را به عنوان مهم ترین عرصه ثروت بویژه انرژی فسیلی، آفرینش فرهنگی مردمی و دینی، استعداد های شگرف سرزمینی در عرصه تولید علم و تاثیرگذاری بسیار بالا و ژئو استراتژیک تعریف کردند تا در عرصه علم و فناوری، سیاسی و اقتصادی به آن تسلط پیدا کنند.
صفایی بوشهری یادآور شد: در طول تاریخ که استعمار به جغرافیای جهان حمله کرد درست تشخیص داد و از دریا عمل کرد چون دریا شاهرگ ارتباط های سرزمینی است که می تواند استعمارگران را به قلب ثروت سرزمینی برسانند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر یادآور شد: اکنون دریانوردی و همچنین نحوه استفاده از آبزیان و فراورده های خلیج فارس بسیار پایین است و باید برای بهبود آن تلاش شود.
صفایی بوشهری ادامه داد: سهم ایران از اقتصاد کرانه ای نیز تنها 2.7 درصد است که باید این میزان سهم بسیار اندک از اقتصاد کرانه ای افزایش یابد.
وی اظهار داشت: استان بوشهر با بیش از 900 کیلومتر مرز آبی، 707 کیلومتر کرانه و همچنین پس کرانه ای فوق العاده در عرصه اقتصاد کرانه دارد که باید از آن بخوبی استفاده شود.
صفایی بوشهری تاکید کرد: زمانی می توان ادعای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس به معنی واقعی کرد که علاوه بر حفاظت، بهره مندی کارآمد از آن صورت گیرد.
وی ادامه داد: جغرافیای بزرگ فلات ایران که میزبان تمدن های بین النهرین بوده در دوره خاصی از دوران تحولات زمین به جهت ایجاد یک حرکت معکوس آب از اقیانوس هند این منطقه ایران دارای شرایط آبراهی شد.
صفایی بوشهری افزود: این دریا از همان دوران چون در ایران رخ داده بود به خلیج فارس و در زبان های انگلیسی و یونانی به اسم های خاص که همه حاکی از پارسی بودن این آبراه است از آن نام برده شده است.
وی اظهار داشت: با این وجود جهان استعمار همچنان به دنبال این است که مضاف علیه این خلیج که فارس است را حذف و یا کمرنگ کند.
صفایی بوشهری تاکید کرد: جهان استکبار همچنان در اندیشه یک تحول بنیادین در جغرافیای خاورمیانه و بویژه مناطق استراتژیک آن مانند خلیج فارس است.
وی گفت: پرواضح است با نقشه ، کتاب و اسنادهای موجود نشان داده این آبراه با نام خلیج فارس بوده و امکان تغییر نام جغرافیایی آن وجود ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: استعمار در نظم نوین جهان بویژه حوزه خلیج فارس تلاش دارد تمام واژه ها دارای مفاهیم سیاسی فرهنگی، اندیشه های بیداری آفرین، مقاومت زا و حادثه آفرین و تمامی مبانی مبارزه با استعمار را از بین ببرد تا از این طریق منطقه خاور میانه و بویژه خلیج فارس کاملا مهندسی استعماری شود.
صفایی بوشهری افزود: پشت صحنه تغییر این نام اندیشه های استکباری است و اگر ایران از خود حساسیت نشان می دهد برای این است که این خلیج شناسنامه زیست تولد ایرانی دارد.
وی تاکید کرد: تمامی زیست شناسان و شخصیت های عرصه زمین شناسی واقف هستند تولد این آبراه در جغرافیای ایران است.
صفایی بوشهری افزود: اکنون کشورهای عربی در راستایی حرکت و سوار بر قطاری هستند که ایستگاه آنها تسلیم در برابر استعمار است ولی با این وجود مقاومت بیداری با نام خاص و پارس به نام ایران عجین شده و دیگر نام ها جز تسلیم چیزی نداشتند.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.