استان بوشهر با داشتن جاذبه های گردشگری از جمله سواحل زیبایش یکی از گزینه های خوب انتخابی مسافران برای ایام نوروز است.

به گزارش ایلنا،از دیرباز تا کنون استان بوشهر انتخابی برای گردشگرانی است که علاقه‌مند به بازدید از سواحل خلیج فارس بوده‌اند.

سواحل زیبا

یکی از زیباترین جاذبه‌های بوشهر ساحل بی مانندش است. تقریبا ۸ ماه از سال هوای آن متبوع است.این استان بیشترین نوار ساحلی را در کشور دارد و قطب ساحلی کشور شناخته می‌شود. می‌گویند سال‌ها قبل، یک سیاست مدار انگلیسی بوشهر را دریایی‌ترین شهر جهان توصیف کرده بود به این معنی که وقتی از دور در کشتی به آن می نگری چنین به نظر می رسد که تا نیمه در آب قرار دارد و کرانه ای تشخیص داده نمی شود.

بوشهر

کوه نمک دشتی

گنبد نمکی جاشک در نزدیکی روستای گنخک در۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید. وجود آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و دره گل کلم شگفت انگیزترین بخش گنبد است.

نمک

عمارت ملک

این عمارت تاریخی در فلکه بهمنی قرار دارد و در دوره قاجار به ‌دستور ملک ‌التجار (یکی از بازرگانان بزرگ) توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی ساخته شد. ملک التجار در یکی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یک فرانسوی، از خانه او خوشش آمد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌ های خود، این ساختمان باشکوه را ساخت. در حال حاضر این عمارت مالک خصوصی دارد و امکان بازدید تنها با هماهنگی مالکان صورت می‌گیرد.

ملک بوشهر

قلعه خورموج دشتی

قلعه خورموج یا قلعه محمدخان دشتی در شهر خورموج با فاصله ۸۷ کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد.  این قلعه در زمان قاجار و به سبک قلعه‌های سلجوقیان و ساسانیان ساخته شده است. متاسفانه بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن باقی مانده است. قلعه‌ محمدخان دشتی که روزگاری بلندترین بنای شهر خورموج بوده از همه ‌ نقاط شهر نمایان بود.

قلعه خورموج شهرستان دشتی

مسجد جامع بردستان

برخی دیرین شناسان این مسجد را کهن‌ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی نامیده‌اند. فاصله مسجد تا بازار اصلی بوشهر ۲۰۰ کیلومتر است که حدود دو ساعت زمان می برد.

مسجد طی سال‌های گذشته چندین بار مرمت شده است که آخرین بار در سال ۱۲۷۳ هجری قمری توسط حیدر خان دشتی بوده است. مسجد در شهر دیر، روستای بردستان ساخته شده است. در اطراف مسجد گورستانی متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری قمری است که نوشته هایی با خطوط کوفی و عربی روی آن ها دیده می شود.

مسجدجامع بردستان

گورستان و منطقه باستانی سیراف

سیراف از قدیمی‌ترین بنادر ایران و جهان است که در گذشته کشتی رانی از این بندر رایج شده است و دارای آثار تاریخی متعددی است.این گورستان در شمال غربی بندر طاهری و در دامنه جنوبی ارتفاعات مشرف بر آن ، قرار دارد. تعداد فراوانی گورهای مستطیل شکل ، به طول 10.2 سانتی متر و عرض 50 سانتی متر و عمق 40 تا60 سانتی متر در سنگ کنده شده است.

روبروی گورستان غربی ، گورستان دیگری وجود دارد که گورهای عمودی آن با ارتفاع 3 متر و عرض 2 متر مانند پهنه ای از کندوهای زنبور عسل به طور مرتب در سراشیبی دامنه چیده شده‌اند.

قبرستان

آب انبار قوام بوشهر

ساختمان «آب انبار قوام» در غرب شهر بوشهر و کنار دریا قرار دارد. این آب انبار (برکه) 150 سال پیش در زمان قاجاریه ساخته شده است. آب انبار قوام سال هاست که توسط بخش خصوصی به سفره خانه سنتی قوام تبدیل شده و ساعات کاری آن هم مانند هر رستوران دیگری است.

غذا خوردن در آن را حتما به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هم غذاهای خوشمزه ای دارد به ویژه غذاهای دریایی و محلی و هم تجربه بی نظیری را برایتان رقم می زند. آب انبار قوام در خیابان ساحلی، بعد از تربیت بدنی است.

آب انبار قوام

موزه رئیس علی دلواری

رئیس علی دلواری از سرداران مبارزه با استعمار در استان بوشهر است که خانه وی تبدیل به موزه شده و پذیرای گردشگران است که در 45 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد.

رئیس علی دلواری

بازار بوشهر

این بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تاسیس شد. معماری آن به گونه ای است که نور مناسب به داخل بازار می آید ولی هنگام باراش برف و باران آب به داخل بازار نفوذ نمی کند. اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان را دارید یکی از مناسب ترین محل ها بازار قدیمی است.

بازار قدیم بوشهر

غذاهای لذیذ بوشهر

این شهر ساحلی که در کنار دریای خلیج فارس قرار دارد قطب ماهی و میگو کشور است و از تنوع غذایی دریایی بالایی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم این غذاها را امتحان کنید. قلیه ماهی معروف‌ترین غذای بوشهر است که همراه با تمبر هندی و انواع ادویه تهیه می شود. پس از نوش جان کردن قلیه می توانید دسر خوش طمع منطقه را بخورید. رنگینک که با خرما، گردو و آرد درست می شود. یک غذای پر انرژی که بعد از خورن ماهی نیز به شما کمک می کند تا طبع سرد ماهی اذیتتان نکند.

گگگگجججج

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.