به گزارش ایرنا، کشاورزی درایران که ازنظر آب وهوایی درمنطقه گرم و خشک کره زمین واقع شده و میانگین بارندگی سالانه آن 250 میلی متر است تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به روش سنتی و محصولات فقط نیازهای روزمره زندگی روستاییان را تامین می کرد و بخش عمده موادغذایی حوزه کشاورزی مورد نیاز مردم ایران از خارج کشور وارد می شد.
کشاورزی سنتی و غیر علمی ایران درگذشته باعث هدر رفت منابع آب و خاک در طول دهه ها شد، طوریکه اثرات مخرب و بحرانی آن را در جای جای کشور در بخش تولیدات کشاورزی، آب و خاک، منابع طبیعی، محیط زیست و سلامت و امنیت غذایی شاهد هستیم.
در2دهه اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته مسیر توسعه بخش کشاورزی کشور بر ریل دانش بنیانی
قرار گرفته و با استفاده از تحقیقات علمی بویژه پیشرفت های دانش هسته ای درحوزه کشاورزی، آبیاری نوین، کشت گلخانه ای، مکانیزاسیون میزان و کیفیت محصولات در واحد سطح ارتقا و هزینه ها و مصرف منابع کاهش یابد.
همچنین جمهوری اسلامی ایران در تولید برخی محصولات استراتژیک از جمله گندم به خودکفایی رسید و از واردکننده تولیدات کشاورزی به صادر کننده تبدیل شود.

* افزایش میزان تولیدات کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: میزان تولید محصولات زراعی در این استان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 264 هزار تن در سال 1357 بود که با توجه به توسعه زیرساختی و علمی شدن بخش کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یک میلیون و 45 هزار تن افزایش یافته است.
محمد تقی منوچهری افزود: این میزان تولید محصولات زراعی کشاورزی در استان بوشهر نسبت به 40 سال گذشته 296 درصد رشد نشان می دهد.
وی بیان کرد: تولید محصولات باغی در استان بوشهر نیز در این مدت از 59 هزار تن به 224 هزار تن رسیده و تولید سبزیجات و صیفی جات در این استان از 21هزار تن به 974هزارتن افزایش یافته که چهار هزار و 538 درصد رشد داشته است.
وی گفت: بوشهر از استان های تولید کننده خرماست که میزان تولید این محصول از 34هزار تن به 160 هزار تن رسیده و 371درصد رشد یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در گذشته هیچ فعالیتی در بخش توسعه گیاهان دارویی در استان انجام نمی شد اما امروز سه هزار تن محصول در استان تولید می شود.

*ترویج کشت گلخانه ای و رونق صادرات محصولات کشاورزی
منوچهری اضافه کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ کشت گلخانه ای در استان بوشهر انجام نمی شد این درحالی است که امروز 230 هکتار از زمین های این استان به این شیوه کشت اختصاص یافته و 53 هزار تن انواع محصولات گلخانه ای تولید می شود.
وی بیان کرد: احداث گلخانه هوشمند با دیواره پلی کربنات در شهرستان دیر با 2.5هکتار وسعت 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال 1357 در این استان 14میلیون دلار بود که این میزان امروز به 355 میلیون دلار رسیده است.

* دوری از سنت و نوین سازی شیوه های کشاورزی
منوچهری گفت: در سال 1357 تنها سه هزار هکتار از زمین های سنتی کشاورزی استان بوشهر تجهیز و نوسازی شده بود که امروز این میزان به 18 هزار هکتار توسعه یافته است.
منوچهری اضافه کرد: احداث و بهسازی کانال های آبیاری از 14کیلومتر در سال 57 به 598 کیلومتر افزایش یافته که چهار هزار و 171 درصد رشد نشان می دهد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر گفت: یکی از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی بعد از انقلاب اجرای شیوه های نوین آبیاری است.
خسرو عمرانی بیان کرد: در زمان حاضر 33 هزار هکتار از مزارع و باغ های این استان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند.
وی یادآور شد: امسال تاکنون 2هزار و 800 هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و تا پایان سال به چهار هزار هکتار افزایش می یابد.
عمرانی گفت: یکی از کارهای مهم انجام شده در بعد از انقلاب در بخش کشاورزی احیا و مرمت 142 کیلومتر از قنات های این استان است که قبل از آن انجام نشده است.

* تولید نهال و نشای سبزی و صیفی
وی گفت: در گذشته تولید نهال به صورت مدیریت و گواهی شده در استان بوشهر وجود نداشت اما امروز زمینه تولید 187 هزار اصله نهال در استان فراهم شده است.
عمرانی اضافه کرد: یکی از موفقیت های مهم این استان تولید نشای سبزی و صیفی مکانیزه است که سالانه بیش از یک میلیارد قطعه نشا تولید و به سایر استان ها ارسال می شود.

* رشد چشمگیر تولیدات دامی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: میزان کل تولیدات دامی استان بوشهر پیش از انقلاب اسلامی 30 هزار تن بود که اکنون این میزان به 85 هزار تن رسیده است.
افشین قطبی افزود: این میزان تولیدات نسبت به اول انقلاب 183 درصد افزایش نشان می دهد.
وی بیان کرد: براین اساس تولید گوشت سفید در استان بوشهر از 2هزار به 35هزار تن رسیده که این میزان تولید نسبت سال اول انقلاب یکهزار و 650درصد افزایش داشته است.
قطبی اضافه کرد: همچنین تولید شیر در استان بوشهر از 9هزار تن با 344 درصد افزایش و به 40 هزار تن رسیده است.
وی یادآور شد: تولید تخم مرغ در استان بوشهر با 150 درصد افزایش به یکهزار تن، عسل که در گذشته در استان تولید نمی شد امروز با تامین زیرساخت های لازم با 100 درصد افزایش به 500 هزار تن رسیده است.
وی بیان کرد: در زمان حاضر طرح پرواربندی گوساله سه هزار راسی در شهرستان دشتستان با 80 درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان بزرگترین واحد پرواربندی جنوب کشور در استان بوشهر در دست احداث است.
قطبی اضافه کرد: همچنین طرح احداث کشتارگاه مدرن و صنعتی طیور در بندر ریگ شهرستان گناوه با حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی از جمله دیگر پروژه های مهم این شهرستان است.
وی یادآور شد: ایجاد و احداث واحد جوجه کشی باظرفیت تولید 17 میلیون قطعه جوجه در سال با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در شهرستان گناوه در دست احداث است.
معاون بهبود تولیدات دامی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر طرح ایجاد واحد مرغ مادر برای تولید جوجه یک روزه در شهرستان دشتستان با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در استان فعال است.
وی ادامه داد: با راه اندازی کارخانه تولید جوجه یک روزه، زنجیره تولید مرغ در این استان تکمیل می شود.

*مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تا پیش از انقلاب میزان ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان 2دهم هکتار اسب بخار بود که این میزان به 1.23 اسب بخار در هکتار رسیده است.
منوچهری اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در استان بوشهر به میزان 515 درصد افزایش نشان می دهد.
وی گفت: پیش از انقلاب هیچ صنایع تبدیلی در استان بوشهر وجود نداشت اما پس از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی تعداد کل صنایع تبدیلی کشاورزی در این استان به 168 واحد رسیده است.
منوچهری یادآور شد: میزان تولید صنایع تبدیلی دراستان بوشهر امروز 160 هزار تن است.

*اجرای طرح نخلستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح نخلستان از جمله طرح های مهم این استان است که برای تغییر شیوه آبیاری نخیلات استان اجرا می شود.
وی یادآور شد: در اجرای این در زمان حاضر سه هزار و 140 هکتار شبکه های 3 و 4 نخیلات آبپخش آماده مناقصه است که با یکهزار و 370 میلیارد ریال اعتبار آغاز می شود.
منوچهری در باره تسهیلات اشتغال روستایی افزود: بخش کشاورزی بیش از یکهزار و 200 میلیارد ریال معادل 87 درصد از کل تسهیلات بخش اشتغال روستایی را جذب کرده است.

* افتتاح 70 طرح کشاورزی در دهه فجر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال 70 پروژه با یکهزار و 180 میلیارد ریال اعتبار در این استان افتتاح و به بهره برداری می رسد.
منوچهری افزود: با افتتاح این طرح ها 662 فرصت شغلی مستقیم یکهزار و 119 شغل غیرمستقیم در استان ایجاد می شود.
وی یادآور شد: این طرح ها در زیربخش های کشاورزی از جمله آب و خاک، تولیدات گیاهی، دامی، صنایع کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری و امور عشایر است.
وی ادامه داد: پروژه های سیستم نوین آبیاری، احداث جاده های بین مزارع، اجرای شبکه 3و 4 طرح 2 هزار و 400 هکتاری نخیلات سعدآباد، ایجاد گلخانه های سبزی و صیفی است.
منوچهری، پرورش دام سبک و سنگین، طیور (شترمرغ)، کارخانه های فراوری گوجه فرنگی و خرما، تعمیر و بهسازی اسکله های صیادی، برق رسانی به سایت پرورش میگوی موند، بهسازی و تکمیل راه عشایری، نهالکاری، پروژه های آبخیزداری و بند سنگی ملاتی را از جمله دیگر طرح های افتتاحی جهاد کشاورزی عنوان کرد.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.