به گزارش ایرنا، توسعه بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و درمانی و اعزام نیروهای متخصص و فوق تخصص به دورافتاده ترین مناطق باعث شده تا نیازی نباشد مردم با تحمل رنج و هزینه سفر برای درمان یک بیماری جزیی ده ها و گاه صدها کیلومترها راه تا مرکز شهرستان، استان و یا استان های دیگر را طی کنند.
با توسعه وتحولات شگرفی که پس ازانقلاب اسلامی دربخش سلامت و شاخص های بهداشت و درمان حاصل شده، سن امید به زندگی در ایران افزایش یافته طوریکه این شاخص در استان بوشهر با رشد 48درصدی از 50 به 74 سال رسیده است.

* رشد مراکز و امکانات درمانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها 2 بیمارستان در این استان فعال بود اما امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی این شمار به 18 مرکز فعال افزایش یافته است که از این شمار هشت بیمارستان غیردانشگاهی است.
دکتر سعید کشمیری بیان کرد: در زمان حاضر شمار بخش های بستری دربیمارستان های این استان به 32 بخش و در شاخص تخت فعال بیمارستانی نیز استان بوشهر از 193 تخت فعال با رشد 651 درصدی به یکهزار و 499 تخت رسیده است.
وی راه اندازی 65 تخت آی سی یو، 53 تخت سی سی یو، 31 تخت ان آی سی یو، چهار تخت پی آی سی یو و چهار تخت بی آی سی یو را از جمله تخت های ویژه فعال بیمارستان های استان بوشهر عنوان کرد که پیش از انقلاب اسلامی وجود نداشته است.
کشمیری اضافه کرد: شمار پزشکان عمومی در استان بوشهر 518 و متخصص و فوق تخصص به ترتیب 521، 325 دندانپزشک و یکهزار و 16 پرستار در استان بوشهر مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.

* توسعه تجهیزات پزشکی
وی اظهارداشت: در زمان حاضر 9 دستگاه سی تی اسکن، چهار دستگاه ام آر آی، 2 دستگاه آنژیوگرافی، یک دستگاه سنگ شکن، 6 دستگاه آکوکاردیوگرافی درمناطق مختلف استان به تناسب توزیع شده است.
کشمیری، استقرار پنج دستگاه تست ورزش، 10 دستگاه نوار مغز، 80 دستگاه نوار قلب، 10 دستگاه رادیولوژی، 2 بلوک زایمانی، 10هزار متر هتلینگ بیمارستان، 95 تخت دیالیز و 10 کیلینک تخصصی را از جمله دیگر امکانات ویژه درمانی در بیمارستان های استان بوشهر عنوان کرد.

* کاهش شاخص مرگ و میر کودکان
وی اظهار داشت: نسبت مرگ و میر کودکان به یکهزار تولد زنده از 111 به 14 رسیده است که در این شاخص استان بوشهر رشد منفی 88 درصدی را تجربه کرده است.
کشمیری گفت: در زمان حاضر هیچ بیماری واگیردار عمده ای که در گذشته باعث مرگ و میر می شد در استان وجود ندارد و همپای سایر کشورهای پیشرفته دغدغه بخش بهداشت و درمان پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند قلبی و عروقی، فشار خون، چاقی و سایر بیماری های دیگر است.
وی افزود: همچنین برای توسعه مراقبت های پزشکی افراد دارای پرونده الکترونیک بهداشت هستند.

* پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت پدیده بخش بهداشت و درمان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: استان بوشهر در شاخص برخورداری از خانه بهداشت فعال روستایی از 20 به 223 خانه رسیده که این شاخص در چهار دهه عمر انقلاب رشد 10 برابری را تجربه کرده است.
عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: در زمان حاضر 10 شبکه بهداشت در استان بوشهر فعال است این درحالی است که در قبل از انقلاب این استان از این خدمات محروم و تنها از 30 بهداری برخوردار بود.
وی اظهار داشت: همچنین هم اکنون 86 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، 77 پایگاه سلامت شهری در مناطق مختلف استان بوشهر فعال است این درحالی است که در گذشته هیچ یک از این مراکز در این استان وجود نداشته است.
خواجه ئیان اضافه کرد: بوشهر از جمله استان های پیشرو در بخش ارائه خدمات سلامت دهان و دندان است و در زمان حاضر 12مرکز پیشگیری بهداشت دهان و دندان، 10 کیلینک سیار دندانپزشکی و چهار کلنیک دهان و دندان در این استان فعال است.

* رشد 35 برابری خدمات اورژانس
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان بوشهر گفت: توجه به بخش اورژانس از مهمترین اقدمات نظام جمهوری اسلامی است که در این راستا تعداد پایگاه های اورژانس از 2 به 73 پایگاه افزایش یافته است.
عبدالرحیم دادجو افزود: این پایگاه ها شامل 19 پایگاه شهری، 53 جاده ای، یک پایگاه اورژانس هوایی است.
وی بیان کرد: میانگین فاصله پایگاه های اورژانس جاده ای در کشور 40 کیلومتر اما در استان بوشهر 27 کیلومتر و میانگین زمان رسیدن اورژانس در جاده های کشور به محل حادثه 15 دقیقه که در این استان 9 دقیقه است.
دادجو ادامه داد: میانگین زمان رسیدن پایگاه های اورژانش شهری به محل حادثه در شهرهای کشور 8 تا 9 دقیقه و در بوشهر 6 دقیقه است.
وی گفت: در زمان حاضر تعداد آمبولانس های مستقر در سطح استان بوشهر از پنج به 157 دستگاه ارتقا یافته است و این تحولی عظیم در بخش خدمات اورژانس پیش بیمارستانی است.
دادجو افزود: ایجاد یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، ایجاد 10 دستگاه آمبولانس تخت ویژه و چهار دستگاه موتور آمبولانس از دیگر تجهیزاتی است که در بخش اورژانس استان بوشهر برای خدمات رسانی بهینه راه اندازی شده است.
دادجو گفت: اورژانس هوایی بوشهر جزو 14 پایگاهی است که برای نخستین بار از 18 مرداد سال 1393 شروع به کار کرد و سالانه به صورت میانگین 39 پرواز داشته است.

* توسعه آموزش پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی در استان راه اندازی شدهکه و در زمان حاضر 2هزار و 136 دانشجو در قالب 33 رشته درآن مشغول به تحصیل هستند.
کشمیری افزود: فضای فیزیکی آموزشی این دانشگاه هفت هزار و 157مترمربع و دارای چهار مرکز تحقیقاتی است.
وی تاکید کرد: پیشرفت های آموزش عالی در چند دهه اخیر قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست هرچند هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به بهترین های بخش سلامت وجود دارد که باید انجام شود.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.