به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند روز یکشنبه در نشست کارگروه ماده 11 آب کشاورزی استان بوشهر افزود: این کارگروه با حضور معاون عمرانی، رئیس سازمان برنامه بودجه، مدیرعامل آب منطقه ای و مدیرکل جهاد کشاورزی تشکیل و سهمیه آب بخش نخیلات استان به احتساب حداقل ها باید تعیین شود.
وی بیان کرد: کارگروه ویژه برای تعیین سهمیه آب نخیلات با دقت نظر سهمیه را مشخص و در صورت افزایش بارندگی در زمستان، ذخیره سازی خوبی صورت می گیرد.
استاندار بوشهرگفت:برای توزیع آب سد رئیسعلی دلواری، وضعیت محیط پیرامونی و کشاورزی منطقه باید مد نظر و بر اساس نیازمندی‌های منطقه، از آب این سد بهره برداری شود.
استاندار بوشهر تاکید کرد: رهاسازی آب سد باید به صورتی باشد که به کشاورزان و زمین های کشاورزی در منطقه آسیب نزند، باتوجه به بارش های مطلوب امسال باید از این ظرفیت به نفع کشاورزان استفاده کرد.
گراوند تصریح کرد: پیش بینی‌های لازم برای مقابله با مشکلات تامین آب بخش کشاورزی با حضور همه دستگاه‌های مسئول اندیشیده شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر نیز گفت: تا پایان سال آبی قبل ( شهریو امسال) حجم ذخیره سد رئیسعلی به 68 میلیون متر مکعب رسید و از ابتدای مهر تاکنون 92 میلیون متر مکعب آبگیری انجام شده و هم اکنون حجم مخزن ذخیره این سد به 158 میلیون متر مکعب رسیده است.
شاپور رجایی افزود: 71 میلیون متر مکعب از این میزان حجم تعادلی سد است که مجوز برداشت آن در اختیار وزیر نیرو است و باید برای 87 میلیون متر مکعب آن برنامه ریزی کرد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر اضافه کرد: 221 میلیون متر مکعب نیاز آبی استان در بخش های مختلف آشامیدنی، بهداشت، محیط زیست و سایر موارد دیگر است اما تنها برای 87 میلیون متر معکب می توانیم برنامه ریزی کنیم.
رجایی یادآورشد: بر اساس تعهدات استان، 143 میلیون متر مکعب آب برای توزیع در بین نخیلات استان نیاز است این درحالی است که تنها 30 میلیون متر مکعب برای توزیع در اختیار داریم و برای تابستان آینده با 110 میلیون متر مکعب کمبود آب نخیلات روبه رو هستیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون 70 هزار تن محصول گوجه فرنگی در استان برداشت شده است و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت این میزان به 160 هزار تن محصول برسد.
محمد تقی منوچهری افزود: میانگین قیمت گوجه فرنگی در مزرعه 22تا 36هزار ریال است این درحالی است که برای تولید هرکیلو گوجه فرنگی هشت هزار ریال هزینه می شود.
وی در مورد تولید گندم در استان بوشهر اظهارداشت: تاکنون در بیش از 80 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته و با توجه به وضعیت بارندگی امسال، پیش بینی می شود 100 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
وی با اشاره به اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در مزارع کشاورزی استان گفت: تاکنون آبیاری تحت فشار در 2 هزار و 670 هکتار از زمینهای کشاورزی استان انجام و برای اجرای یک هزار و 423 هکتار اراضی دیگر هم مصوبه گرفتیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر رتبه 15 آبیاری تحت فشار و رتبه هفت تولید محصولات گلخانه ای در کشور را داراست، افزود: امسال حدود 6 هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار در مزارع این استان انجام می شود.
منوچهری یادآورشد: تا سال 96 حدود 199 هکتار فضای محصولات گلخانه ای در استان وجود داشت که با احتساب 110 هکتار فضای گلخانه‌ای در سال جاری، فضای تولید محصولات گلخانه ای در استان به 310 هکتار رسیده است.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.