به گزارش ایرنا، علی قربانی روز یکشنبه در نشست تخصصی 'تعزیه در بندرریگ، چگونگی ساختار از گذشته تا به امروز' در خانه جوان این بندر افزود: بنای حسینیه خان بندرریگ متعلق به دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیین های زیبای بندرریگ از جمله نمایش تعزیه روز عاشورا قابلیت معرفی به سراسر کشور و ثبت ملی را دارد.
قربانی اظهارداشت: مردم بندرریگ از سالیان دور به هنرهای آیینی و آواهای محرم و صفر از جمله تعزیه و ریاض خوانی علاقه خاصی داشته که تاکنون نیز تداوم دارد.
رئیس خانه جوان بندرریگ گفت: تعزیه در این بخش منحصر به فرد و بر پایه تک گویی است که برخلاف تعزیه هایی که در سراسر کشور اجرا می شود موافق خوانی و مخالف خوانی ندارد.
مهدی تنگستانی افزود: باتوجه به تک گویی تعزیه خوانان و شخصیت های جداگانه اجرا کننده، هماهنگی و پیوستگی خاصی در تعزیه این بندر برقرار است.
وی اظهارداشت: آواهای ریاض خوانی نیز در این بندر میراثی ناملموس و اصیل از گذشته های دور است که به شیوه ای متفاوت از استان بوشهر برگزار می شود.
یکی از مداحان این شهر گفت: حدود 250 نوای خاص ریاض خوانی وجود دارد که بخشی از آن در این بندر از دیرباز در ایام محرم و صفر قرائت می شود.
عقیل عزیززاده افزود: قدیمی ترین کتاب ریاض خوانی مربوط به 250 سال پیش و چاپ بمبئی است که در حسینیه خان این شهر نگهداری می شود.
نمایش تعزیه در بندرریگ قدمتی بیش از 100 سال دارد.
بخش ریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6164/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.