به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا این آئین از قدمت زیادی در آستارا برخوردار است و در دهه نخست ماه محرم برگزار می شود و در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج می رسد.
این آئین مذهبی که با احسان و نذورات مردم همراه است، با صدای طبل و سنج و بر افراشتن علم ها حال و هوای معنوی خاصی به خود می گیرد.
محوطه مساجد روستاهای شونده چولا، خانه های آسیاب، شونان و کانرود آستارا شاهد برگزاری این آئین بود.
این آئین بین اهالی به شاخسی واخسی معروف است و از رسومی است که غبار فراموشی بر چهره اش نشسته و سال به سال از تعداد مساجد برگزار کننده آن کاسته شده است.
در این مراسم عزاداران و سوگواران در 2 دسته مقابل هم می ایستند، هر دسته یک نفر سردسته دارد که در اول صف می ایستد و بقیه نیز به ترتیب در کنار سردسته ها در یک ردیف قرار می گیرند، سر دسته اول بعد از ساکت شدن اعضای دسته ها و تنظیم صف ها با صدای بلند، حیدر می گوید و سردسته دوم در پاسخ می گوید: علی(ع) و بقیه اعضا نیز به تبعیت از سر دسته خود با صدای بلند، این کلمات را تکرار می کنند.
سپس سر دسته گروه اول با صدای بلند و در حالی که 2 دستش را بالا برده و بر سینه می کوبد، شاخسی (شاه حسین) و سر دسته دوم نیز واخسی (وای حسین) می گوید و بسیاری از نوحه های مشهور شعرای بزرگ آذربایجان، بر زبان مداحان جاری می شود.
این آیین در برخی از مساجد روستاهای آستارا از صبح تاسوعا آغاز می شود و با کوبیدن به طبل و حمل پرچم ها و بیرق ها تا صبح عاشورا تداوم می یابد و بعد از آن به پایان می رسد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.