به گزارش ایرنا، قرار است در سفر رییس جمهوری به عسلویه سه طرح جدید پتروشیمی شامل فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، متانول مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند به طور رسمی راه اندازی شود.
افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و مصرف انواع خوراک، جلو خام فروشی در صنعت نفت را گرفته و می تواند برای کشور درآمدزایی بیشتری داشته باشد.
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اکنون حدود 62 میلیون تن است که با راه اندازی طرح های جدید به 65.5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
به گزارش انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، فاز سوم پتروشیمی پردیس از ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و 750 هزار تن اوره و آمونیاک برخوردار است.
ظرفیت تولید سالیانه پتروشیمی مرجان یک میلیون و 650 هزار تن متانول برآورد می شود.
فاز نخست پتروشیمی دماوند نیز به تامین یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی (خدمات جانبی و پشتیبانی) اختصاص دارد.
**پردیس، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره جهان
با بهره‌برداری رسمی از فاز سوم پتروشیمی پردیس، این مجتمع به بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک منطقه خاورمیانه و جهان با ظرفیت تولید سالیانه پنج میلیون و 265 هزار تن اوره و آمونیاک تبدیل می‌شود.
هزینه اجرای این پروژه 502 میلیون یورو بوده که از محل درآمد فازهای نخست و دوم مجتمع پتروشیمی پردیس تامین شده ‏است.
رییس خدمات فنی پتروشیمی پردیس بتازگی اعلام کرد: واحد آمونیاک فاز سوم پتروشیمی ‏پردیس از زمان بهره‌برداری آزمایشی در آبان‌ماه پارسال تاکنون موفق به تولید 327 هزار تن آمونیاک شده که این میزان معادل ‌‏69 درصد برنامه پیش بینی شده تا پایان شهریورماه امسال است.
«رضا جعفری» افزود: در این مدت واحد اوره فاز سوم، 401 هزار تن اوره تولید کرده است که پیش بینی می‌شود این ‏مقدار تا پایان شهریورماه به 522 هزار تن برسد.
وی اضافه کرد: تا پایان شهریورماه واحد اوره فاز سوم پتروشیمی ‏پردیس به 70 درصد برنامه پیش‌بینی شده خود دست می یابد.
**افتتاح طرح جدید متانول ایران
در شرایط کنونی ساخت و بهره‌برداری سه طرح جدید تولید متانول، شامل پتروشیمی کاوه با ظرفیت تولید سالیانه 2 میلیون و 310 هزار تن، پتروشیمی مرجان با یک میلیون و 650 هزار تن و فاز نخست پتروشیمی بوشهر با یک میلیون و 650 هزار تن، همگی با پیشرفت نزدیک به 100 درصد در برنامه قرار دارد.
تولید تجاری متانول در پتروشیمی مرجان از بیست و نهم مردادماه امسال آغاز شده و با توجه به آماده نبودن فازهای دو و سه طرح پتروشیمی دماوند، واحد تولید اکسیژن پتروشیمی مرجان تابستان امسال برای تامین برخی خدمات یوتیلیتی (پشتیبانی) این مجتمع به بهره‌برداری رسیده است.
شرکت پتروشیمی دماوند، مجری طرح تامین یوتیلیتی فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به شمار می رود.
پیش از این قرار بود یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی فازدوم عسلویه مانند فاز یک، به صورت متمرکز تامین شود اما با توجه به روند پیشرفت پتروشیمی مرجان و زمانبر شدن روند خصوصی‌سازی طرح دماوند، پتروشیمی مرجان با تغییر راهبرد و برای جلوگیری از تاخیر در تولید، اقدام به ساخت واحد ای.اس.یو (ASU - تولید اکسیژن) کرده است.
**گشایش فاز نخست طرح پتروشیمی دماوند
ساخت یوتیلیتی متمرکز، یکی از سیاست‌های کلان دولت برای کاهش هزینه‌ها و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر است.
همسو با این سیاست کلان، ساخت پتروشیمی دماوند با هدف تامین خدمات جانبی پتروشیمی‌ها در فاز دوم عسلویه در دستور کار قرار گرفت.
فاز نخست پتروشیمی دماوند شامل نیروگاه با ظرفیت تولید یک هزار و 900 مگاوات برق شامل 12 توربین و واحد بخار این نیروگاه ساخته شده و این هفته آماده بهره‌برداری رسمی است.
در کنار راه‌اندازی واحدهای تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره‌برداری از تاسیسات جی.آی.اس (GIS) و پست‌های انتقال برق، امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌های در حال ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس فراهم شده است.
طرح پتروشیمی دماوند، تامین یوتیلیتی و خدمات جانبی مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی مانند الفین‌های 5، 11، 12، 14 و 16 و متانول‌های کیمیای پارس خاورمیانه، دنا، سبلان، ونیران، مرجان، دی پلیمر آرین، آرمان متانول، جداسازی اتان، پلی اتیلن سنگین پتروشیمی مهر، طرح‌های آمونیاک- اوره (نگام، هرمز و لاوان، آمونیاک 2 و توسعه پتروشیمی جم و پلی استایرین پارس را بر عهده دارد.
مجتمع دماوند در زمینی به وسعت 90 هکتار در محدوده فاز 2 طرح‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ساخته شده که ماده اولیه آن گاز طبیعی و آب دریاست.
6045اقتصام**2022*1961*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.