با جستجویی سطحی در شبکه های مجازی نیز می‌توان به کانال ها و صفحاتی دسترسی پیدا کرد که در آن‌ها به راحتی در رابطه با تسلیحات جنگی تبلیغ می‌شود!

به گزارش جماران؛ روزنامه قانون نوشت: اینجا هر کسی می تواند به راحتی برای خود یک اسلحه تهیه کند؛ از سلاح های مخصوص ترور گرفته تا قناسه و تفنگ های آلمانی، در بازار های زیر زمینی خرید و فروش سلاح پیدا می شوند. با توجه به فعالیت باند‌های تهیه و توزیع سلاح در کشور، هر کسی می تواند به راحتی سلاح و ابزار مورد نیاز برای گرفتن جان مردم را تهیه کند و جویی از خون در خیابان ها به راه بیندازد. بر اساس اخباری که منتشر می‌شود، در طول یک ماه، حداقل چند نفر به منظور گرفتن جان شهروندان اقدام به استفاده از سلاح گرم و تیراندازی در سطح خیابان ها می کنند و به نظر، اگر جلوی این روند گرفته نشود در آینده ای نه چندان دور با بحران‌ روبه‌رو خواهیم شد.

اسلحه‌های مرگ

سلاح هایی که گاهی در نزاع های خیابانی و توسط افراد غیر نظامی مورد استفاده قرار می گیرند، به دو دسته مجوز دار و بدون مجوز تقسیم می شوند. سلاح های مجوز دار، سلاح‌هایی هستند که برای کاربردهایی همچون شکار، ورزش یا حفاظت از گله، تحت شرایط خاص در اختیار افراد قرار می گیرند، با این حال این سلاح‌ها نیز در بخشی از تیر‌اندازی های خیابانی به‌کار برده می‌شود؛ اما سلاح های جنگی بدون مجوز، به وسیله قاچاقچیان سلاح از کشورهای همسایه وارد می شوند یا از تجهیزات به جا مانده از جنگ تحمیلی هستند.

گزارش مرگ

خبرنگار«قانون» پس از وقوع حادثه تروریستی تهران، درگیری‌های مسلحانه در برخی از شهرستان‌ها و... به سراغ باندهای تهیه و توزیع سلاح در یکی از شهرهای غربی کشور رفت تا از راه های ورود سلاح به کشور و شیوه توزیع تجهیزات نظامی در بین مردم عادی گزارشی تهیه کند.

زبان خاص فروشندگان سلاح

با راهنمایی شهروندان به یکی از محله های حاشیه ای شهر هدایت شدیم که به گفته مردم حتی نارنجک نیز می توان در آنجا پیدا کرد! فروشندگان سلاح که بیشتر علاوه بر انواع تفنگ، مشروبات الکی و مواد مخدر نیز می‌فروشند، برای خود زبانی خاص دارند که برای برقراری ارتباط با آنان باید از آن زبان استفاده کرد. برای مثال، به ما توصیه شد که برای پیدا کردن فروشندگان سلاح، پس از ورود به محله با سرعت کم به افرادی که بدون هدف در کنار خیابان نشسته اند نزدیک شویم و پس از یک بار نوربالا زدن انگشت شصت و اشاره خود را به حالتی که نشان دهنده یک قوطی نوشابه باشد به آنان نشان دهیم، اگر فرد از فروشندگان باشد، سری تکان می دهد و نزدیک می شود.

هرچه بخواهید موجود است!

بر اساس توصیه ای که به ما شده بود وارد محل شدیم و پس از چند بار نور بالا زدن سرانجام از سمت جوانی حدود ۲۵ ساله جواب مثبت دریافت کردیم. بدون هیچ واهمه و با اعتماد به نفس بالا، سرش را از پنجره سمت شاگرد داخل ماشین کرد و گفت: هرچه بخواهید موجود است!

گفتم که چیزی بیشتر از مشروب می خواهم و به داخل ماشین دعوتش کردم تا با او گفت‌وگو کنم. اسمش مراد بود و به گفته خودش از راه خلاف امرار معاش می کرد، به او گفتم «می خواهم یک سلاح جنگی تهیه کنم تا در ماشین نگهدارم» و او نیز مدعی شد که می تواند هر سلاحی را که بخواهم به من بدهد.

سلاح فقط 300 هزارتومان

مدعی بود از کلت کمری کوچک تحت عنوان «شاه کش» که برای ترور افراد مورد استفاده قرار می گیرد تا کلاشینکیف و سلاح های دورزن همچون قناسه را با قیمتی از حدود ۳۰۰ هزار تا ۹ میلیون تومان به من می فروشد. از مراد خواستم که نمونه ای از سلاح های خود را به من نشان دهد تا از او خرید کنم، از ماشین پیاده شد و پس از حدود ۱۰ دقیقه بازگشت و از داخل جیب بزرگ شلوار محلی خود یک کلت به اصطلاح شاه کش که به اندازه یک کف دست بود بیرون آورد و گفت که در قبال دریافت ۳۰۰ هزار تومان این کلت و هفت عدد تیرش را به من می دهد.

او گفت که کلت های خودکار را از قیمت ۳۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان می‌فروشم؛ کلت قوی و کمیاب «طارق العزیز» نیز با قیمت بالای پنج میلیون تومان پیدا می شود.

این فروشنده سلاح های غیر مجاز در ادامه برای ما تعریف کرد که قیمت تفنگ شکاری «پران» بدون مجوز بسته به نوع آن از ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان است؛ با ۲و نیم میلیون تومان نیز می توان یک تفنگ وینچستر پنج تیر ساخت کشور ترکیه خرید.

کلاشینکیف ۲ میلیون تومان

قاچاقچیان سلاح علاوه بر کلت و سلاح های شکاری، تفنگ هایی که به صورت رگباری عمل می‌کنند نیز برای فروش دارند. مراد گفت که می تواند در قبال دریافت دو تا سه میلیون تومان یک کلاشینکیف به همراه تیرهایش را به ما بفروشد. به گفته او نوع روسی سلاح، گران تر و نوع چینی آن ارزان تر هستند. او سلاح‌های دور زن و تک تیراندازی را نیز برای فروش داشت و آن‌ها را با قیمتی حدود دو تا هفت میلیون تومان می فروخت.

این قاچاقچی سلاح می گفت که تفنگ«برنو» لوله بلند دور زن را حدود ۲ میلیون تومان می فروشم؛ گران ترین سلاح دورزن که خشابی هفت تیره به آن وصل می شود نیز هفت میلیون تومان است.

پذیرش سفارش برای سلاح!

گفتنی است قاچاقچیان علاوه بر سلاح هایی که موجود دارند، سفارش نیز قبول می کنند و پس از چند هفته سلاح های مورد نظر را به شما تحویل می دهند.بعد از گپ و گفت با مراد و کمی دور زدن و علامت دادن به افراد در آن محله حاشیه‌ای، فردی دیگر را پیدا کردیم که او نیز سلاح می فروخت.

او که خود را جبار معرفی کرد، می گفت که کلت های زیگزائور ، برتا، لاما و شاه کش و قطعه خفه کن تعدادی از آن‌ها را همین امروز تحویل می دهم اما اگر مارک های دیگر می خواهید دو هفته صبر کنید تا برای‌تان از عراق بیاورم.

راه های ورود سلاح به کشور

از او در رابطه با شیوه ورود سلاح هایش به کشور پرسیدم و جابر برای ما توضیح داد که این سلاح ها را با پای پیاده از بخش های کوهستانی مرز ایران و عراق وارد می کنیم؛ راه‌های صعب العبوری را در طول مرز می شناسیم که می شود بدون دیده شدن از آن‌ها عبور کرد.

این قاچاقچی سلاح با بیان اینکه «الاغ های راه بلد بخشی از سلاح ها را به ایران می آورند»، عنوان کرد که الاغ هایی هستند که مسیر را می شناسند و بدون همراهی صاحبان‌شان بار را به محل مورد نظر منتقل می کنند؛ در طول مسیر چند نفر از راه دور آن‌ها را زیر نظر دارند تا کسی از بارشان سرقت نکند.

شوتی‌ها و تحویل سلاح در تهران

جبار از رانندگانی که کالای قاچاق و مشروبات را از مناطق مرزی به مراکز استان ها منتقل می کنند با نام «شوتی» یاد کرد و گفت که شوتی ها با ماشین های تندرو خارجی یا زانتیا و پژو پارس شبانه تفنگ ها را در کنار دیگر کالاهای قاچاق به مقصد می رسانند. او که مهمات مورد نیاز اسلحه ها را نیز برای فروش داشت می گفت که در قبال دریافت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر، سلاح ها را در اطراف تهران تحویل می دهد.

بازارهای مبادله سلاح در عراق

اما وجود بازارهایی برای خرید و فروش سلاح در اقلیم کردستان عراق و همچنین سود بالای فروش سلاح، انگیزه را برای سودجویان به منظور فعالیت در زمینه قاچاق سلاح فراهم کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های بین المللی از عراق، پس از جنگ خلیج فارس و به‌خصوص پس از نزدیک شدن نیروهای گروه تروریستی داعش به مناطق کردنشین این کشور، بازار فروش سلاح در شهرهای این اقلیم همچون اربیل رونق گرفته است! به گونه‌ای که حتی مردم عادی بسیاری در بازار فروش سلاح این شهر دیده می شوند.

تسلیحات آلمانی در بازار ایران

گفتنی است وب سایت شبکه اول تلویزیون آلمان در گزارشی که اواخر سال ۹۴ منتشر کرد، از وجود یک بازار سیاه خرید و فروش تسلیحات نظامی در کوهستان های اربیل خبر داد و مدعی شد که برخی از پیشمرگه های اقلیم کردستان عراق، سلاح های ارسالی از آلمان همچون ژ۳ را در این بازار می فروشند تا هزینه سفر خود به اروپا را فراهم کنند.

حسام از دیگر افراد فعال در زمینه خرید و فروش سلاح است که کلت ها و تفنگ های سنگین آلمانی را در لیست کالاهای خود دارد و مدعی است که این سلاح ها جدید هستند؛ سلاح هایی که احتمال می رود از طریق کردستان عراق وارد شده باشند. پس از گذشت چند روز حسام را در همان محله حاشیه ای پیدا کردیم. او نمونه سلاح‌های خود را به ما نشان نداد و گفت که تنها پس از گرفتن پیش‌پرداخت اسلحه را برای ما می آورد.

حسام قیمت هر ژ۳ را چهار میلیون تومان بیان کرد و گفت که فشنگ‌های ژ3 نیز در دسترس هستند که اگر بخواهید به شما می فروشم.

گفتنی است ارتش آلمان در تابستان ۲۰۱۴ با تصویب مجلس سراسری این کشور، اقدام به ارسال سلاح برای پیشمرگه‌ها کرد تا در مقابله با داعش به کار گرفته شوند.

لوازم غیر مجاز دیگر

علاوه بر سلاح های گرم انواع ابزار و ادوات دفاع شخصی از جمله اسپری اشک آور و شوکر نیز توسط قاچاقچیان وارد کشور و در بین مردم توزیع می‌شوند. برای تهیه این ابزار نیازی به حضور در محله های حاشیه ای نیست. بلکه در میدان مرکزی شهر نیز می توان آن‌ها را به راحتی پیدا کرد.

در گذر از میدان اصلی یکی از شهرهای غربی کشور به افرادی بر خوردیم که در میان جمعیت قدم می زدند و در گوش مردم می گفتند:«اسپری فلفل و شوکر موجود است». این افراد که در ظاهر به مواد مخدر گرایش دارند، اسپری و شوکرها را همراه خود حمل نمی کنند و پس از تقاضای مشتریان آن‌ها، از جاسازهای خود در گوشه و کنار خیابان بیرون می آورند و می فروشند.این افراد هر عدد اسپری فلفل را با قیمت ۳۵ هزار تومان و هر عدد شوکر را با قیمت ۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به مشتریان خود می فروشند.

نا امنی کشورهای همسایه دلیل ورود سلاح به ایران

مسئولان انتظامی معتقدند که تهیه اسلحه در کشور راحت نیست اما از آنجایی که کشورهای همسایه ناامن هستند و اسلحه در این کشورها به وفور یافت می شود، گاهی به صورت قاچاق، اسلحه ها وارد کشور می شوند و در اختیار اشرار و افراد قرار می گیرند.

اما مسئولان معتقدندکه حمل سلاح گرم و نگهداری آن از نظر قانون جرم محسوب می شود از این رو افرادی که سلاح دارند آن را مخفیانه نگهداری می کنند و نمی شود آماری در زمینه اینکه در حال حاضر چقدر سلاح در کشور وجود دارد، ارائه داد. به گفته آن‌ها میزان استفاده از سلاح گرم در قتل‌ها نسبت به گذشته افزایش داشته است.

فروش اسلحه در شبکه های مجازی

نا گفته نماند که با جستجویی سطحی در شبکه های مجازی نیز می‌توان به کانال ها و صفحاتی دسترسی پیدا کرد که در آن‌ها به راحتی در رابطه با تسلیحات جنگی تبلیغ می‌شود؛ در این صفحات که بی نام و نشان نیز هستند، تصاویری از سلاح های مختلف در دست اشرار به نمایش در آمده است. مسئولان در رابطه با این صفحات نیز معتقدند، خرید و فروش اسلحه از منظر قانونی جرم است و با آن برخورد می شود و پلیس «فتا» همه وب سایت‌ها و آی دی هایی که اقدام به خرید و فروش اینترنتی اسلحه می کنند را رصد و قطعا با آن ها برخورد خواهند کرد.

مجازات خرید و فروش سلاح

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران برای قاچاقچیان اسلحه گرم و مهمات جنگی از ٢ تا ۱۵‌ سال زندان و برای قاچاقچیان سلاح گرم شکاری مجازات ۶ ماه تا ۲ سال زندان پیش‌بینی شده است. نه تنها قاچاق سلاح از طریق مرزهای ایران جرم است، بلکه خرید و نگهداری سلاح غیرقانونی نیز مشمول مجازات می‌شود.

خریداری، نگهداری، حمل یا معامله غیرمجاز سلاح گرم، سرد جنگی یا سلاح شکاری و یا قطعات موثر و مهمات آن‌ها، علاوه بر مجازات نقدی سنگین، از ٣ ماه تا ١٠‌سال حبس دارد.

دلایل گرایش مردم به خرید سلاح

اما یک مدد کار اجتماعی معتقد است که بیشتر انسان های سرخورده و ضعیف به سراغ خرید و نگهداری سلاح های گرم می روند.

فرشته ویسی در گفت وگو با «قانون» بیان کرد:« با توجه به پرونده‌هایی که در رابطه با به کارگیری سلاح تشکیل می شوند، می‌توان استفاده‌کنندگان از سلاح را به دو دسته بزه کاران و افراد عادی تقسیم‌ کرد».وی افزود:« بزهکاران افرادی هستند که با قصد و نیت قبلی همچون سرقت، جابه‌جایی مواد مخدر و جنایاتی از این دست، اقدام به خرید سلاح می‌کنند».به گفته این مددکار، دسته دوم برای پر کردن خلأ های شخصیتی و یا مبارزه با یک ترس درونی اقدام به خرید سلاح می کنند و در مواقعی که از نظر روحی تحت فشار باشند از آن استفاده خواهند کرد. ویسی توضیح می‌دهد: «برخی از افرادی که اقدام به خرید سلاح گرم می کنند مدعی هستند، به هیچ عنوان از آن استفاده نخواهند کرد اما تمامی آنان، زمانی که از نظر روحی تحت فشار باشند دست به سلاح می شوند که خسارت های جبران ناپذیری به همراه دارد».

برخورد نرم با مالکان سلاح گرم

اما سردار محمد رضا مقیمی، رییس پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگویی با اشاره به این وضعیت عنوان کرده است:« ناجا در شهرها و استان های غربی طرح های تشویقی را برای تحویل اسلحه هایی که در دست مردم است، اجرا می کند و افرادی که خودشان نسبت به تحویل اسلحه های گرم به پلیس اقدام می کنند، شامل طرح های تشویقی می شوند». او می‌گوید:«خوشبختانه فرهنگ سازی خوبی در زمینه تحویل اسلحه به پاسگاه ها و مقرهای پلیس صورت گرفته است».

ولنگاری تسلیحاتی

نیروهای امنیتی کشور در طول ماه های گذشته خبر های متعددی از انهام باند های مختلف تهیه و توزیع سلاح منتشر و افرادی را در این رابطه دستگیر کرده اند که نشان از توجه دستگاه های متولی به مبارزه با حمل و نگهداری سلاح دارد.با این حال، تلاش دشمنان ما همچون آمریکا و عربستان به منظور ناامن کردن ایران اسلامی ضرورت هوشیاری همه جانبه و تلاش تمامی آحاد جامعه به منظور کاهش آمار خرید و فروش سلاح را گوشزد می کند. ای کاش نیروهای امنیتی و نظامی، نظارت بیشتری بر این وضعیت داشته باشند تا دیگر شاهد زورگیری‌ها، اقدامات‌تروریستی، تصفیه حساب‌ها و... در کشور عزیزمان ایران نباشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
756 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.