سرپرست دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفت: کمیساریای عالی سازمان ملل همیشه همکاری و مشارکت بسیار خوبی با دولت ایران داشته و بیش از 35 سال است که با این کشور همکاری می کنیم.

به گزارش جماران؛ سرپرست دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفت: هم اکنون یک میلیون پناهنده در داخل ایران حضور دارند که از این تعداد 950 هزار نفر تبعه افغانستان و مابقی عراقی هستند.

ایرنیا کرنیاک روز سه شنبه در دیدار با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان افزود: 97 درصد از جمعیت پناهندگان در سطح شهرها و سه درصد در مهمانشهرها زندگی می کنند.

وی اظهارداشت: کمیساریای عالی سازمان ملل همیشه همکاری و مشارکت بسیار خوبی با دولت ایران داشته و بیش از 35 سال است که با این کشور همکاری می کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که اولویت کار ما در سه حوزه معیشتی، بهداشتی و سلامت و آموزش پناهندگان است، ادامه داد: با اجرای طرح بیمه سلامت با کمک دولت جمهوری اسلامی توانستیم دسترسی هایی را به پناهنده ها بدهیم و با کمک دولت و اداره اتباع موفق شده ایم مبلغ بیمه برای 92 هزار پناهنده بسیار آسیب پذیر را پرداخت کنیم که قدم بسیار بزرگی بوده است.

کرنیاک عنوان کرد: به دلیل همکاری بسیار خوب با ادارات دولتی توانسته ایم سهم خوبی در ساخت مدرسه در استان های مختلف داشته باشیم و تلاش بیشتری برای مشارکت آموزشی داریم.

سرپرست دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران ادامه داد: یکی از اهداف بسیار بزرگ این است که فضا را به شکلی ایجاد کنیم که بچه های ایرانی و افغانستان بتوانند در کنار هم در مدارس تحصیل کنند.

وی گفت: در حوزه پروژه های معیشتی نیز تلاش می کنیم تا پناهندگان توانمند شوند و یکی ازکارهای انجام شده در این حوزه این است که با همکاری فنی و حرفه ای عده ای را آموزش می دهیم تا در بازگشت به کشور مبدا بتوانند از این حرفه ها استفاده کنند.

کرنیاک بیان کرد: یکی از اهدافی که در سفر هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات های 11 کشور به استان کرمان دنبال می کنیم این است که به این کشورها نشان دهیم سیاست های دولت برای کمک بهتر و بیشتر به این جمعیت است و بگوئیم سیاست های دولت ایران پیرامون پناهندگان چگونه اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: سفر هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات های 11 کشور به استان کرمان در تیرماه جاری انجام خواهد شد برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

کرنیاک گفت: ما واقف هستیم که دولت ایران سرمایه گذاری و هزینه های زیادی را برای حل موضوعات پناهندگان کرده و سهم کمیساریا د این زمینه کم بوده است.

وی اظهار داشت: در صحبت های مطرح شده در ژنو مرتبط با موضوع پناهندگان نقطه نظرات دولت ایران به صورت جدی در موضوعات جهانی استفاده می شود که این نقطه نظرات در ماه دسامبر( آذر ماه جاری ) امسال قرار است سیاست گذاری شود و پس از تایید به مرحله اجرا در آید.

**جمهوری اسلامی به بهترین شکل از پناهندگان استقبال کرده است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در این دیدار گفت: در سال های اخیر جمهوری اسلای ایران به بهترین نحو از حضور پناهندگان استقبال کرده و کمک های خوبی را در زمینه های معیشت، بهداشت ، سلامت و آموزش برای این افراد داشته است.

حمید ملانوری در این دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با اقدامات خود در سال های اخیر کمک بزرگی به امنیت منطقه کرده است، افزود: استان کرمان یک سوم پناهندگان کشور افغانستان را در خود جای داده است و حدود 350 هزار اتباع افغان در این استان حضور دارند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر 30 هزار دانش آموز و 550 دانشجوی افغان در مدارس و دانشگاه های استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

ملانوری تاکید کرد: در حالی که امروز یکی از دغدغه های همه کشورها از جمله کشور ما افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است، تعداد قابل توجهی از مشاغل ما در حوزه کشاورزی، کارگاهی و ساختمانی در اختیار اتباع افغانستان قرار گرفته است.

ملانوری بیان کرد: در موضوع سلامت نیز در شهرهایی که تعداد قابل توجهی اتباع بیگانه دارند، مراکز درمانی ویژه ایجاد شده و کمیساریای عالی پناهندگان نیز در این حوزه همکاری خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: دولت و مردم ایران رفتار مهربانانه و دوستانه ای با پناهندگان کشورهای مختلف از جمله اتباع افغان داشته اند که بخشی از آن به اشتراکات دینی و ملی بین دو کشور باز می گردد.

ملانوری گفت: جمهوری اسلامی برای مدیریت موضوعات مرتبط با پناهندگان هزینه های بالایی داده است و به تنهایی موظف به مدیریت این همه برنامه نیست و زمانی که اتفاقی در دنیا می افتد همه جوامع جهانی موظف هستند که موارد ایجادشده را مدیریت کنند.

وی افزود: لازم است کشورهایی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و خود را داعیه دار حمایت از جوامع بشری می دانند در این روزها با وجود وقوع جنگ ها در برخی کشورها به کمک پناهندگان بیایند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه بر اساس وظیفه اخلاقی، انسانی و دینی خود هیچ وقت دست رد به سینه هیچ پناهنده ای نمی زنیم، اظهار داشت: معتقدیم که همه انسان ها حق زندگی مرفه، امن و بانشاط را دارند.

وی تصریح کرد: سفر هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات های 11 کشور به استان کرمان فرصتی برای برنامه ریزی و ایجاد زمینه های بهتر در راستای کمک به پناهندگان است و توقع داریم در این سفر به طور ویژه برای ایجاد مراکز آموزشی و درمانی برای پناهندگان اقدامات اساسی انجام گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.