معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه تاکید کرد که ادامه حیات «برجام بدون آمریکا» به هنر و توانایی اروپایی ها برای محافظت از شرکت های تجاری خود در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران بستگی دارد.

به گزارش جماران، سرگئی ریابکوف گفته است حفظ توافق هسته ای با ایران بستگی به این دارد که 'آیا اروپایی ها حاضرند از شرکت های طرف همکاری با ایران به گونه ای حمایت کنند که امکان ادامه همکاری آنها با ایران پس از شروع دوباره تحریم های فرامنطقه ای ایران وجود داشته باشد؟'
ریابکوف همچنین با اشاره به تبعات منطقه ای خروج آمریکا از برجام گفت: خطر تنش نظامی در منطقه خاورمیانه به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران افزایش یافته است.
این دیپلمات روس افزود: نمی خواهیم خروج آمریکا از برجام مقدمه ای برای افزایش بیشتر تنش نظامی درمنطقه خاورمیانه باشد هر چند که چنین خطری مشهود است. 
وی خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های ما، چنین خطری به دنبال تصمیم آمریکا و اتفاقاتی که پس از آن رخ داده است در حال افزایش است. 
معاون وزیر امور خارجه روسیه در باره دلایل خروج آمریکا از برجام هم تصریح کرد: دلایل عمده خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، در واقع مربوط به خود این توافق نیست بلکه مربوط به رویکرد واشنگتن در خصوص سیاست ایران در خاورمیانه است. 
ریابکوف گفت: ما بر این باوریم که این امر دلایلی داشته که ارتباطی با برجام ندارد و آمریکا هم این موضوع را پنهان نمی کند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: ارکان اصلی سیاست ایران در منطقه و برنامه موشکی اش باعث نارضایتی آمریکا و متحدانش شده است. 
وی اظهار داشت: وزارت امور خارجه روسیه بر این باوراست که آمریکا در تصمیم خود درباره خروج از توافق هسته ای بازنگری نخواهد کرد و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا آنچه را که در 8 مه (18 اردیبهشت) گفت، عملی می کند.
این دیپلمات روس گفت: روسیه به طور کامل به تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک عمل خواهد کرد. 
وی همچنین اظهار داشت: فرصت هایی برای حل مسائل منطقه ای مربوط به ایران وجود دارد. اگر آمریکا خواهان تغییر در رفتار ایران است، باید روند دیپلماتیک را افزایش دهد. 
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: مسکو معتقد است حفظ توافق هسته ای با وجود اراده سیاسی کافی طرف های امضا کننده آن و به رغم خروج واشنگتن از این توافق، امکان پذیر است. ما به پارامترهایی برای همکاری در چارچوب برجام بدون حضور آمریکا نیاز داریم و فکر می کنیم از نظر تئوری و عملی این امر امکان پذیر است و بیشتر به اراده سیاسی و عمدتا در کشورهای اروپایی نیاز دارد.

** روسیه به همکاری با ایران درخصوص سوریه ادامه می دهد
همچنین خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از سرگئی ریابکوف اعلام کرد که این کشور به همکاری سازنده با ایران در خصوص سوریه ادامه خواهد داد.
خبرگزاری رویترز نیز در خبری به نقل از سرگئی ریابکوف نوشت: بررسی آینده توافق هسته ای با ایران بدون حضور و مشارکت آمریکا در این توافق هم وجود دارد.
این رسانه غربی به نقل از ریابکوف افزود: حفظ توافق هسته ای بدون اینکه ایران بخواهد امتیازی بدهد، امکان پذیر نیست.
سخنان امروز وزیر امور خارجه روسیه درحالی مطرح شده است که محمد جواد ظریف پس از سفر روزهای اخیر خود به پکن و مسکو برای گفت و گو درخصوص راه های حفظ برجام، امروز در بروکسل به سر می برد تا مذاکراتی سرنوشت ساز با مقام های کشورهای اروپایی طرف برجام داشته باشد.
دیدارهای ظریف در بروکسل در راستای دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران انجام می شود.
در پی اعلام خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، وزارت خارجه رایزنی ها برای ادامه برجام بدون آمریکا را در دستور کار قرار داده است.
پیش از این رییس جمهوری در تماس های تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه خواستار تضمین دقیق، صریح و مشخص منافع تهران در برجام شد و از اتحادیه اروپایی بویژه آلمان، فرانسه و انگلستان خواست در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگی تامین و تضمین منافع ایران در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، اعلام کنند.
موگرینی امروز بعد از دیدار با ظریف، ساعت 18:30 به وقت بروکسل با وزرای خارجه سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان دیدار می کند و پس از آن این چهار نفر با ظریف دیدار می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.