مهدی سنایی گفت: برجام توافق چندجانبه ای که درباره برنامه هسته ای ایران امضا شد چندجانبه است و شورای امنیت آن را تایید کرده است. عجیب است که یک کشور در حالی که شورای امنیت این توافق را تایید کرده، از آن ناراضی است و می خواهد این توافق را ناکام گذارد.

به گزارش جماران؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه که میهمان بخش زنده شبکه خبری روسیه 24 بود مواضع ایران را برای مردم روسیه در بخش های مختلف تشریح کرد و گفت: برخی از کشورها با سیاست های مستقل ایران مشکل دارند از این رو به دنبال فشار آوردن بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

مهدی سنایی در این گفت وگوی 24 دقیقه ای، به سطح روابط تهران و مسکو در سالیان اخیر اشاره کرد و گزارشی از طرح های مشترک اقتصادی دو کشور داد و از آغاز همکاری های انرژی میان ایران و روسیه گفت.

سفیر ایران که با تسلط به زبان روسی با مجری برنامه گفت وگو می کرد، به تلاش های صورت گرفته برای مشارکت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره و در ادامه از نیاز بیشتر فعالیت بخش خصوصی دو کشور در گسترش روابط سخن گفت.

سنایی دلیل دشمنی برخی از کشورها و آمریکا با جمهوری اسلامی ایران را سیاست مستقل جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دانست و ضمن اشاره به بدعهدی طرف آمریکایی در خصوص برجام، وضعیت سوریه را برای مخاطبان روس تشریح کرد. 

در ادامه بخش های منتخب این مصاحبه را می خوانید:

** گسترش روابط ایران و روسیه در سالیان اخیر

در عرصه دوجانبه پیشرفت های خوبی داشتیم و در سال گذشته در ماه مارس حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو سفر کرد و اواخر سال هم شاهد حضور رئیس جمهوری ایران در سوچی بودیم.

وی افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز سال گذشته به ایران سفر کرد.

سنایی خاطرنشان کرد: تبادل هیات ها بین ایران و روسیه در سال گذشته بسیار جدی و بی سابقه بود. این تبادل هیات ها و رایزنی ها بین دو کشور ادامه دارد. در عرصه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی همکاری های خوبی وجود دارد و روسای جمهوری ایران و روسیه در گفت وگوی تلفنی سه شنبه گذشته با یکدیگر مذاکره کردند. در مجموع سال 2017 سال پرثمری در روابط ایران و روسیه بود. 

** توسعه طرح های اقتصادی مشترک ایران و روسیه 

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه در چند طرح انرژی با یکدیگر همکاری می کنند، افزود: به عنوان مثال طرح احداث بلوک دوم نیروگاه هسته ای بوشهر که با مشارکت روسیه جریان دارد. امیدواریم فعالیت ساخت و ساز این بلوک اتمی ادامه یابد و اقدامات در این زمینه جریان دارد.

وی درباره ساخت چهار بلوک نیروگاه برق آبی بندرعباس خاطرنشان کرد: انتظار می رود این طرح در سال جاری تامین مالی شود. 

سنایی گفت: طرح هایی وجود دارند که شروع شده اند و انتظار تسریع در اجرای آن داریم.

وی افزود: توافق کرده ایم یکهزار واگن قطار به ایران ارسال شود. برای بومی سازی و ساخت 5000 واگن دیگر در ایران بین مسکو و تهران توافق حاصل شده است.

سنایی گفت: در مورد برقی شدن خط آهن تهران - مشهد توافق وجود دارد و قرار است بانک روسی آن را تامین مالی کند. یکی از پدیده های مهم روابط ایران و روسیه این بود که بانک های روسی شروع به تامین مالی طرح های مشترک ایران و روسیه کردند. اگزیم بانک، گازپروم بانک و اسبربانک در این عرصه با ایران مشارکت می کنند.

** آغاز همکاری ها در عرصه انرژی

سنایی در باره همکاری های ایران و روسیه در عرصه انرژی به روند رو به توسعه این همکاری ها اشاره کرد و گفت: روسای جمهوری ایران و روسیه در گفت وگوی تلفنی خود درباره همکاری شرکت های انرژی دو کشور ابراز رضایت کردند.

وی افزود: شش شرکت نفتی دو کشور تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند، شرکت های روسی نتایج اکتشاف در حوزه های انرژی ایران را ارائه کرده اند. مشارکت شرکت روس نفت و گازپروم با ایران خوب جریان دارد. این شرکت ها چند منطقه را در ایران (برای یافتن حوزه های نفت و گاز) اکتشاف می کنند. شرکت روسی زاروبژنفت و گازپروم نفت هم با ایران در این عرصه قرارداد اولیه امضا کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک سال پیش از وضع همکاری ها ناراضی بودیم الان روند پیشرفت همکاری های دو کشور را خوب می دانیم. طرف ایرانی انتظار دارد شرکت های روسی بویژه شرکت های بزرگ کار خود را در ایران آغاز کنند.

سنایی گفت: همکاری های ایران و روسیه در عرصه انرژی در دو راستا انجام می گیرد، راستای اول همکاری در چارچوب اوپک برای کاهش تولید نفت به منظور تثبیت بازار جهانی نفت است که با موفقیت صورت گرفته است. امیدواریم که اقتصاد این کشورها (ایران و روسیه) وابستگی کمی به نفت داشته باشند، هر چند که تولید نفت باید وجود داشته باشد و به توسعه اقتصادی دو کشور کمک کند. همکاری دو کشور در این عرصه (در چارچوب اوپک) پیام خوبی بود که دو کشور نه فقط در عرصه سیاسی و منطقه ای بلکه انرژی با یکدیگر همکاری دارند.

سفیر ایران در مسکو در ادامه گفت: قراردادی که برای خرید نفت از ایران امضا شد بسیار مهم است. یکی از مسائل در روابط دو کشور کمبود مالی است، نیمی از آنچه از محل فروش نفت ایران به دست می آید صرف اجرای طرح های اقتصادی می شود.

**همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا دوجانبه نیست

سنایی درباره مشارکت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: مذاکره بین ایران و روسیه در این عرصه جریان دارد. انتظار داریم در سال 2018 موافقت نامه ای در این عرصه به امضا برسد. این موضوع آسان نیست زیرا همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا دوجانبه نیست و نیاز به کسب موافقت سایر اعضای این اتحادیه دارد.

وی به عنوان مثال به صادرات گندم روسیه و قزاقستان به ایران اشاره کرد و افزود: ایران نیازی به واردات گندم ندارد زیرا در این عرصه خودکفا است.

** بخش های خصوصی دو کشور باید همکاری های بیشتری با هم داشته باشند

سفیر ایران در روسیه گفت: هم اکنون در ایران بخش خصوصی رشد کرده است. با توافق هایی که بین ایران و روسیه به دست آمده بخش تجاری می تواند در طرح ها مشارکت کند.

وی افزود: ایران از مشارکت سرمایه گذاران روس در بخش های مختلف اقتصادی استقبال می کند. روابط بین بانک ها نیز خوب است. 

سفیر ایران در روسیه گفت: نه به عنوان سفیر بلکه فردی که از مدت ها پیش در روسیه فعالیت می کند معتقدم که بخش خصوصی دو کشور می توانند روابط بیشتری با هم داشته باشند و سران دو کشور هم چنین انتظاری دارند.

**برخی کشورها با سیاست مستقل ایران در منطقه مشکل دارند 

سفیر ایران در روسیه گفت: ایران سیاست مستقلی دارد و در منطقه این سیاست را دنبال می کند اما برخی کشورها این را دشوار می دانند و سعی در فشار بر ایران دارند.

وی افزود: برجام توافق چندجانبه ای که درباره برنامه هسته ای ایران امضا شد چندجانبه است و شورای امنیت آن را تایید کرده است. عجیب است که یک کشور در حالی که شورای امنیت این توافق را تایید کرده، از آن ناراضی است و می خواهد این توافق را ناکام گذارد.

سنایی گفت: اگر سران تمام کشورها بخواهند این گونه رفتار کنند نظم بین المللی به هم می خورد، ترامپ همه چیزهایی را که رئیس جمهوری قبلی امضا کرده را رد می کند، اما هنوز نتوانسته برجام را لغو کند. این پیام بد است که یک کشور آن را نقض کند. ایران سناریوی خود را دارد و آماده پاسخ گویی است. ایران (در صورت اقدام آمریکا علیه برجام) نظاره گر نخواهد بود. هر چند که این یک توافق ایده آل برای ایران نبود.

**حل و فصل سیاسی، مبارزه با تروریسم و حمایت از پناهندگان نیاز مردم سوریه است

سفیر ایران درباره بحران سوریه گفت: در سوریه سه مجموعه مسائل وجود دارد. مساله اول حل و فصل سیاسی است همه باید کمک کنند اما در نهایت ملت سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کند و همه کشورها باید به ملت سوریه در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: گام جدی در این مورد را روسیه با حمایت ایران و ترکیه برداشت و کنگره گفت وگوهای ملی سوریه با مشارکت اقشار مختلف مردم سوریه در سوچی برگزار شد.

سنایی گفت: مجموعه دوم مسائل سوریه مبارزه با تروریسم است، نباید اینطور فکر کرد که تروریسم در سوریه بطور کامل نابود شده است اما الان تروریست ها قلمرو کمی در اختیار دارند که با یک سال پیش قابل مقایسه نیست.

وی بر ضرورت مشارکت تمام کشورها در مبارزه با تروریسم و پرهیز از اعمال سیاست های دوگانه در این عرصه تاکید کرد.

سفیر ایران حمایت از پناهندگان سوری را مساله سوم این کشور خواند و افزود: این اقدام باید هماهنگ با بازسازی اقتصادی سوریه انجام گیرد و باید خوش بین و امیدوار به حل مسائل و برقراری صلح در این کشور باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.