فشارهای ناشی از ضعف‌های ساختاری و عملکردی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، عدم پاسخگویی و توجه مسئولین، موج سواری برخی کانال ها و گروه های معاند و برخی هیجانات زودگذر و تحریک کننده سبب شده است، خشونت به عنوان یک امر بسیار مذموم در این اعتراضات سر برآورد.

 

تشکل‌های موسس اتحادیه "تشکل های اسلامی دانشجویان ایران (تادا)" پیرامون اعتراضات اخیر کشور بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش جماران، متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

« وَأَمَّا بَعْدُ فَلاَ تُطَوِّلَنَّ احْتِجَابَکَ عَنْ رَعِیَّتِکَ، فَإِنَّ احْتِجَابَ الْوُلاَةِ عَنِ الرَّعِیَّةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضِّیقِ، وَقِلَّةُ عِلْم بِالاُْمُورِ; وَالاِحْتِجَابُ مِنْهُمْ یَقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَهُ »

روی پوشیدنت از مردم به درازا نکشد، زیرا روی پوشیدن والیان از مردم خود، گونه‌ای نامهربانی است‌ به آن‌ها و سبب می‌شود که از امور ملک آگاهی‌ اندکی داشته باشند. اگر والی از مردم رخ بپوشد، چگونه تواند از شوربختی‌ها ورنج‌های آنان آگاه شود.

"بخشی از نامه امام علی به مالک اشتر (نامه ۵۳ نهج البلاغه)"

ایران در چند روز گذشته شاهد اعتراضات مردم در شهرهای مختلف بوده است. وقایع اخیر گواه آن هستند که جامعه ایران دچار مشکلات عمیق در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که منجر به شکاف گسترده بین حاکمیت و مردم شده است. به نظر می رسد کشور برای برون رفت از این شرایط نیاز به بازنگری کلی در سیاست‌های خود دارد.

متاسفانه شاهد آن بودیم که در سال‌های پس از جنگ، سیاست‌های کلان اقتصادی کشور از آرمان‌های والای انقلاب، فاصله گرفته و به سوی سیاست‌هایی رفتند که به اختلاف طبقاتی حاکم بر جامعه دامن زدند. واگذاری اموال عمومی کشور به نهادهای غیر پاسخگو نیز عملا بخشی از اقتصاد ایران را در یک انحصار شبه دولتی قرار داد که پویایی و تحرک لازم را از آن سلب کرده و نهایتا فسادی سیستماتیک در آن نهادینه شده است.

بسته شدن گاه و بیگاه فضای سیاسی کشور و محدود شدن آزادی بیان که نمود آن در احضار و بازخواست روزنامه‌نگاران و فعالین مدنی، عدم صدور مجوز برای اتحادیه‌های صنفی معلمین، سندیکاهای کارگری، اتحادیه‌های دانشجویی، ستاره‌دار کردن دانشجویان و رد حقوق اولیه افراد دگراندیش و سیاسیونی که روندهای خطرناک پیش رو را پیش بینی کرده بودند، موجب ایجاد فضای تک صدایی و استبدادی در جامعه شده و در نهایت منجر به ایجاد وضعیت کنونی شده است.

انباشت این روندهای نامبارک، اکنون به اوج رسیده و با چاشنی تک روی بعضی از مسئولین و بی توجهی آن‌ها به صدای مردم، در فضای کنونی کشور باعث فجایایی شده است که اقشار سرکوب شده و مستضعف جامعه را بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار داده است. هم‌اکنون که اقشار مورد ستم قرار گرفته‌ی جامعه از وضع موجود به تنگ آمده‌اند و برای احقاق حقوق خود در غیاب توجه به مشکلات ایشان توسط مسئولین، به خیابان‌ها آمده‌اند، برخورد قهرآمیز با معترضان می تواند فاصله بین حکومت و معترضین را به شدت افزایش دهد. انتظار این است که مسئولین کشوری در دستگاه‌ها و قوای مختلف اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه صدای معترضین را شنیده و برای احقاق حقوق ایشان که از اساسی‌ترین حقوق هر انسانی است، نهایت تلاش را نمایند؛ نه این که با انتساب ایشان به بیگانگان، فضای تعامل و گفت و گو را از بین ببرند و با برخورد قهرآمیز و انسداد شبکه‌های اجتماعی، حق هرگونه پاسخگویی را نیز از خویش سلب نمایند. بدون شک صدایی که اکنون از خیابان‌ها به گوش می رسد، صدای مردمان همین سرزمین است که سال‌ها در برابر تهدیدات خارجی و مشکلات داخلی ایستادگی کردند و رنج جنگ و تحریم را به جان خریدند و از عصاره جان خود برای حفظ استقلال و آزادی این مرز و بوم هزینه کردند.

فشارهای ناشی از ضعف‌های ساختاری و عملکردی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، عدم پاسخگویی و توجه مسئولین، موج سواری برخی کانال ها و گروه های معاند و برخی هیجانات زودگذر و تحریک کننده سبب شده است، خشونت به عنوان یک امر بسیار مذموم در این اعتراضات سر برآورد. بدیهی است که خشونت در تمامی زمینه‌ها مورد مذمت و نکوهش است. لذا، تمامی معترضین باید به یاد داشته باشند که آسیب رساندن به امول عمومی جز این که باعث به بیراهه رفتن مطالبات به حق ایشان می‌شود، اثر دیگری ندارد.

تشکل‌های موسس اتحادیه تشکل های اسلامی دانشجویان ایران ( تادا)، ضمن محکوم کردن هرگونه دخالت و موج سواری دشمنان خارجی ملت ایران و همچنین اقدامات قبیحی همچون به آتش کشیدن پرچم کشور، از تمامی نهادهای حکومتی و نظارتی درخواست می‌کند، ضمن احترام به حقوق مصرحه ملت در قانون اساسی (اصل 27) مبنی بر آزادی تجمعات، صدای مردم معترض را شنیده، برای حل مشکلات ایشان برنامه‌ریزی و اقدام عاجل کرده و گزارش آن را به سمع و نظر مردم برسانند. در پایان انتظار میرود ضمن رعایت حقوق شهروندی مردم و دانشجویان معترضی که در جریان اتفاقات اخیر بازداشت شده اند، با آنان با متانت رفتار شده و سریعا نسبت به آزادی شان اقدام گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.