اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را باید با نگاهی گسترده‌تر و در ارتباط با اتحاد تازه شکل گرفته میان عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه دید.

اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چه پیامدهایی برای ایران و منطقه دارد؟

به گزارش جماران، حسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته ای کشورمان در سرمقاله امروز همشهری درباره پیامدهای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نوشته است: 

اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را باید با نگاهی گسترده‌تر و در ارتباط با اتحاد تازه شکل گرفته میان عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه دید.

اتحاد بین تل‌آویو و ریاض بر این مبنا شکل ‌گرفته که تل‌آویو تمام ظرفیت خود در واشنگتن و در سطح جهان را برای مقابله با حضور و نقش و نفوذ ایران در منطقه به‌کار خواهد گرفت و متقابلا ریاض نیز اقداماتی خواهد کرد. ریاض هزینه این تقابل را خواهد پرداخت، موضوع فلسطین را به نفع تل‌آویو حل خواهد کرد، به رسمیت شناختن موجودیت کشوری به‌نام اسرائیل از سوی اعراب را عملی خواهد کرد و تا آخر متحد تل‌آویو خواهد ماند و رفیق نیمه‌راه نخواهد شد.

ارتباطات تل‌آویو با کاخ سفید و وضعیت فعلی لابی صهیونیست‌ها در دوره ترامپ به‌گونه‌ای است که در مورد ایران، خاورمیانه و پروسه صلح، این تل‌آویو است که حرف آخر را می‌زند. طرح ائتلاف تل‌آ‌ویو -ریاض - ابوظبی - کاخ سفید این است که ابتدا «دم مار» (نفوذ منطقه‌ای ایران) و سپس «سر مار» (قدرت ایران) را قطع کنند.

پیش از آنکه دونالد ترامپ، قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کند، شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست او جلسات متعددی در این رابطه برگزار کرد. تقریبا تمامی اعضا مخالف چنین اقدامی بودند اما ترامپ به‌نظرات وزارت خارجه، پنتاگون و حتی مشاورین خودش در کاخ سفید هیچ توجهی نکرد. حتی برخی از بزرگان در هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات و برخی از سران کشورهای غربی به رئیس‌جمهور در مورد عواقب این تصمیم هشدار دادند اما ترامپ وقعی نگذاشت.

علت این است که تل‌آویو به ترامپ اطمینان داده که اولا در پشت پرده با متحدان عرب آمریکا توافق صورت گرفته است و ثانیا برای یک مدت کوتاه تنها تعدادی تظاهرات و نشست اعتراضی برگزار و چند بیانیه صادر خواهد شد و نه بیشتر. اسرائیلی‌ها به ترامپ اطمینان داده‌اند که کشورهای عربی منطقه غرق در بحران‌های داخلی هستند و کشورهایی مثل عربستان و امارات در اعلام چنین تصمیمی با آمریکا و اسرائیل هماهنگ خواهند بود و اکنون فلسطینی‌ها بی‌پناه‌تر و ضعیف‌تر از همیشه هستند.

محمد بن سلمان چند هفته پیش محمود عباس را به حضور خواند و در ملاقات خصوصی طرح صلحی را پیش روی او نهاد که محمود عباس را شوکه کرد. عباس به او گفت که این طرح از طرح‌هایی که خود اسرائیلی‌ها به ما پیشنهاد کرده‌اند هم خفت‌بار‌تر است. تعیین قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل نیز بخشی از طرح پیشنهادی محمد بن سلمان بوده است. بن سلمان به او پاسخ می‌دهد: اکنون شرایط تغییر کرده، اگر این طرح را نمی‌توانی بپذیری بهتر است استعفا کنی. بن سلمان تأکید کرده که تأخیر در پذیرش و اجرای این طرح در نهایت باعث می‌شود تا آمریکا به‌صورت یکطرفه قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و خلاص.

ماجرای استقلال کردستان عراق طرحی برای تجزیه کامل این کشور و کاشتن یک اسرائیل کوچک در بیخ گوش ایران بود، استعفای حریری طرحی برای شورش داخلی وحذف حزب‌الله لبنان بود، قیام علی عبدالله صالح علیه حوثی‌ها طرحی برای فروپاشی حکومت حوثی‌ها در یمن بود و بالاخره تشدید حملات مستمر هوایی تل‌آویو به سوریه نیز درجهت متزلزل کردن روند ختم بحران سوریه و بازسازی مجدد گروه‌های تروریستی است و همه اینها بخشی از طرح‌های منطقه‌ای ائتلاف مذکور برای قطع «دم مار» بوده که البته به لطف خداوند برنامه‌های آنها با شکست روبه‌رو شده است؛ هرچند این روند ادامه دارد و طرح‌های متعددی از سوی این کشورها همچنان در دستور کار قرار دارد.

تصمیم بر این است که با اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، طرح 2دولت فلسطینی-اسرائیلی منتفی و تشکیل دولت واحد یهود در مسیر نهایی شدن قرار گیرد. کاخ سفید و تل‌آویو خودشان را برای اعتراضات و تظاهرات در سطح کشورهای مختلف آماده کرده‌اند اما تحلیل‌شان این است که این وضعیت چند هفته‌ای ادامه خواهد داشت و ماجرا خیلی زود تمام می‌شود. اگر این تحلیل درست از آب درآید: اولا ترامپ تنها رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که موفق به اجرای مصوبه سال1995 کنگره آمریکا در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل شده است. ترامپ از نظر داخلی در وضعیتی بسیار شکننده است که این ماجرا می‌تواند او را از بحران داخلی حداقل برای یک‌سال آینده نجات دهد؛ زیرا لابی صهیونیست‌ها اجازه حذف ترامپ را نخواهد داد.

ثانیا اوضاع داخلی بنیامین نتانیاهو اگر بدتر از ترامپ نباشد، بهتر نیست. موفقیت در موضوع پایتختی قدس ختم عملی طرح دو دولت فلسطینی-اسرائیلی است که زمینه‌سازی‌ بزرگی برای تشکیل دولت واحد یهود خواهد بود. این موجب خواهد شد نه‌تنها نتانیاهو از بحران اتهامات فساد اقتصادی در داخل نجات پیدا کند، بلکه به‌عنوان قهرمان صهیونیست‌های جهان شناخته شود.

ثالثا جایگاه تل‌آویو برای مدیریت ائتلاف ضد‌ایرانی برای حرکت به سمت اقدامات بیشتر، گسترده‌تر و خسارت‌بارتر علیه ایران تقویت خواهد شد.

واکنش جهان اسلام به ماجرای اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، تعیین‌کننده‌ترین تأثیر را نه‌تنها در سرنوشت فلسطین، منطقه خاورمیانه، جهان عرب و جهان اسلام خواهد داشت، بلکه تکلیف اجرای سایر طرح‌های ائتلاف ضد‌ایرانی را نیز مشخص خواهد کرد. هنر دیپلماسی ایران این خواهد بود که بتواند با اقدامات جمعی جهان اسلامی-عربی با این تجاوز آشکار صهیونیست‌ها به مقدسات مسلمانان مقابله کند؛ در غیر این صورت، هرگونه اقدام محاسبه نشده و تکروانه ایران نه‌تنها تأثیر تعیین‌کننده‌ای در تغییر وضعیت نخواهد داشت، بلکه ممکن است اهرمی در اختیار تل‌آویو قرار دهد تا افکار عمومی جهان به‌ویژه افکار عمومی جهان عرب را از ماجرای قدس به سمت ایران منحرف کرده و زمینه اقدامات بیشتر علیه ایران را فراهم کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.