پاپی‌زاده نماینده دزفول با بیان اینکه در موضوع حفظ منابع آبی کشور دیگر در شرایط آزمون و خطا نیستیم تصریح کرد: ما به اتفاق سایر نمایندگان مجلس به این جمع بندی رسیدیم تا پیشنهاد طرح تشکیل دو وزارتخانه «آب، محیط زیست و منابع طبیعی» و «انرژی» را با محوریت فرار از بحران‌ها و چالش‌های زیست محیطی، مورد پیگیری قرار دهیم.

 

به گزارش جماران؛ نایب رئیس اول کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی از طرح تشکیل دو وزارتخانه «آب، محیط زیست و منابع طبیعی» و «انرژی» در مجلس خبر داد.

عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول، از طرح تشکیل دو وزارتخانه با عناوین «وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی» و «وزارت انرژی» در مجلس خبر داد.

وی افزود: در این طرح پیشنهادی پیش بینی شده تا بخش مدیریت منابع آب وزارت نیرو و سازمان محیط زیست و منابع طبیعی زیر چتر یک وزراتخانه با نام «وزارت آب، محیط زیست و منابع طبیعی» فعالیت کرده و همچنین بخش تامین و توزیع برق وزارت نیرو در وزرات نفت ادغام شده و از ادغام این دو بخش «وزارت انرژی» تشکیل شود.

نایب رئیس اول «کمیسیون ویژه تولید ملی» مجلس تاکید کرد: در حال حاضر منابع آبی کشور به یک شرایط بحرانی و به نوعی در لبه پرتگاه قرار دارد لذا ما اگر باز هم در این زمینه زمان هدر بدهیم، دیگر نمی‌توانیم کشور را به لحاظ مدیریت منابع آبی در یک نقطه مناسب و متعادل حفظ کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در موضوع حفظ منابع آبی کشور دیگر در شرایط آزمون و خطا نیستیم تصریح کرد: ما به اتفاق سایر نمایندگان مجلس به این جمع بندی رسیدیم تا پیشنهاد طرح تشکیل دو وزارتخانه «آب، محیط زیست و منابع طبیعی» و «انرژی» را با محوریت فرار از بحران‌ها و چالش‌های زیست محیطی، مورد پیگیری قرار دهیم.

پاپی زاده در تشریح این طرح اظهار داشت: وزرات نیرو از دو بخش تامین و توزیع برق و مدیریت منابع آبی تشکیل شده است؛ لذا ما اگر در حوزه برق دچار اُفت شویم، می‌توانیم با یک سرمایه گذاری خیلی سریع دو الی چهار نیروگاه احداث کنیم و ظرف مدت یکسال به حالت متعادل و مورد نیاز کشور برگردیم و خودمان را با افزایش نرخ مصرف برق در کشور تطبیق دهیم، اما اگر در حوزه آب دچار چالش شویم و سفره‌های زیر زمینی از دست برود دیگر حتی اگر آب خیزداری و آبخوانداری کنیم؛ به دلیل اینکه فضای ذخیره آبی از بین رفته است، دیگر نمی‌توانیم منابع آبی کشور را به حالت اول برگردانیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «نظارت سازمان محیط زیست بر حق آبه‌های محیطی و تالاب ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها ضعیف است»، تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم نظارت سازمان محیط زیست را بر منابع آبی کشور گسترش دهیم و از طرفی منابع آبی کشور را با سیاست‌های منطقی دنبال کنیم و دیگر بخش‌ها همچون بخش برق روی موضوعی، چون آب سایه نیندازد می‌کوشیم این دو بخش، در یک بخش خاص و مشخص قرار بگیرند؛ یعنی بخش آب، محیط زیست و منابع طبیعی تجمیع شده و یک وزارتخانه را تشکیل دهند و قسمت مربوط به تولید انرژی و برق به وزارت نفت منتقل شده و وزارت انرژی تشکیل شود.

پاپی زاده افزود: در بسیاری از مناطق روستایی کشور شاهد این هستیم که وزارت نفت میلیارد‌ها تومان هزینه کرده و در آن مناطق محروم گازرسانی می‌کند که این امر، امری مطلوب است، اما اگر به این مسئله، چون کشورهای توسعه یافته نگاه شود؛ وزارت نفت می‌تواند در کنار گازرسانی عهده دار برق‌رسانی هم باشد و زیر مجموعه وزرات انرژی قرار بگیرد.

نایب رئیس اول کمیسیون ویژه تولید ملی در ادامه با بیان اینکه تجربه انتقال آب در گذشته تجربه شکست خورده‌ای بود و متاسفانه انجام شد، بیان داشت: این درحالی است که اینگونه موارد ناشی ازفشارهای غیر کارشناسی بود که برخی از مسئولین در حوزه ملی قرار گرفتند، ولی محلی فکر کردند، اما با شکل گیری این دو وزارتخانه موضوعات به واقع جامع‌تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث سدسازی در کشور گفت: وقتی ما می‌توانی با یک هزینه کمتر یک نیروگاه تولید کنیم که از یک سد بیشتر برق تولید می‌کند دلیلی ندارم به سراغ سدهای غیر حرفه‌ای و همچنین سد گوتوند برویم و محیط زیست یک استان را به هم بزنیم؛ لذا با تشکیل وزارت انرژی اولویت‌ها در این زمینه به خوبی شفا و روشن خواهد شد.

پاپی زاده در پایان تاکید کرد: ما پیرامون این طرح رایزنی و تبادل نظر لازم را با نمایندگان داشته‌ایم و نواقص آن مورد بررسی قرار داده ایم و حتی پیرامون این طرح با آقای لاریجانی مذاکراتی هم انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 757502
  • منبع: برق نیوز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.