عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از نبود نظارت بر اجرای قانون از سوی دستگاه ها و موسسات ذی ربط و وجود مشکلات در این حوزه، افزود: اینکه دادستان کل کشور از آمار ساخت و سازهای بی رویه و غیرقانونی در جنگل های ناهارخوران صحبت می کند، یعنی افراد با ارتباط های آنچنانی و به هر طریقی قوانین موجود را درحفظ منابع طبیعی دور زدند.

به گزارش جماران؛ عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس، با انتقاد از ضعف نظارت براجرای قانون حفظ منابع طبیعی،گفت: متخلفان درتجاوز به منابع طبیعی قانون را دور می زنند.

بهرام پارسایی با اشاره به اینکه برای مقابله با زمین خواری و دست اندازی به منابع طبیعی خلاء قانونی وجود ندارد،گفت: عمده مشکلات درجنگل خواری و زمین خواری ها مربوط به عدم نظارت براجرای قانون دراستان های مختلف است، درشرایطی که درقانون به طور روشن وشفاف حدود زمین های منابع طبیعی و حریم جنگل ها مشخص و عدم تجاوز به آنها مورد تاکید قرارگرفته است؛ اما بدون مجوز افراد ویلاسازی می کنند؛ نشان از عدم نظارت براجرای قانون دارد.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نبود نظارت براجرای قانون از سوی دستگاه ها و موسسات ذی ربط و وجود مشکلات دراین حوزه، افزود: اینکه دادستان کل کشورازآمارساخت و سازهای بی رویه و غیرقانونی درجنگل های ناهارخوران صحبت می کند، یعنی افراد با ارتباط های آنچنانی و به هرطریقی قوانین موجود را درحفظ منابع طبیعی دور زدند؛ بنابراین با مجوز نمی توان ساخت وسازغیرقانونی داشت.

وی با بیان اینکه مقابله با ساخت و سازهای غیرقانونی پس ازپایان کار سخت و مشکل است، تصریح کرد: به طورحتم پیشگیری درهمه موارد از جمله جلوگیری از زمین خواری ها مهم و با اهمیت است، مقابله با دست اندازی ها به منابع طبیعی درهمان مراحل و گام های اولیه بسیار راحتر از زمانی است که ویلایی دریک منطقه غیرقانونی ساخته شده است؛ بنابراین قلع و قمع ها گاهی با مشکلات آنچنانی روبه رو می شود.

پارسایی با تاکید براینکه به لحاظ قانونی مشکلی درجلوگیری از زمین خواری ها وجود ندارد، گفت: تنها مشکل عدم مسئولیت پذیری مسئولان و شهروندان درحفظ اراضی ملی و منابع طبیعی است، همانطور که آب جز منابع ملی محسوب می شود؛ منابع طبیعی نیز اهمیتی کمتر از آب نداشته و مردم درحال حاضر با فرهنگ استفاده ازمنابع طبیعی آشنا نیستند، یعنی دراین حوزه اقدامات بسیارضعیف و غیرقابل قبول بوده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از عدم توجه به موضوع پیشگیری و وجود ضعف دراین خصوص،افزود: عدم نظارت و جدیت درحفظ منابع طبیعی به طورحتم بحران های بسیاری را درآینده به وجود می آورد، البته شاید نیاز به تصویب قوانین محکم تر نیز وجود داشته باشد، اما با همین قوانین فعلی نیز حفظ و صیانت از اراضی ملی به خوبی صورت نمی گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 741977
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.