مشاور رئیس جمهور در ادامه به اهمیت دستیابی به نسخه نویافته «ادویه مفرده» اشاره کرد و گفت: ابن سمجون برای نجات بشر و بهبودی شرایط زیستی و توسعه دانش بشری، تلاش‌های زیادی کرده است.

به گزارش جماران؛ مشاور رئیس جمهور گفت: ابن سمجون برای نجات بشر و بهبودی شرایط زیستی و توسعه دانش بشری، تلاش‌های زیادی کرده است.براساس تواریخ این نسخ مفقود بوده است و امروز این کتاب با تلاش‌های معاونت کتابخانه ملی به دست آمده و رونمایی می‌شود تا از یافته‌های آن محققان نیز استفاده کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی آمادگی دارد به عنوان خانه دوم اندیشمندان، شرایطی فراهم کند تا اصحاب خرد و اندیشه گرد هم آیند، مباحثه کنند و حاصل یافته های خود را برای آینده بشریت به ارمغان آورند.

اشرف بروجردی در مراسم رونمایی از نسخه خطی الادویه المفرده گفت: طبعا اندیشه بر دانش بشری می‌افزایند. برای فهم بیشتر از اهمیت دانش بشری به داستان حضرت آدم استناد می‌کنم. خداوند به ملائکه خود دستور می‌دهد دانسته‌های خود را به آدم عرضه کنند. داستان روشن است وقتی خداوند آدم را خلق می‌کند، ظرفیت وجودی او را به گونه‌ای می‌آفریند که قابلیت درک خلقت و حقیقت جهان هستی را دارد.

او در ادامه گفت: درک حقیقت جهان هستی جز با اندیشه بشری قابل فهم نیست. این اندیشه انسان است که می‌تواند آن قدر گسترده باشد که همه حقیقت را بفهمد؛ در روایات و باورهای دینی ما به این موضوع اشاره شده است. رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: من شهر علم هستم و علی دروازه آن شهر است؛ اگر کسی می‌خواهد به شهر علم وارد شود، لازمه‌اش این است که باید از دروازه وارد شود. ذات انسان فیزیک انسان به تنهایی نیست. آنچه هست بخش کوچکی از حقایق جهان و دیگر دانسته‌های بشری است.

مشاور رئیس جمهور در ادامه به اهمیت دستیابی به نسخه نویافته «ادویه مفرده» اشاره کرد و گفت: ابن سمجون برای نجات بشر و بهبودی شرایط زیستی و توسعه دانش بشری، تلاش‌های زیادی کرده است.

او ادامه داد: براساس تواریخ این نسخ مفقود بوده است و امروز این کتاب با تلاش‌های معاونت کتابخانه ملی به دست آمده و رونمایی می‌شود تا از یافته‌های آن محققان نیز استفاده کنند.

بروجردی افزود: رسالت کتابخانه ملی این است که چنین اسناد و نسخه‌هایی را در معرض دید عموم قرار دهد زیرا این مکان، مرجعی ارزشمند برای همه اندیشمندانی است که همچنان با تحقیق و پژوهش خود دنبال کشف حقایق هستند تا بر دانش انسان بیفزایند و آیندگان نیز از یافته‌های آنها بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی آمادگی دارد به عنوان خانه دوم اندیشمندان، شرایطی فراهم کند تا اصحاب خرد و اندیشه گرد هم آیند، مباحثه کنند و حاصل یافته‌های خود را برای آینده بشریت به ارمغان آورند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.