نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط گفت: دانش مالکیت فکری در کشور آنقدر رشد کرده که جامعه دانشگاهی وارد مباحث تخصصی شده و از مباحث کلی عبور کرده اند.

به گزارش جماران، محمود صادقی روز سه شنبه به بیان توضیحاتی درباره پیش نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه پرداخت و افزود: در گذشته به شکل گذرا در قانون حمایت از مولفان و مصنفان، در بند ١٠ به آثاری که بر پایه فرهنگ عامه تولید شده اند، اشاره شده است و این خلاء در قانون وجود دارد که خود مقوله فرهنگ عامه، موضوعیت ندارد.
 رئیس هیئت مدیره مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری مدرس افزود: پیچیدگی این بحث از آن جهت است که این آثار پدیدآورندگان مشخصی ندارند و گروه محورند. به همین دلیل معین کردن حقوق برای آن ها سخت است. کشورهای مختلف رویکردهای مختلفی به این موضوع دارند.
صادقی با اشاره به پیش نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه گفت: پیش نویس جامعی ارائه شده و همه بحث ها در ١٥ ماده مورد اشاره قرار گرفته اند اما به نظر من در میان این مواد، یکی دو ماده از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین خاطر به توضیحات و پرداخت های بیشتری نیاز دارد.
استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: ماهیت آثار مورد نظر، با آثار ادبی و هنری فرق می کند و لذا حمایت از آن ها متفاوت است. این آثار مبتنی بر فرهنگ جامعه تولید می شوند و نسل به نسل انتقال پیدا می کنند. بنابراین حالت عمومی دارند و حمایت از مالک خصوصی برای آن ها تعریف نمی شود.
صادقی همچنین گفت: تعریف گروه ها، جوامع محلی و اقوام در این لایحه، باید کامل تر مطرح شود چراکه خیلی از این آثار به منطقه خاصی از کشور تعلق ندارند. البته شاید در ارائه آئین نامه اجرایی نیز بتوان مواد لایحه ها را تکمیل کرد.
هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز همایش های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد و عصر امروز پایان یافت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.